آنفلوانزای فوق حاد پرندگان سالانه تلفات زیادی ایجاد می‌کند

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی به نقل از ایرنا، ندا ثنایی، سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان بردسیر  با بیان اینکه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان سالانه تلفات زیادی ایجاد می‌کند، اظهار کرد: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از بیماری‌های خطرناک مشترک بین انسان و حیوان و تهدیدی جدی برای صنعت مرغداری و بهداشت عمومی است.

وی افزود: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بیماری ویروسی طیور است به طوری که سالانه گونه‌های زیادی از پرندگان اهلی و وحشی را مبتلا و تلفات زیادی ایجاد می‌کند.

آنفلوانزای فوق حاد پرندگان سالانه تلفات زیادی ایجاد می‌کند

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان بردسیر تصریح کرد:  آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در برخی از گونه‌های پرندگان به ویژه آبزیان می تواند بدون ایجاد علائم بالینی وجود داشته و آن‌ها را به مخزن ویروس تبدیل کند.

ثنایی اضافه کرد: آبگیر، تالاب و سدهایی که در مسیر مهاجرت پرندگان وحشی وجود قرار دارند، جز مناطق پرخطر این بیماری محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: برای پیشگیری از شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، مراقبت‌های بهداشتی لازم در مرغداری‌ها و واحدهای طیور بومی و کاهش رفت و آمد افراد متفرقه به داخل مرغداری‌ها لازم است.

لزوم پیشگیری از بروز و شیوع بیماری

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان بردسیر خاطرنشان کرد: صاحبان این واحدها، برای پیشگیری از بروز و شیوع بیماری، تمام ضوابط امنیت زیستی و قرنطینه ای را رعایت کنند.

ثنایی افزود: در صورت مشاهده تلفات بالا، علائم تنفسی و کاهش تولید در جمعیت طیور، به منظور بررسی این بیماری به شبکه دامپزشکی مراجعه کنند.

وی یادآور شد: افراد از خرید هرگونه پرنده از پرنده فروشی‌های دوره گرد و بازارچه‌های داخل شهر و روستاها خودداری کرده و از تماس پرندگان بومی با پرندگان آزاد و مهاجر جلوگیری کنند.

بیماری انباشتگی شیردان در دام چگونه درمان می‌شود؟

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی، در مراجع علمی معتبر و استاندارد آمده است؛ انباشتگی شیردان عبارت است از تجمع مواد غذایی در داخل شیردان و عدم انتقال آن به قسمت‌های بعدی دستگاه گوارش در گونه‌های مختلف دامی.

در حقیقت این بیماری معمولا در اثر مصرف علوفه خشبی کم کیفیت به عنوان تنها غذای دام اتفاق می‌افتد که بطور معمول در تغذیه گاوهای پرواری در طول زمستان به کار بسته می‌شود.

اطلاعات ارائه شده از سوی دانشمندان علوم مرتبط با حوزه دامپزشکی نشان می‌دهد اصلاح اختلالات مایعات و الکترولیتی بدن گونه‌های دامی به‌وسیله سرم تراپی و استفاده از مسهل‌ها و روغن پارافین یکی از تاثیرگذار ترین روش‌های درمان این بیماری در دام است.

همچنین تجویز متوکلوپرامید به میزان 30 میلی گرم به ازای هر کیلو وزن بدن 4 تا 6 بار در روز و به صورت زیر جلدی نیز از سوی تعداد زیادی از فعالان صنعت پرورش دام و طیور به کار برده می‌شود و در اغلب مواقع به علت تشخیص دیر، بهترین پیشنهاد ذبح دام است.

بیشتر بخوانید:

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments