وجود بیش از 62 میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار در ایران

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی به نقل از ایرنا، محمدباقر مقدس، مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کل کشور، با اشاره به وجود بیش از 62 میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار در ایران،اظهار کرد: بیشترین طیور در معرض خطر این بیماری مرغ تخمگذار کشور است و اکنون ماهانه بیش از ۱۰ میلیون دوز به مصرف واحدهای طیور تخمگذار می رسد.

وی با اعلام خبر وجود بیش از 62 میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار در ایران، افزود: از اواخر سال ۹۸ طبق برنامه ریزی سازمان دامپزشکی، عملیات واکسیناسیون برای ۱۲ استان بزرگ تولیدکننده مرغ تخمگذار در سه مرحله آغاز شد.

وجود بیش از 62 میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار در ایران

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کل کشور معتقد است؛ بیشترین میزان واکسیناسیون تزریقی طیور مربوط به استان های تهران، قزوین، البرز، قم، مرکزی، اصفهان، آذربایجان شرفی، خراسان رضوی، گیلان، مازندران، گلستان و فارس می باشد.

وی اضافه کرد: واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از روسیه و چین تامین و وارد می شود و مشکلی برای تامین نیاز کشور در این زمینه نداریم.

مقدس ادامه داد: اکنون واکسیناسیون طیور بومی با واکسن های خوراکی در حال اجراست به طوری که ۴۸ هزار قطعه طیور تحت پوشش اینگونه واکسیناسیون قرار دارند.

آنفلوانزای پرندگان در انسان بیماری زا نیست

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کل کشور خاطرنشان کرد: «سویه H5N8» آنفلوانزای پرندگان  که اکنون در جهان شایع است به‌طور مستقیم در انسان بیماری زا نیست و هیچ مورد درگیری انسانی از آن تا کنون گزارش نشده است ولی سویه هایی از بیماری وجود دارد که میتواند برای انسان مشکل زا باشد.

مقدس افزود: روند انتقال این بیماری از پرندگان مهاجر و آزاد پرواز و وحشی است که در زمستان برای رفتن به نقاط گرمتر و تامین غذا به سایر نقاط دنیا سفر می کنند.

وی یادآور شد: این پرندگان در پنج مسیر پرواز می کنند که یکی از این مسیرها ایران است که در تالاب ها، رودخانه ها و دریای خزر سکونت می کنند.

ویروس آنفلوانزای طیور برای انسان خطرناک است؟

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی، ویروس آنفلوآنزای طیور مانند هر ویروس دیگری دائما در حال تغییر و هر روز نشانه های جدیدی از خود بروز می دهد.

در حقیقت بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی مراجع رسمی پزشکی در کشورهای توسعه یافته جهان در سال های اخیر برخی از سویه های این ویروس با تغییراتی که در آن ها ایجاد شده توان ابتلا انسانی را نیز پیدا کرده و برای سلامتی بشر در ابعاد عمومی خطرناک محسوب می‌شوند.

در سال 2006 میلادی تعداد زیادی از کشورها در جهان، وجود آنفلوآنزای H5N1 در میان نظام اجتماعی خود را مورد تایید قرار داند و وزارت بهداشت کشورهای مذکور تایید کرد که این ویروس توان ابتلای انسانی را نیز دارد.

اخیرا نیز سویه جدیدی از آنفلوانزای پرندگان با نام H5N6 وارد ایران شده که طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO)  توان ابتلای انسانی را نیز دارد.

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments