آمادگی دامپزشکی مرکزی برای مقابله با شیوع احتمالی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی به نقل از ایرنا، دکترمحسن شانقی، مدیر اداره کل دامپزشکی استان مرکزی با اشاره به آمادگی دامپزشکی مرکزی برای مقابله با شیوع احتمالی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، اظهار کرد: سه هزار و ۵۵۱ مورد از این پایش‌ها از مراکز صنعتی طیور، سه هزار و ۱۸۸ مورد از طیور روستایی، ۲۳۱ مورد بازدید از مراکز پرورش پرندگان زینتی، ۳۶۵ مورد زیستگاه پرندگان شامل تالاب‌ها، سدها و آبگیرها و ۳۰۷ مورد  از کشتارگاه‌های طیور استان بوده است.

وی افزود:  ۶ هزار و ۹۴۲ نمونه‌برداری سرمی و بافتی و ۲ هزار و ۳۰ مورد آزمایش مولکولی و سرولوژیکی نیز در این مدت برای مقابله با شیوع احتمالی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان مرکزی صورت گرفته است.

آمادگی دامپزشکی مرکزی برای مقابله با شیوع احتمالی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

مدیر اداره کل دامپزشکی استان مرکزی تصریح کرد: سه هزار و ۹۹۲ بازدید امسال در آذرماه جاری و در راستای مدیریت آنفلوآنزای فوق حادپرندگان و تلفات ناشی از ان در تالاب میقان اراک بوده است.

شانقی اضافه کرد: ۲ هزار و ۷۰۰  از این پایش‌ها  از مراکز طیور صنعتی، ۸۳۱ مورد طیور سنتی، ۷۴ مورد کشتارگاه‌ها، ۱۶۴ مورد پرنده فروشی‌ها و ۲۲۳ مورد بازدید از ریستگاه‌های پرندگان استان مرکزی انجام شده‌ است.

وی ادامه داد: موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این بازدیدها در مراکز پرورش طیور، آبگیرها، سدها و تالاب‌های استان مرکزی مشاهده نشد.

موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مشاهده نشده است!

مدیر اداره کل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: در ۲ هفته اخیر تلفات جدیدی مشاهده نشده و لاشه‌های جمع‌آوری شده مربوط به گذشته است.

وی افزود: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اکنون در استان مرکزی کنترل شده و تا حضور پرندگان مهاجر دراستان و احتمال بروز بیماری پایش‌ها به‌طور مستمر ادامه می یابد.

شانقی یادآور شد: استان مرکزی با ۱۲ شهرستان، و یک هزار و ۵۳۹ روستا، دارای ۹۶۰ واحد مرغداری صنعتی، ۴۹۱ واحد گاوداری صنعتی و ۱۹۱ واحد کارگاه پرورش آبزیان است.

حساسیت جوجه‌ها در مقابل بیماری نیوکاسل چگونه است؟

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی، دانشمندان بر این باور اند که یکی از خطرناک ترین بیماری‌های طیور به ویژه در گونه مرغ، خروس و جوجه مرغ بیماری نیوکاسل است .

در واقع نیوکاسل یک بیماری واگیردار است که امکان انتقال آن از پرنده بیمار به پرنده سالم و نیز از تخم مرغ بیمار به جوجه وجود دارد.

جوجه ها در مقابل این بیماری به شدت حساس بوده و در صورت ابتلا به آن در اغلب موارد تلف می‌شوند؛ عامل اصلی بیماری نیوکاسل ویروسی به نام پارامیکسو ویروس است.

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments