آموزش پرورش بلدرچین در منزل

یکی از پرندگانی که می توان از گوشت و تخم ان به بهترین شکل استفاده کرد، بلدرچین است.  این پرنده سرعت رشد بسیار بالایی دارد و به سرعت بالغ می‌شود. از آنجا که این پرنده اندازه خیلی کوچکی دارد، نگهداری و پرورش آن نسبت به باقی پرندگان مثل مرغ، اردک یا شترمرغ ساده‌تر است. پرورش بلدرچین در منزل می‌تواند فعالیتی از نظر اقتصادی سود بخش باشد که برای شروع نیاز به سرمایه چندانی هم ندارد.

در این مطلب مزایا و شرایط پرورش بلدرچین در منزل مورد بررسی قرار می گیرد. برای انجام این کار نیاز به امکانات چندان زیادی وجود ندارد و کافی است محل زندگی، غذا و نور مناسب برای آنها تامین شود تا مراحل رشد خود را با موفقیت پشت سر بگذارند. در ادامه این مطلب از سایت آرش کرمانی با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در این باره به دست آورید. پرورش بلدرچین می تواند بسیار سودمند باشد. توصیه می کنیم 6 دقیقه از وقت خود را برای مطالعه این مطلب صرف کنید.

انتخاب قفس مناسب

در مرحله اول لازم است که فضای زندگی بلدرچین‌ها را تامین کنید. این پرندگان کوچک نیاز به فضای زیادی ندارند. استفاده از قفس‌های مستطیل شکلی که دارای چند محفظه هستند گزینه بسیار مناسبی برای پرورش بلدرچین در منزل است.

قفس پرورش بلدرچین در منزل
قفس پرورش بلدرچین در منزل

حتما بخوانید :پرورش اصولی جوجه بلدرچین را با آرش کرمانی تجربه کنید

فضای مناسب پرورش بلدرچین در منزل

بهتر است برای پرورش آنها فضایی را انتخاب کنید که نورگیر باشد، اما در مقابل ورود باد و سرما از آنها محافظت کند. همچنین محیطی که برای آنها انتخاب می‌کنید باید در اختیار خودشان بوده و فاقد مزاحمت، از جانب سایر حیوانات خانگی باشد. همچنین بلدرچین‌ها نسبت به سر و صدا حساس هستند و در صورتی که محیط آنها پر سر و صدا باشد، دچار مشکلاتی در تخم‌گذاری و رشد می‌شوند.

پرورش بلدرچین در منزل
پرورش بلدرچین در منزل

با پیدا کردن فضای مناسب در منزل خود، قفس بلدرچین را نصب کنید. برای پیشگیری از بیماری‌ها و سادگی نظافت، بهتر است حتما از قفس استفاده کنید. به این ترتیب احتمال انتقال بیماری از طریق فضولات آنها که درصد بالایی از آمونیاک دارد جلوگیری خواهید کرد.

چند لامپ به محیط اضافه کنید

اضافه کردن لامپ به خصوص در فصل‌های پاییز و زمستان فرایند تخم‌گذاری بلدرچین‌ها را ساده‌تر می‌کند. آنها برای تخم‌گذاری به روزانه چیزی حدود 16 ساعت نور نیاز دارند. این میزان نور ممکن است به شکل طبیعی در فصل‌های سرد تامین نشود. برای همین با استفاده از لامپ می‌توانید این کار را انجام دهید. دقت داشته باشید که در صورتی که زمان نور را بیشتر کنید، بلدرچین‌ها دچار استرس می‌شوند، و این موضوع باز هم می‌تواند در تخم‌گذاری آنها نقشی منفی ایفا کند.

بیشتر بخوانید: پرورش بلدرچین تخمگذار

چه نوع بلدرچینی پرورش می‌دهید؟

در این مرحله لازم است تصمیم بگیرید که قصد پرورش چه نوع بلدرچینی در منزل خود دارید؟ به صورت کلی پرورش بلدرچین در منزل با دو هدف انجام می‌شود:

  1. پرورش بلدرچین گوشتی
  2. پرورش بلدرچین تخم‌گذار

برای هر کدام از گزینه‌های بالا نژادهای مختلفی در بازار وجود دارد. بهتر است با تحقیق در این باره، از مشکلات احتمالی بعدی جلوگیری کنید.

پرورش بلدرچین در منزل
پرورش بلدرچین در منزل

به ازای هر بلدرچین نر، حداقل دو بلدرچین ماده بخرید

در صورتی که قصد داشته باشید بلدرچین تخم‌گذار پرورش دهید، لازم است تعداد بیشتری بلدرچین ماده خریداری کنید. به ازای هر بلدرچین نر لازم است حداقل سه بلدرچین ماده و حداکثر پنج بلدرچین ماده تهیه کنید. نکته مهم در پرورش آنها این است که تعداد زیادی بلدرچین نر را نباید در یک قفس نگهداری کنید. در غیر این صورت، ممکن است بلدرچین های نر به یکدیگر اسیب بزنند.

پرورش بلدرچین در منزل و تغذیه

پرورش بلدرچین کار به نسبت ساده‌ای است. یکی از کارهای لازم در این زمینه تغذیه مناسب آنها است. برای این کار لازم است روزی سه مرتبه به آنها غذا بدهید.

غذای بلدرچین را از فروشگاه‌های پت شاپ تهیه کنید. بهتر است توجه داشته باشید که غذای بلدرچین‌های تخم‌گذار با غذای بلدرچین‌های گوشتی تفاوت دارد. به بلدرچین‌ها غذای مناسب بدهید. همچنین اضافه کردن بعضی سبزیجات، دانه‌ها، و حشرات به غذای آنها، باعث تقویت آنها می‌شود.

توضیح درباره همه خواص تخم بلدرچین در سایت آرش کرمانی.

نظافت را جدی بگیرید

سینی جمع آوری فضولات را که زیر قفس قرار دارد مرتب تمیز کنید. همچنین بهتر است بعد از یک دوره پرورش قفس را مورد شستشو قرار دهید. هنگام پرورش بلدرچین در منزل لازم است بیشتر به نظافت آنها توجه کنید.

قفس پرورش بلدرچین در منزل
قفس پرورش بلدرچین در منزل

بیشتر بخوانید: تکنیک های کاهش هزینه ها در پرورش بلدرچین + هزینه‌های ثابت و متغیر

زمان تخم‌گذاری بلدرچین

همان طور که پیشتر اشاره شد بلدرچین‌ها نژادها و انواع گوناگونی دارند. زمان بلوغ و تخم‌گذاری این نژادها با هم متفاوت است. به صورت کلی اما نژادهای مناسب تخم‌گذاری مانند ژاپنی از 40 الی 45 روزگی شروع به تخم‌گذاری می‌کنند. تخم بلدرچین در صورتی که در دمای مناسب نگهداری شود ظرف 16 تا 21 روز به جوجه تبدیل می‌شود.

بالغ شدن بلدرچین گوشتی

بلدرچین‌های گوشتی پس از هفت هفتگی، هنگامی که به اندازه بالغ خود می‌رسند مناسب کشتار می‌شوند. زمان رشد و همچنین اندازه آنها در نژادهای مختلف متفاوت است.

بهترین زمان برای پرورش بلدرچین در خانه

اگر می خواهید بلدرچین های بالغ را خریداری کنید، توصیه ما به شما فصل بهار است. معمولا بلدرچین ها در فصل بهار و تابستان شروع به تخم گذاری می نمایند. اگر در سر خود خرید جوجه بلدرچین را می پرورانید ما به شما خرید در ماه های بهمن و اسفند را پیشنهاد می کنیم. بلدرچین ها بعد از خریداری شدن در این ماه بزرگ می شوند و در بهار و تابستان اماده جفت گیری و تخم گذاری هستند.

شما برای ما از پرورش بلدرچین در منزل بنویسید

در این مطلب از سایت آرش کرمانی بنیانگذار هوش پرورشی در ایران شما را با پرورش بلدرچین در منزل آشنا کردیم. شما می توانید در انتهای این مطلب و در بخش نظرات، دیدگاه ها و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. همچنین می توانید تمامی سوالات خود را برای ما به اشتراک بگذارید. پشتیبانان ما در اسرع وقت نسبت به پاسخ تمامی سوالاتتان اقدام خواهند کرد.

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments