پایش شبانه روزی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در اردبیل

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی به نقل از ایسنا، بهلول تکلوی، مدیر اداره کل دامپزشکی استان اردبیل با اشاره به پایش شبانه روزی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در اردبیل ،اظهار کرد: اکیپ‌های بیماری یاب دامپزشکی با تدابیر ویژه مراقبتی و عملیاتی و به‌صورت شبانه روزی عملیات رصد و پایش بیماری را انجام می‌دهند.

تکلوی اضافه کرد: در این راستا از ابتدای سال‌جاری بیش از 9هزار مورد نمونه برداری از فارم‌های صنعتی طیور استان انجام و به آزمایشگاه‌های مرجع سازمان دامپزشکی کشور ارسال شده است.

پایش شبانه روزی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در اردبیل

مدیر اداره کل دامپزشکی استان اردبیل تصریح کرد: به‌دلیل اقلیم سرد، تراکم بالای فارم‌های پرورش طیور، هم مرز بودن و داشتن بیش از 300 کیلومتر نوار مرزی مشترک با کشور جمهوری آذربایجان، وجود تالاب‌ها و زیستگاه‌های طبیعی برای پرندگان مهاجر و قرار گرفتن در کریدور و مسیر مهاجرت این پرندگان و علاقه دیرینه مردم و روستاییان استان به نگهداری از طیور بومی و سنتی در منازل و روستاها، شرایط بسیار حساسی در مقابله و پیشگیری از این بیماری دارد.

تکلوی اضافه کرد:  از فعالان صنعت طیور و مدیریت واحدهای پرورش طیور استان میخواهم با تشدید ضوابط امنیت زیستی اقدامات لازم در خصوص پیشگیری از بیماری معمول داشته و ضمن همکاری مستمر و تنگاتنگ با دامپزشکی توصیه‌های کارشناسان این اداره کل را مد نظر قرار دهند.

وی ادامه داد: بیش از ۹۹ میلیون دز واکسن طیور از ابتدای سال جاری در استان اردبیل توزیع شده است.

توزیع 99 میلیون دُز واکسن طیور

مدیر اداره کل دامپزشکی استان اردبیل خاطرنشان کرد: این میزان واکسن برای پیشگیری از بیماری‌های مختلف و واگیردار طیور در بین فارم‌های پرورش طیور استان توزیع و مصرف شده است.

تکلوی یادآور شد: واکسیناسیون به موقع، رعایت ضوابط بهداشتی، قرنطینه و مدیریت مناسب در طول دوره پرورش نقش عمده‌ای در کنترل بیماری‌های طیور دارد.

وی افزود: تنظیم برنامه واکسیناسیون واحدها براساس شرایط بهداشتی، قرنطینه‌ای و نظارت دقیق بر فرایند واکسیناسیون در ایمن‌سازی جمعیت طیور اهمیت اساسی دارد.

چگونه از جفت ماندگی در گاو پیشگیری کنیم؟

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی، باید در نظر داشت که پیشگیری از جفت‌ماندگی کلید اصلی موفقیت است ولی به دلیل اینکه عوامل مستقیم و غیر مستقیم بسیاری در آن نقش دارند به نظر خیلی مشکل می‌باشد.

حالت ایده‌آل آن است که بهداشت رعایت شده و گاو قبل و بعد از زایمان از لحاظ جسمانی سالم و فعال نگهداری شوند.

جیره غذایی محدود و بالانس شده در طول ۸-۶ هفته دوران خشکی، تحرک کافی در روز، محل زایمان تمیز، بزرگ و راحت و بکار گیری روش مناسب و بهداشتی در طول زایش شانس عفونت و باقی‌ماندن قسمتهای تولیدمثلی را کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments