پلاک کوبی دام برای تسهیل فعالیت دامداران ضروری است

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی به نقل از ایرنا، علیرضا عطایی نژاد، معاون بهبود و تولیدات محصولات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران با بیان اینکه پلاک کوبی دام برای تسهیل فعالیت دامداران ضروری است، اظهار کرد: تعداد دام سبک استان حدود ۲.۵ میلیون راس و دام های سنگین هم ۷۰۰ هزار راس برآورد می شود.

وی افزود : طرح پلاک کوبی دام های سبک و سنگین استان از آذر ماه سال گذشته به صورت رسمی آغاز شد و اجرای کامل آن برای تسهیل در فعالیت های دامداران لازم و ضروری است.

پلاک کوبی دام برای تسهیل فعالیت دامداران ضروری است

معاون بهبود و تولیدات محصولات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران تصریح کرد: پلاک‌کوبی دام طرحی است که سالیان سال روی زمین مانده بود ولی از اواسط سال ۱۳۹۷ با شروع نوسانات اقتصادی و افزایش قاچاق دام ، دولت مصمم به اجرای این طرح شد و وزارت جهاد کشاورزی ، مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی کشور ،سازمان دامپزشکی و اتحادیه دامداران را موظف به اجرای این طرح کرد.

عطایی نژاد اضافه کرد: علاوه بر جلوگیری از قاچاق دام ، ردیابی ، اثبات مالکیت ، بهبود مدیریت گله، کنترل سلامت دام و غذای انسان، امنیت سرمایه گذاری، بیمه دام و محصولات دامی، رعایت حقوق حیوانات و مطالعات علمی و تحقیقاتی و توسعه عملیات اصلاح نژاد از مهم ترین اهداف پلاک کوبی دام اعلام شده است.

وی ادامه داد: تا کنون حدود ۱۰۰ هزار راس دام اصیل شیری و ۲۰۳ هزار دام دورگ که در دامداری های صنعتی وجود دارند ، پلاک کوبی شدند.

پلاک کوبی بیش از 100 هزار دام اصیل شیری

معاون بهبود و تولیدات محصولات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران خاطرنشان کرد: در این مدت پلاک کوبی حدود ۱۹۰ هزار راس دام سبک گوسفند و بز نیز انجام شده است.

عطایی نژاد افزود: یکی از دلایل کندی اجرای طرح پلاک کوبی دام ها در مازندران، وجود تعداد زیاد دام های غیرصنعتی است.

وی یادآور شد: طبق آمار ۳۰۰ هزار راس گاو بومی در استان وجود دارد که دامداران باید نسبت به پلاک کوبی آنها اقدام کنند.

بیماری گامبورو یا بورس عفونی چیست؟

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی، بیماری گامبورو یا بورس عفونی یکی از بیماری‌های شاخص و خطرناک در حوزه طیور است که به طور ویژه ماکیان، بوقلمون و اردک را درگیر می‌کند.

تحقیقات استاندارد در بستر علوم دامپزشکی نشان می‌دهد عامل این بیماری نوعی ویروس است که بسیار مقاوم بوده و حتی پس از ضدعفونی های بسیار شدید باز هم می تواند زنده بماند و بیماری ایجاد کند.

حشرات می توانند ناقل این بیماری باشند؛ گامبورو از تخم به جوجه منتقل نمی شود اما امکان انتقال آن از یک جوجه به جوجه دیگر وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments