پایش مستمر سواحل و تجمعات طیور در شهرستان بندر عباس

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی به نقل از ایرنا، دکتر مصطفی فخرآبادی، رئیس اداره دامپزشکی شهرستان بندرعباس با اشاره به پایش مستمر سواحل و تجمعات طیور در شهرستان بندر عباس،اظهار کرد: با شروع فصل پاییز و مهاجرت پرندگان، پایش منابع آبی و زیستگاه های پرندگان به صورت مشترک اداره دامپزشکی و حفاظت محیط زیست شهرستان بندرعباس درحال انجام است.

وی افزود: اگر پرندگان مبتلا به این بیماری به موقع شناسایی نگردد، خسارت جبران ناپذیری به صنعت پرورش طیور و اقتصاد کشور وارد خواهد کرد.

پایش مستمر سواحل و تجمعات طیور در شهرستان بندر عباس

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان بندرعباس تصریح کرد: به همین منظور، دامپزشکی به صورت مستمر از سواحل و محل‌های تجمع پرندگان مهاجر در طول فصول سرد سال، بازدید می‌کند.

فخرآبادی اضافه کرد: کاهش دما در فصل سرد سال عامل مستعد کننده ی انتشار ویروس است.

وی ادامه داد: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به عنوان یکی از بیماری‌های خطرناک و مشترک انسان و دام در لیست بیماری‌های اولویت دار و اخطار کردنی سازمان دامپزشکی قرار دارد.

لزوم شناسایی به موقع کانون‌های بیماری برای مبارزه با آنفلوانزا

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان بندرعباس خاطرنشان کرد: شناسایی به موقع کانون‌های بیماری در حیات وحش، در کنترل و پیشگیری از بروز بیماری، در واحدهای پرورشی طیور، نقش بسزایی دارد.

فخرآبادی افزود: پرندگان وحشی و مهاجر به عنوان یک فاکتور خطر هستند که به‌ راحتی می‌توانند عامل بیماری را از نقطه‌ای به نقطه دیگر منتقل کنند.

وی یادآور شد: در این راستا برنامه ملی کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تدوین و با اجرای برنامه مراقبت در پرندگان وحشی با هدف تشخیص به موقع و محافظت از جمعیت طیور کشور به صورت فعال درحال انجام می‌باشد.

انگل کپلک در گوسفند چیست؟

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی، اطلاعات ارائه شده در مقالات استاندارد و علمی حوزه دامپزشکی نشان می‌دهد که این انگل که سالانه تعداد زیادی از حیوانات از نوع گونه دامی گوسفند را مبتلا می‌کند، در کبد حیوان زندگى مى‌کند.

وجود این انگل در بدن گوسفند موجب بروز علائمی همچون ضعف، لاغری، تورم زیرگلو، کم‌خونی، آب آوردن حفره بطنی، لاغرى و ریزش پشم مى‌شود.

اصلی ترین عامل برای جلوگیری از ابتلای گوسفندان به این انگل این است که قبل از اقدام به پروار کردن گوسفند باید به حیوانات داروى ضد کپلک خورانیده شود.

توصیه اصلی متخصصان براى از بین بردن کامل این انگل‌ در حیوانات، خورانیدن دارو در چهار تا 6 هفته است.

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments