آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در ایران کاملا مهار شده است

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاعرسانی آرش کرمانی به نقل از ایرنا، علی‌صفر ماکنعلی، رئیس سازمان دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در ایران کاملا مهار شده است، اظهار کرد: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اکنون در بین پرندگان مهاجر سرخ‌رود مازندران، ۲ نقطه کشور به صورت اینترفیس(پهنه مرزی، نقطه اتصال)، ۲ نقطه در بین پرندگان غیر صنعتی تهران، یک کانون در آذربایجان غربی و یک کانون در اصلان رود مرز مشترک ایران، ارمنستان و جمهوری آذربایجان وجود دارد.

وی افزود: مشاهده بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در برخی از  کشورهای اتحادیه اروپا، روسیه، قزاقستان، ژاپن، عربستان و عراق صورت گرفته است.

آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در ایران کاملا مهار شده است

رئیس سازمان دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: تمام کشورهای در مسیر پرواز پرندگان آزاد، اکنون درگیر موج  این بیماری هستند.

وی اضافه کرد: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اکنون در کشور کاملا مدیریت و مهار شده و مزارع مرغ تخم گذار با بیشترین ظرفیت به تولید اشتغال داشته و مشکلی از نظر پرورش مرغ تخم‌گذار در کشور وجود ندارد.

ماکنعلی ادامه داد: بیماری در یک مزرعه صنعتی هفته گذشته به وجود آمده بود که در سیستم رصد و پایش شناسایی و عملیات مهار این بیماری روز گذشته به صورت ۱۰۰ درصد به پایان رسید.

مزارع مرغ تخم گذار با بیشترین ظرفیت تولید می‌کنند

رئیس سازمان دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: از مرغداران و کارکنان سازمان دامپزشکی میخواهم به اطلاعیه ها و دستورالعمل‌های بهداشتی این سازمان توجه کرده و کاهش تولید، مصرف و تلفات را به نزدکترین  اداره دامپزشکی در شهرستان‌ها اطلاع رسانی کنند.

ماکنعلی افزود: عملیات مهار بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب ۲۵ هزار هکتاری میقان اراک به پایان رسیده و عملیات مختومه شدن در این تالاب تا یک ماه دیگر ادامه می یابد.

وی یادآور شد: ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اکنون در این منطقه وجود داشته و بر اساس عملیات رصد، پایش و مهار این ویروس از تالاب بیرون نرفته‌است.

بیماری برفک در طیور چیست؟

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاعرسانی آرش کرمانی، بیماری برفک از جمله بیماری های طیور است که عامل قارچی سبب بیماریزایی آن می شود.

قارچ کاندیدا آلبیکنس به طور طبیعی در ابتدای دستگاه گوارش پرنده زندگی می کند اما از آنجا که این قارچ نوعی قارچ فرصت طلب است با کاهش سیستم ایمنی پرنده، شروع به تکثیر می کند و سبب ایجاد لکه های سفیدی در بدن پرنده می کند که برفک نام دارد.

برفک بیشتر در دستگاه گوارش مثل مری و معده ایجاد می‌شود و حتی می تواند سبب اختلالات عصبی هم شود.

قابل ذکر است در پر، پوست و چشم ها هم برفک دیده می شود؛ برفک بیشتر در مرغ، کبوتر و پرندگانی مثل مرغ عشق و فنچ دیده می شود.

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments