کمبود نهاده‌های دامی از عوامل التهاب در بازار مرغ است

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی به نقل از ایرنا، بهنام حکیمی، دبیر انجمن صنفی مرغداران آذربایجان غربی با بیان اینکه کمبود نهاده‌های دامی از عوامل التهاب در بازار مرغ است، اظهار کرد: دولت حدود پنج میلیارد دلار را با ارز چهارهزار و ۲۰۰ تومانی صرف تامین نهاده دامی می‌کند تا مردم مرغ را ارزان مصرف کنند اما این مبلغ بیشتر سهم دلالان، سوداگران و رانتخواران می‌شود.

وی افزود: کمبود شدید نهاده‌های دامی، واکسن، دارو و به تبع آن عدم رغبت برای جوجه‌ریزی توسط مرغداران و دخالت‌های دستوری برای کاهش اجباری قیمت‌ها از عوامل اصلی التهاب در بازار مرغ است.

کمبود نهاده‌های دامی از عوامل التهاب در بازار مرغ است

دبیر انجمن صنفی مرغداران آذربایجان غربی تصریح کرد: عدم اطمینان مرغداران و تولیدکنندگان به کیفیت نهاده‌ها، واکسن و دارو از دیگر عوامل در گرانی قیمت مرغ است.

وی اضافه کرد: بی کیفیت بودن این اقلام که در پی گران بودن آن‌ و افزایش طمع دلالان و سوداگران صورت می گیرد، نیز عاملی دیگر در افزایش ضریب تبدیل و تشدید این مشکلات است.

حکیمی ادامه داد: دولت اگر بستر را فراهم کند، ۲۷ هزار واحد مرغداری در کشور علاوه‌بر تامین بازار داخل، با توجه به پتانسیلی که دارند می‌توانند صادرات و ارزآوری خوبی هم برای کشور داشته باشند.

27 هزار مرغداری در کشور فعال است

دبیر انجمن صنفی مرغداران آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: پیش از این برای تولید یک کیلو مرغ متوسط ۱.۹ کیلوگرم نهاده مورد نیاز بود در حالی‌ که هم اکنون بالای ۲.۱ کیلوگرم نهاده نیاز است.

وی افزود: همه این‌ها نیازمند برنامه‌ریزی دقیق توسط متولیان امر و وزارت جهادکشاورزی است.

حکیمی یادآور شد: اگر نهاده‌ دامی برحسب نیاز خریداری و در اختیار مرغدار قرار گیرد مشکلی پیش نمی‌آید و در این میان نظر ۲ وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی باهم متفاوت است و یکی از آنها مازاد بودن نهاده‌ دامی و دیگری‌ از کمبود آن سخن می‌گوید در حالی که اگر نهاده با قیمت کمتر به دست مرغدار برسد به یقین به نفع تولید و رونق مرغداری بوده و مرغ با قیمت کمتر به دست مردم می‌رسد.

بیماری تب برفکی در گوسفند چیست؟

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی، تب برفکى یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در میان گوسفندان و گله‌‌های دامی است.

اطلاعات ارائه شده از سوی مراجع استاندارد علوم دامپزشکی نشان می‌دهد عامل اصلی این بیمارى ویروسى است که مقاومت آن در هواى خشک بسیار زیاد و در جایگاه‌ها و در میان تودهٔ علوفهٔ خشک حتى به‌مدت یک‌ماه مى‌تواند قدرت بیمارى‌زائى خود را حفظ کند.

این ویروس باعث جراحات شدید در دهان، پستان و دست و پاى حیوانات نشخوارکننده می‌شود و متخصصان معتقدند براى جلوگیرى از این بیماری، واکسیناسیون زیرجلدى تمام حیوانات مسن‌تر از ۶ ماه ضرورت دارد.

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments