احتمال درگیری مرغداری‌ها با آنفلوانزای فوق حاد طیور افزایش یافته است

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاعرسانی آرش کرمانی به نقل از ایرنا، محمد اصغرزاده، مدیر اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی با بیان اینکه احتمال درگیری مرغداری‌ها با آنفلوانزای فوق حاد طیور افزایش یافته است، اظهار کرد: اواسط هفته گذشته تلفات غیر متعارف در یکی از واحدهای تخمگذار استان گزارش شد که بلافاصله تیم‌های دامپزشکی نسبت به آزمایش و نمونه‌برداری اقدام کردند.

وی افزود: در حال حاضر ۲ مرغداری استان درگیر آنفلوآنزای فوق حاد هستند و نگرانی در صورت رعایت نکردن پروتکل‌ها برای درگیری سایر مرغداری‌ها نیز وجود دارد.

احتمال درگیری مرغداری‌ها با آنفلوانزای فوق حاد طیور افزایش یافته است

مدیر اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی تصریح کرد:  فاضلاب، پرنده‌های مهاجر و وحشی منطقه همچون کبوتر و کبک عامل مورد بررسی در این تلفات غیر متعارف است که در صورت دستیابی به نتیجه مشخص، اطلاع رسانی خواهد شد.

اصغرزاده اضافه کرد: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بیماری مشترک است و هنوز هیچ گونه تلفات انسانی از این بیماری در جهان گزارش نشده است.

وی ادامه داد: همه تخم‌مرغ‌های موجود در بازار تحت نظارت دامپزشکی است و مشکل بهداشتی ندارند.

تخم مرغ‌های موجود در بازار مشکل بهداشتی ندارند

مدیر اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: از واحدهای درگیر با بیماری تاکنون محصولی بیرون نرفته و نگرانی ما انتشار ویروس به سایر مرغداری‌ها است.

اصغرزاده افزود: به مرغداران در ارتباط با رعایت امنیت زیستی تاکید میکنم و امیدواریم با رعایت همه جانبه و همکاری بتوانیم هرچه زودتر از این مرحله عبور کنیم.

وی یادآور شد: خراسان جنوبی پیش از این به مدت ۶ سال متوالی عاری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بود و آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یک بیماری ویروسی است که در برخی موارد به انسان نیز منتقل می‌شود.

بیماری گامبورو یا بورس عفونی چگونه درمان می‌شود؟

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی، تحقیقات دانشمندان علوم دامپزشکی نشان میدهد در مواردی که بیماری های طیور به علت عفونت ویروسی ایجاد می شوند، درمان قطعی برای آن وجود ندارد.

بر این اساس در مواردی همچون ابتلا به بیماری گامبورو و یا بورس عفونی تنها می توان با ضد عفونی مکرر محیط و تجهیزات با فرمالین و ترکیبات یدوفور و نیز تقویت پرندگان به آنها در درمان بیماری کمک کرد.

البته بهترین راه برای مبارزه با بیماری گامبورو، که سیستم ایمنی پرنده را بسیار ضعیف می کند، پیشگیری است.

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments