گزارشی از تلفات مشکوک به آنفلوانزای فوق حاد ثبت نشده است

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی به نقل از ایرنا، غلامرضا محرابی، مدیر اداره کل دامپزشکی استان گلستان با بیان اینکه گزارشی از تلفات مشکوک به آنفلوانزای فوق حاد ثبت نشده است،اظهار کرد: رویه پایش از واحدهای صنعتی و محلی پرورش طیور و همچنین اکوسیستم‌های آبی پرندگان وحشی مهاجر گلستان ادامه دارد.

وی افزود: امسال گزارشی از تلفات مشکوک به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در مراکز پرورش مرغ صنعتی (تخمگذار یا گوشتی )، پرورش دهندگان ماکیان بومی و تالاب ها ثبت نشده است.

گزارشی از تلفات مشکوک به آنفلوانزای فوق حاد ثبت نشده است

مدیر اداره کل دامپزشکی استان گلستان تصریح کرد: بیش از هزار واحد پرورش مرغ گوشتی و تخم گذار گلستان سالانه  ۳۰۰ هزار تن گوشت مرغ تولید و روانه بازار مصرف می کنند.

محرابی اضافه کرد: علاوه بر پرورش ماکیان، ۱۴ کشتارگاه صنعتی طیور با ظرفیت اسمی ذبح ۴۴ هزار قطعه مرغ زنده در ساعت در گلستان فعال است.

وی یادآور شد: حدود صد کیلومتر از سواحل خلیج گرگان و تالاب های داخلی گلستان توسط تیم‌های پایش دامپزشکی به صورت دائم کنترل و رصد می شود.

پایش مستمر تالاب‌های داخلی استان گلستان

مدیر اداره کل دامپزشکی استان گلستان خاطرنشان کرد: در واحدهای صنعتی پرورش طیور گلستان نیز کارشناسان فنی به طور مستمر گزارش تلفات احتمالی را به دامپزشکی ارسال کرده و تلفات زیستگاه های حیات وحش نیز توسط محیط زیست به این اداره کل منعکس می‌شود.

محرابی افزود: با توجه به اینکه ده ها کشور در کریدور پروازی پرندگان مهاجر قرار دارند، احتمال آلودگی این گونه های حیات وحش به بیماری های مختلف از جمله آنفلوآنزا وجود دارد.

وی ادامه داد: با توجه به دشواری امکان نمونه برداری از پرندگان وحشی زنده از مردم میخواهم از هرگونه استفاده از لاشه و گوشت این پرندگان خودداری کنند.

کدام دام‌ها به شاربن یا سیاه زخم حساس هستند؟

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی، بیماری شاربن یا سیاه زخم در دام سنگین یا سبک یکی از بیماری‌های شایع در گونه‌های دامی است که هرساله تعداد زیادی از دام‌ها را به کام مرگ می‌کشاند.

تحقیقات تخصصی در حوزه‌های استاندارد دامپزشکی نشان می‌دهد گونه‌های دامی همچون گاو ، گوسفند ، بز و اسب حساسترین دام‌ها در برابر این بیماری هستند.

البته خوک، سگ و گربه نیز مقاومت مشابهی نسبت به این بیماری در مقایسه با دام‌های مذکور دارند .

قابل ذکر است این بیماری در نشخوارکنندگان همچون گاو، گوسفند و بز به اشکال فوق حاد و حاد، در اسب به شکل حاد و در گربه و خوک به صورت تحت حاد بروز پیدا می‌کند.

در میان پرندگان نیز شترمرغ حساسیت ویژه‌ای به این بیماری دارد.

بیشتر بخوانید:

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments