گرمایش سالن پرورش طیور چگونه محاسبه می‌شود؟

در حال بارگذاری...

یکی از سوال‌های رایج افراد تازه کار در حوزه پرورش طیور، اطلاع از سیستم سرمایش و گرمایش مرغداری ها و به ویژه محاسبه گرمایش سالن پرورش طیور است. بارها از ما سوال شده است که چطور می‌توانیم سالن های پرورش طیور را در سخت‌ ترین و سردترین شرایط سال، به راحتی گرم نگه داریم!

اگر چه برای محاسبه گرمایش سالن پرورش طیور به وسایل سرمایشی مرغداری و سیستم خنک کننده مرغداری نیاز نداریم، اما توجه کنید که در مناطق بسیار گرمسیر و در شرایط احتمالی گرمای غیرعادی و بنا به ضرورت‌های غیرقابل پیش بینی، ممکن است به این وسایل در فصل سرما هم نیاز داشته باشید. در ادامه به یکی از مهم‌ترین دغدغه های اکثر پرورش دهندگان پرندگان، یعنی گرمایش سالن پرورش طیور می‌پردازیم و سپس یکی از رایج‌ ترین نمونه ها، یعنی تهویه سالن مرغداری را بررسی می‌کنیم. اگر مایلید تا در این باره اطلاعات خود را بالا ببرید، در این مطلب با سایت آرش کرمانی بنیانگذار هوش پرورشی در ایران همراه باشید. مطالعه این مطلب به 5 دقیقه زمان نیاز دارد.

گرمایش سالن پرورش طیور
گرمایش سالن پرورش طیور

گرمایش مناسب سالن های پرورش طیور

فرض کنید در فصل زمستان هستیم و در سالن، جوجه یک روزه ریخته ایم و در این حالت، بیشترین بازده را از هیتر انتظار داریم. اصل مهمی وجود دارد و آن این است که توان تمام سیستم‌های گرمایش سالن پرورش طیور از جمله هیتر، براساس کیلو کالری محاسبه می‌شود. در این حالت، فرقی نمی‌کند هیتر مورد استفاده شما، گازوئیلی باشد یا گازی و یا بخاری. نحوه محاسبه گرمایش سالن پرورش طیور به این صورت است که طول هر سالن را با هر ابعادی که در آن پرندگان را پرورش می‌دهید، ضربدر عرض و سپس ضربدر ارتفاع آن کنید. برای مثال 10*10 ضربدر 3 متر ارتفاع آن، 300 متر مکعب می‌شود. برای مطالعه مقاله آموزش پرورش بلدرچین کلیک کنید.

هیترها را جدی بگیرید

سالن‌های پرورش طیور به ازای هر متر مکعب، 50 کیلو کالری گرمایش نیاز دارند. پس باید حداکثر هیتر را انتخاب کنید که اگر در طول سال در این شرایط قرار گرفتید، هیتر شما توانایی گرم کردن کل سالن را داشته باشد.بسیاری از پرورش دهندگان تنها به خاطر عدم دقت به این موضوع به ظاهر ساده، با شکست مواجه شده اند و مجبور به ترک این شغل شده اند. بسیاری از تولید کنندگان طیور از ما سوال می‌کنند که تکلیف هیترهایی که تمام طول روز روشن بوده اند، چیست؟ آیا شب‌ها باید هیتر را برای گرمایش سالن پرورش طیور، روشن نگه داریم؟ یعنی این دوستان عزیز به دمای پایین‌تر از استاندارد، توجه نکرده اند و بی توجهی به همین نکته کوچک، باعث عدم موفقیت آنها شده است.

توجه کنید که ممکن است هیتر در طول روز یا زمان‌های دیگر هم جوابگو باشد، ولی فقط یک شب کافیست که هیتر توانایی گرم کردن این متر مکعب از سالن شما را نداشته باشد و کل برنامه ریزی شما از بین برود. پس به گرمایش سالن در شب‌ها نیز توجه کافی را داشته باشید. برای سالن‌ های زیر 100 متر مکعب، می‌توانید از بخاری گازی نیز استفاده کنید. ولی برای سالن‌های بیشتر از 100متر مکعب، باید از هیتر استفاده کنید تا توانایی انتقال دادن باد گرم و پراکندن آن را تا انتهای سالن داشته باشد.

محاسبه تهویه سالن مرغداری

در مورد بحث گرمایش سالن پرورش طیور، مرغداری ها یکی از اصلی ترین سالن های پرورش هستند و محاسبه تهویه سالن آنها بسیار مهم است. تهویه حداقلی سالن مرغداری، براساس حفظ کیفیت هوا یعنی نسبت اکسیژن و دی اکسید کربن آن محاسبه می‌شود. تهویه حداقلی در مرحله اول به تایمر وصل است و با توجه به آن تنظیم می‌شود و در مرحله دوم با ترموستات به کار خود ادامه می‌دهد. در بحث تهویه، فشار منفی بسیار مهم است، چرا که باعث می‌شود هوای بیرون با فشار کافی به تاج سالن برسد و در برخورد با هوای مقابل، به کف سالن ریزش کند. بهترین هواکش‌ها برای تهویه حداقلی 90 سانتی است.

گرمایش سالن پرورش طیور
گرمایش سالن پرورش طیور

اصول تهویه در مرغداری و میزان ورودی ها

حداقل میزان باز بودن ورودی ها 5 – 5/2 سانتی متر است که با کمک موتور نصب شده در دیوار جانبی سالن تنظیم می‌شود . توجه داشته باشید که ما استفاده از کابل را برای هماهنگ کردن میزان باز بودن ورودی ها، توصیه نمی‌کنیم. در این مورد میله های استیلی، نوع 8 میلی متری توصیه می‌شود. اگرچه این نوع میله ها انعطاف کابل را ندارد، ولی دلیل این توصیه ما، باز و بسته شدن همه دریچه ها به میزان یکسان است.

خرید تخم بلدرچین با مناسب ترین قیمت.

ورودی ها باید در فاصله 60 سانتی متر از انتهای سقف، روی دیوارهای جانبی نصب شوند و پشت آن ها حتما باید به باد شکن مجهز باشد. مساحت باد شکن باید حداقل 30 درصد بیشتر از مساحت خود ورودی ها باشد. میزان ورودی مورد نیاز به میزان عرض سالن و سرعت جریان هوا بستگی دارد که از قبل برنامه ریزی شده است. توصیه ما این است که هنگام برنامه ریزی برای شروع فعالیت مرغداری حتما مواردی مانند بررسی سیستم گرمایش سالن پرورش طیور، سیستم خنک کننده مرغداری و سرمایش سالن مرغداری، قیمت پد خنک کننده مرغداری، کولر مرغداری و غیره را در نظر بگیرید.

شما برای ما از گرمایش سالن پرورش طیور بنویسید

در این مطلب از سایت آرش کرمانی بنیانگذار هوش پرورشی در ایران شما را با گرمایش سالن پرورش طیور آشنا کردیم. چنانچه تجربه ای در این زمینه دارید، آن را از طریق قیمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. تجربیات شما می تواند به مخاطبین سایت آرش کرمانی کمک کند تا بهترین بازخورد را از کسب و کار خود دریافت کنند.

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments