پایش بیماری آنفلوآنزای فوق حاد طیور در گلستان توسط 15 گروه دامپزشکی 

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی به نقل از ایرنا، غلامرضا محرابی، مدیر اداره کل دامپزشکی استان گلستان با اشاره به پایش بیماری آنفلوآنزای فوق حاد طیور در گلستان توسط 15 گروه دامپزشکی ، اظهار کرد: اکنون ۱۵ گروه دامپزشکی در حال پایش روزانه و مستمر مکان های پرخطر استان هستند.

وی افزود: این مناطق شامل مراکز پرورش مرغ صنعتی (تخمگذار و گوشتی )، پرورش دهندگان ماکیان بومی، تالاب ها و آب بندان ها، برای مقابله با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است.

پایش بیماری آنفلوآنزای فوق حاد طیور در گلستان توسط 15 گروه دامپزشکی

مدیر اداره کل دامپزشکی استان گلستان تصریح کرد: از مردم گلستان میخواهم از خرید طیور زنده بازارهای محلی خودداری کرده و در صورت مشاهده تلفات غیرعادی، موارد را به شماره ۱۵۱۲ دامپزشکی استان گزارش کنند.

محرابی اضافه کرد: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به عنوان بیماری مشترک انسان و حیوان، می‌تواند پیامدهای گسترده اجتماعی و اقتصادی در پی داشته باشد و از این رو کارشناسان این بیماری را یکی از عوامل تهدید بهداشت و سلامت جامعه به شمار می‌آورند.

وی ادامه داد: تماس با پرندگان وحشی و آبزی آلوده یا از طریق کفش، لباس، خودرو، آب، دان و مدفوع و بستر آلوده یا حتی سگ و گربه به عنوان ناقلان مکانیکی می‌تواند زمینه سرایت ویروس را فراهم کند.

تماس با پرندگان وحشی و آبزی آلوده زمینه سرایت ویروس را فراهم میکند

مدیر اداره کل دامپزشکی استان گلستان خاطرنشان کرد: مرغ و خروس، بوقلمون، مرغ شاخدار، پرندگان زینتی، پرندگان وحشی و شترمرغ از گونه‌های حساس به بیماری هستند.

محرابی افزود: استان مرزی گلستان با کشور ترکمنستان، دریای خزر و استان‌های مازندران، سمنان و خراسان شمالی همسایه است و هر ساله بخشی از پرندگان سیبری برای زمستان گذرانی به مناطق آبگیر این استان مهاجرت می کنند.

وی یادآور شد: گلستان یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت دارد و اقتصاد ساکنان آن برپایه کشاورزی است.

چگونه ابتلای مرغ به نیوکاسل را تشخیص دهیم؟

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی، بیماری نیوکاسل به اذعان بسیاری از کارشناسان و دانشمندان علوم دامپزشکی یکی از خطرناک ترین بیماری‌ها در حوزه طیور محسوب می‌شود و بر این اساس همواره فعالان صنعت پرورش دام و طیور می‌کوشند تا با استفاده از روش‌های مختلف، ابتلای مرغ خود به نیوکاسل را تشخیص دهند.

بر این اساس در پرنده مبتلا به نیوکاسل عوامل مختلفی می تواند بروز پیدا کند که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بی اشتهایی
  • افتادگی بال
  • گیجی
  • لرزش
  • تورم چشم و گلو
  • تنگی نفس
  • چرخش گردن و سر به دور بدن
  • اسهال سبز رنگ
  • فلجی یک طرفه و یا کامل و در نهایت مرگ

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments