پایش مستمر تالاب‌های استان کرمانشاه برای مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاعرسانی آرش کرمانی به نقل از ایسنا، علیرضا حیدری، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به پایش مستمر تالاب‌های استان کرمانشاه برای مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد، اظهار کرد: با توجه به مشاهده کانون‌هایی از بیماری در برخی از استان‌ها، پایش‌ها را که قبلا به صورت هفتگی انجام می‌شد، روزانه کرده‌ایم.

وی افزود: بر اساس لیستی که محیط زیست در اختیار دامپزشکی گذاشته، استان کرمانشاه حدود 23  تالاب دارد که هم اکنون همگی این تالاب‌ها به صورت روزانه از سوی کارشناسان دامپزشکی و محیط زیست مورد پایش و ارزیابی قرار می‌گیرند.

پایش مستمر تالاب‌های استان کرمانشاه برای مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: علاوه بر این روستاهای اطراف تالاب‌ها و منابع آبی استان نیز به طور روزانه برای مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان پایش می‌شوند.

حیدری اضافه کرد: در ارزیابی‌های صورت گرفته از ابتدای سال تاکنون هیچ موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سطح استان دیده نشده است.

وی ادامه داد: استان کرمانشاه هم اکنون از نظر شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان “پاک” است.

آخرین مورد ابتلا به بیماری در استان در سال گذشته بوده است

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال تاکنون تالاب‌ها و منابع آبی استان بالغ بر 12 هزار بار در قالب تیم های مشترک دامپزشکی با محیط زیست و تیم های انفرادی مورد ارزیابی قرار گرفته که در این پایش ها حدود سه هزار نمونه مشکوک ارزیابی شده که تاکنون هیچ موردی از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان تایید نشده است.

حیدری افزود:  آخرین موارد بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را در استان در سال گذشته شاهد بودیم و در مجموع 9 کانون روستایی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان کرمانشاه شناسایی شد که در نهایت بیش از هزار قطعه پرنده معدوم شدند.

وی یادآور شد: استان کرمانشاه جزو استانهای پرخطر در زمینه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نیست و از سال 1386 که بیماری وارد کشور شده تاکنون هیچ واحد صنعتی در استان کرمانشاه درگیر این بیماری نشده است.

تشخیص بیماری برفک در طیور چگونه است؟

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاعرسانی آرش کرمانی، تحقیقات استاندارد دانشمندان علوم دامپزشکی در حوزه بیماری‌های طیور نشان می‌دهد، پرنده مبتلا به برفک در ابتدا دچار کاهش رشد و بی اشتهایی می شود.

بر این اساس با رسیدن برفک ها به دستگاه گوارش طیور، اختلالاتی همچون اسهال و استفراغ، کاهش وزن و برگشت غذا به دهان بروز پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments