پرسود ترین شاخه پرورش پرندگان کدام است؟

در حال بارگذاری...

پرورش کدام پرنده به صرفه است؟ کدام پرنده سود بیشتری دارد؟ سوالات بیان شده جز پرتکرارترین سوالاتی است که همیشه از ما پرسیده می‌شود. شاخه های پرورش پرندگان بسیار گسترده است و انتخاب هر یک جهت پرورش برای افراد عادی یا کسانی که می خواهند کسب و کار خود را آغاز کنند، سخت می باشد. در صنعت پرورش طیور، شاخه ها و زیر شاخه های بسیار زیاد و متنوعی وجود دارد. از جمله: پرورش مرغ، کبک، قرقاول، بوقلمون، مرغ تزیینی و شاخدار، بلدرچین وجود  دارد. همه این شاخه ها دارای زیر شاخه هایی مانند تولید تخم مرغ خوراکی و نطفه دار، تولید گوشت، تولید جوجه یک روزه و تولید گله های مولد نیز هستند. چگونه تشخیص دهیم که کدام حوزه برای فعالیت ما مناسب‌تر و به صرفه تر است؟در این مقاله به این سوال پاسخ می‌دهیم و در آخر هم به معرفی یکی از پرسود ترین شاخه پرورش پرندگان در شرایط فعلی کشور می‌پردازیم و شما را با یکی از چشم اندازهای پرورش پرندگان زودبازده آشنا می‌کنیم. با ما در این مطلب همراه باشید.

پرسود ترین شاخه پرورش
پرسود ترین شاخه پرورش

بیشتر بخوانید: پرورش مرغ بومی | روش ساده و پر درآمد، بدون نیاز به سرمایه‌گذاری سنگین

راهکارهای انتخاب پرسودترین ماکیان و پرندگان

در این بخش به مواردی می‌پردازیم که در تجربه سوددهی سالیان ما، بسیار موثر بوده است.

بررسی میزان تولید و تقاضای پرورش

قطعا همه شاخه های پرورش پرندگان در دنیا، در پی یک تقاضا شکل گرفته اند و همچنان هم آن تقاضا وجود دارد. حالا یا به شکل قبل یا کمتر و یا بیشتر. پس اولین راهکار برای شروع فعالیت در پرسودترین شاخه پرورش این است که بررسی کنیم در حال حاضر تولید در کدام حوزه، کمتر از تقاضای آن است؟ قیمت پرندگان زینتی و خوراکی نسبت به تقاضای آنها چگونه است؟

به طور مثال اگر همزمان به دو شاخه پرورش، علاقه مند هستید، شاخه ای را انتخاب کنید که در همان مقطع، تقاضای بهتری برای آن وجود دارد. اما اگر حوزه ای مورد توجه شما قرار گرفته که تقاضای زیادی نیز ندارد، مهم نیست. در این شرایط می‌توانید با پرورش زیر هزار قطعه، داشتن صبر و حوصله زیاد، کسب مهارت‌های مربوط به این حوزه و کسب تجربه های جذاب و آزمون و خطا، حوزه کاری خود را قوی کنید. با تلاش و پیگیری مستمر شما و حتی وجود فراز و نشیب های زیاد در بازار، نهایتا حوزه فعالیت شما با موفقیت و توجه مواجه خواهد شد و پرسودترین شاخه پرورش را خودتان کشف خواهید کرد. البته جای دارد اشاره کنیم که پرورش بلدرچین گوشتی و تخمگذار هم از سود خوبی برخوردار است.

این مرحله زمانیست که نام و برند شما مطرح خواهد شد، چرا که در شرایط بد و خوب بازار، این برند شما بود که به صورت جدی فعالیت می‌کرد و متوقف نمی‌شد. البته منظور ما این نیست که همه حوزه ها پردرآمد ترین شاخه پرورش هستند، ولی هیچ کدام از شاخه های پرورش نیز کم سود نیستند. اگر عوامل بیرونی که مدیریت آن از کنترل ما خارج است را کنار بگذاریم، در نهایت این شما هستید که مشخص می‌کنید در این شاخه به کجاها برسید و چقدر بازار کارتان را قوی کنید. البته ما معتقدیم که عوامل بیرونی را نیز می‌توان تا حدی مدیریت کرد. تجربه این چند سال فعالیت ما ثابت کرده است که هر فصل و هر سال، یک شاخه ای مشخصی، مورد توجه بیشتر بازار قرار می‌گیرد. برنده ها کسانی هستند که آموزش دیده اند و صبور بوده اند. بازنده ها نیز کسانی هستند که مدام از یک شاخه به شاخه دیگر می‌پرند، برای مثال از سالن پرورش پرندگان زینتی به بازار فروش تخم مرغ محلی تغییر مسیر می‌دهند.

برخورداری از مهارت های بازاریابی و تکنیک های پرورش

اگر شما پرورش دهنده ای بدون مهارت بازاریابی و تکنیک‌های پرورشی هستید، با صبر کم شروع به کار می‌کنید و از همان ابتدا نیز کار را مناسب نمی‌دانید و رها می‌کنید، شک نکنید که با این روش، هیچ‌گاه به یافتن پرسود ترین شاخه پرورش، دست نخواهید یافت. گاها پیش آمده است که از ما می‌پرسند مثلا من پنج هزار مرغ بومی را جوجه ریزی کرده ام و آخر دوره پرورش، هیچ خریداری نداشته ام. از او می‌پرسیم برای این کار چقدر مهارت کسب کرده بودی که با عدد پنج هزار شروع کردی؟! برای فروش و بازاریابی چه برنامه از پیش تعیین شده ای داشتی؟ در جواب می‌گوید: قصد فروش مستقیم نداشتم و تصمیم داشتم به یک واسطه آن‌را بسپارم و فقط به فعالیت در پرسودترین شاخه پرورش فکر کرده بودم!

از او می‌پرسیم: آیا از دوره هوش پرورش مرغ بومی چیزی می‌دانی؟ می‌گوید خیر، با یک دوست که در این کار تجربه داشته، مشورت کردم و یک کتاب هم راجع به آن خواندم! حالا سوال ما این است: آیا بازاریابی فقط فروش به مصرف کننده نهایی است؟ خیر. پیدا کردن همان دلال خوب و با انصاف هم مهارت بالایی نیاز دارد و نتیجه این می‌شود که از نظر این پرورش دهنده عزیز، شاخه فعالیت او بی‌حاصل و کم سود می‌شود.

پرسود ترین شاخه پرورش
پرسود ترین شاخه پرورش

بررسی سود آوری هر شاخه نسبت به حجم سرمایه گذاری

حجم سرمایه گذاری و نتیجه مادی بعضی شاخه ها اصلا قابل مقایسه با بعضی شاخه های دیگر نیست. اگرچه تلاش و کوشش شما در طول زمان اثر بخش است، ولی اگر صبر و تحمل بلند مدت برای افزایش سرمایه نداشته باشید، باید به بودجه مالی خود برای نتیجه نیز توجه کنید. به طور مثال با بودجه 20 میلیون تومان در تاریخ فعلی (اوایل 99)، می‌توانید یک واحد 2000 تایی بلدرچین و تولید تخم خوراکی آن را راه اندازی کنید. ولی با همین عدد، 60 بوقلمون هم نمی‌توان پرورش داد. پس بررسی پرسود ترین شاخه پرورش با توجه به حجم سرمایه گذاری، کار منطقی‌تری است.

در نظر گرفتن علاقه و توانمندی شخصی

راهکار بعدی، فکر کردن به علاقه خود قبل از فکر کردن به درآمد یک حوزه از پرورش پرندگان است. در حوزه پرورش ماکیان و پرندگان این موضوع بسیار حساس است، چرا که شما با یک موجود زنده، سر و کار دارید که دارای روح و حس و حال است و روزانه با این موجود زنده چه بخواهید و چه نخواهید، در ارتباط هستید.حال شاید این سوال پیش بیاید که چطور به این علاقه و ارتباط آن با پردرآمد ترین شاخه پرورش پی ببریم؟! در ادامه میتوانید همه نکات لازم درباره تخم بلدرچین را مطالعه کنید.

پیشنهاد می‌کنیم چند پرنده در تعداد خیلی کم و در فضای محدود انتخاب کنید و همه را با هم در یک فضای تفکیک شده پرورش بدهید. به شما قول می‌دهیم که هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. فقط باید در تعداد نهایتا دو پرنده در هر قطعه تفکیک شده، این کار را انجام دهید و البته بهداشت محیط پرورش را نیز رعایت کنید. توجه کنید که منظور ما یک سالن پرورش پرندگان زینتی نیست!

علاقه مهم ترین اصل است

بعد از مدتی به راحتی می‌توانید نوع علاقه خود را متوجه شوید و با آنها ارتباط برقرار کنید. به طوری که روزانه این مخلوقات دوست داشتنی را از نظر انواع رفتارها، انواع صداها، بوها، خصوصیات، میزان تبدیل دان به گوشت و دان به تخم، بررسی کنید. در نهایت هم به علاقه خود پی می‌برید، تجربیات زیادی را کسب می‌کنید و پرسود ترین حوزه پرورش را به راحتی کشف می‌کنید و با اطلاعات کافی با پرورش پرندگان زودبازده نیز تا حد زیادی آشنا می‌شوید. این در شرایطی است که اگر به هر دلیلی، علاقه ای به ادامه این مسیر نداشتید، سرمایه زیادی را از دست نداده اید.

قول اول :اگر به هر دلیلی از این کار خوشتان نیامد، هرگز به این صنعت وارد نشوید. چون هرقدر  هم که حوزه ای پردرآمد باشد، در این شرایط، موفقیتی برایتان به همراه نخواهد داشت.

قول دوم: در نهایت اگر به چند شاخه همزمان علاقه مند شدید، فقط و فقط برای استارت مزرعه خود یک حوزه را انتخاب کنید و مابقی را حتی در تعداد خیلی کم، کنار بگذارید. این دو مورد اشاره شده، قانون موفقیت شما در این صنعت است، پس لطفا به آن عمل کنید.

پرسود ترین شاخه پرورش
پرسود ترین شاخه پرورش

بیشتر بخوانید: بهترین منبع برای بهبود نور سالن پرورش چیست؟

پرورش کدام پرنده به صرفه است؟

پاسخ این سوال بستگی به چندین پارامتر دارد. طبق تخصص ما در طول این سال‌ها، شرایط و اطلاعات استخراج شده از وضعیت کشور، شرایط ایجاد شده توسط ویروس کرونا و تعداد محدود پرورش دهنده در این ماه‌ها (اوایل سال 99)، به نظر می‌رسد که یکی از پر سود ترین شاخه ها در حال حاضر، پرورش کبک است که اولویت آن نیز زیر شاخه تولید تخم خوراکی و بعد زیر شاخه های دیگر است.

شما برای ما از پرسود ترین شاخه پرورش بنویسید

در این مطلب از وب سایت آرش کرمانی بنیانگذار هوش پرورشی در ایران مقوله پرسودترن شاخه پرورش پرندگان پرداختیم. اگر تجربه مفیدی در این زمینه دارید، حتما آن را از طریق قسمت نظرات با مخاطبین سایت آرش کرمانی به اشتراک بگذارید. چنانچه دیدگاهی درباره این مطلب داشتید، در انتهای این مطلب و در بخش نظرات، دیدگاه خود را نسبت به این مطلب با ما به اشتراک بگذارید. همچنین شما می توانید تمامی سوالات خود را برای ما به اشتراک بگذارید تا پشتیبانان ما در اسرع وقت نسبت به پاسخ سوالاتتان اقدام کنند. و کلام آخر! پر سود ترین حوزه پرورش پرندگان و طیور، حوزه ای است که شما به آن علاقه مند هستید، برای آن تلاش می کنید، آموزش می بینید و در نهایت به زمان اعتماد می‌کنید.

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

5 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments