آموزش پرورش بلدرچین + [ مزایای نگهداری و پرورش بلدرچین ]

بلدرچین جز پرندگانی مفید است که می توان از تخم و گوشت ان در غذاهای مختلف استفاده نمود. به دلیل کارایی بالای این پرنده افراد بسیار زیادی به پرورش آن روی می اورند. اگر جز آن دسته از افرادی هستید که پرورش این پرنده را در ذهن می پرورانید، با ما در این مطلب همراه باشید. آرش کرمانی بنیانگذار هوش پرورشی در ایران قصد دارد در این مطلب شما را با آموزش پرورش بلدرچین و مزایای نگهداری و پرورش این پرنده مفید آشنا سازد. تا انتهای این مطلب با سایت آرش کرمانی همراه باشید.

آموزش پرورش بلدرچین
آموزش پرورش بلدرچین

بیشتر بخوانید: تکنیک های کاهش هزینه ها در پرورش بلدرچین + هزینه‌های ثابت و متغیر

چرا نگهداری از بلدرچین توصیه می‌شود؟

دلایل مختلفی برای نگهداری و پرورش بلدرچین وجود دارند. بلدرچین‌ها پرندگانی کوچک با ظاهری جالب هستند که نیازی به نگهداری در منطقه وسیعی ندارند. پرورش دهندگان بلدرچین توصیه می‌کنند که آنها را در قفس‌های بزرگ نگهداری کنید.

بلدرچین را می‌توان برای تولید مثل نگهداری کرد و با این کار به محیط زیست کمک کرد. در بسیاری از مناطقی که نگهداری مرغ در یک محله، شهر یا شهرستان ممنوع است و مشکل ایجاد می‌کند، امکان پرورش بلدرچین وجود دارد. پرورش و نگهداری از بلدرچین مزایای زیادی دارد که در ادامه مطلب بیان خواهند شد.

گوشت بلدرچین

بلدرچین یک پرنده کوچک محسوب می‌شود، به این معنی که گوشت آن بسیار کمتر از دیگر پرنده‌های گوشتی است. حتی نژادهای مختلف بلدرچین در ابعاد بزرگ، مانند بلدرچین باب وایت، کمتر از یک پوند گوشت به ازای هر پرنده تولید خواهند کرد؛ ولی نقطه قوت گوشت بلدرچین این است که بسیار لذیذ است.

 

نکته مثبت دیگر این است که بلدرچین به سرعت بالغ می‌شود و تقریباً در طی 18 روز جوجه کشی می‌شود. این شرایط به این معناست که اگرچه هر پرنده گوشت کمی تولید می‌کند ولی راندمان تولید به دلیل سرعت زاد و ولد این پرنده بالاست و می‌توانید در فضاهای کوچک از مقدار زیادی بلدرچین نگهداری کنید و سریعاً تعداد آن‌ها را بیشتر کنید. هر بلدرچین بعد از حدود 7 هفته، بلدرچین بالغ شده و برای تولید گوشت آماده است. بنابراین، در صورتی که دوره‌های آموزش پرورش بلدرچین را طی کرده باشید، می‌توانید در مدت کمی تعداد زیادی بلدرچین تولید کنید و از این روش به سودآوری برسید.

تخم بلدرچین

بلدرچین می‌تواند حداکثر 1 عدد تخم در روز تولید کند. اگرچه اندازه تخم این پرنده خیلی کوچکتر از اندازه تخم مرغ است ولی طعم آن کاملاً شبیه به تخم مرغ است و برخی افراد هم می‌گویند که طعم بهتری دارد! اگر چه آنها بسیار ریز و کوچک هستند، اما شما هر هفته تعداد تخم‌های زیادی از این پرندگان در اختیار خواهید داشت که می‌تواند سودآوری خوبی به همراه داشته باشد. برای اطلاع از قیمت تخم بلدرچین کلیک کنید.

آموزش پرورش بلدرچین
آموزش پرورش بلدرچین

بیشتر بخوانید: تجهیزات مورد نیاز برای پرورش بلدرچین چیست؟ | نکات و توصیه‌های لازم

بلدرچین جدا از این که در مدت زمان حدودا 7 هفته بالغ می‌شود، زودتر از بسیاری دیگر از پرندگان تخمگذاری می‌کنند! برخی از بلدرچین‌ها در مقایسه با سایر پرندگان که در 18 الی 20 هفتگی اولین تخم خود را می‌گذارند، در 2 ماهگی اولین تخم را می‌گذارند. این تخم‌های کوچک بسیار زیبا هستند و دارای رنگ‌های متنوعی نیز هستند که رنگ غالب آن‌ها بر اساس نژادی از بلدرچین است که انتخاب کرده‌اید. با این حال، اکثر تخم‌های بلدرچین یک پایه کرم رنگ با لکه‌های مخلوط شده و شکاف‌های قرمز و قهوه‌ای پخش شده دارند. این تنوع رنگی جنبه بازاری بسیار خوبی دارد و باعث می‌شود فروش تخم این پرنده بالا باشد. اگر شما دوره‌های آموزش پرورش بلدرچین را گذرانده باشید، به راحتی می‌توانید یک کسب و کار مبتنی بر فروش تخم این پرنده را ایجاد کنید.

پر بلدرچین

بسیاری از ماهیگیران به شما می‌گویند که دوست دارند از پرهای بلدرچین برای ساخت طعمه‌های خود استفاده کنند. رنگ‌های خاص پر بلدرچین یکی از مزایای این پرها برای ساخت طعمه محسوب می‌شود و بزرگ بودن اکثر آن‌ها باعث شده که یکی از پرکاربردترین پر برای مصارف مختلف باشد.

آموزش پرورش بلدرچین
آموزش پرورش بلدرچین

بیشتر بلدرچین‌ها پرهای تیره دارند اما روی آنها الگوهای جالبی نیز وجود دارد. اگر اهل نگهداری از پرندگان زینتی هستید، قطعاً می‌توانید بلدرچین‌هایی با ظاهر عجیب و غریب پیدا کنید؛ این بلدرچین‌ها قیمت بالاتری نیز در مقایسه با همتایان خود دارند. جالب است بدانید که بیش از 100 گونه مختلف بلدرچین در سراسر جهان وجود دارد و اگر دوره‌های آموزش پرورش بلدرچین را طی کرده باشید، امکان پرورش بلدرچین از نژادهای مختلف را خواهید داشت.

کود کشاورزی

کود بلدرچین مانند کود مرغ کودی خارق العاده است. می‌توانید از آن در محصولات خود استفاده کنید یا آن را به افرادی بفروشید که می‌خواهند با برخی کودهای مغذی باغبانی کنند و کیفیت زراعی زمین خود را افزایش دهند.

اگر تصمیم دارید کود بلدرچین با کیفیت تولید کنید یا از آن استفاده کنید، مطمئن شوید که بلدرچین به اندازه کافی پیر شده باشد، زیرا کود این پرنده نیترات زیادی دارد و اگر به درستی آماده نشده باشد، می‌تواند گیاهان شما را بسوزاند. افزودن کاه می‌تواند مخلوط مناسبی را برای باغ ایجاد کند.

قیمت

پرورش بلدرچین هزینه زیادی ندارد و پس از گذراندن دوره‌های ساده آموزش پرورش بلدرچین، می‌توانید با چند میلیون تومان، تعداد مناسبی بلدرچین تهیه کرده و در یک محوطه کوچک آن‌ها را پرورش دهید تا به تعداد مناسبی برسند. نگهداری و تغذیه بلدرچین کار پرهزینه‌ای نیست، بنابراین نگهداری از تعداد زیادی بلدرچین به شما فشار مالی وارد نمی‌کند.

آموزش پرورش بلدرچین
آموزش پرورش بلدرچین

اگر تصمیم دارید بلدرچین پرورش دهید، باید بدانید که برای هر پرنده نر حداقل به 3 پرنده ماده نیاز دارید و دقیقاً مانند خروس‌های نر، آنها باید از یکدیگر جدا نگه داشته شوند؛ مگر اینکه با هم بزرگ شده باشند و گاهی حتی در این صورت هم باید از کنار هم نگاه داشتن آن‌ها خودداری کنید.

نکات لازم برای پرورش بلدرچین گوشتی

سخن پایانی

در این مطلب از سایت آرش کرمانی به ذکر نکات مهمی در زمینه آموزش پرورش بلدرچین انداختیم و مزایای پرورش این پرنده ارزشمند را بیان کردیم. بدون شک بلدرچین یکی از پرنده‌هایی است که هر بخش آن، اعم از پر، گوشت و حتی فضله آن بسیار مفید است و می‌تواند سودآوری بالایی برای پرورش‌دهندگان داشته باشد. چنانچه در این زمینه از تجربیات مفیدی برخوردار هستید آن را از طریق قسمت با ما در میان بگذارید. نظرات شما می تواند به مخاطبین سایت آرش کرمانی کمک کند تا از کسب و کار خود بهترین بازخورد را بگیرند. امیدواریم از این مطلب سایت آرش کرمانی نهایت استفاده را کرده باشید.

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments