هشدار شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در طیور صنعتی و روستایی

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی به نقل از ایرنا، اداره کل دامپزشکی استان اردبیل با صدور اطلاعیه‌ای از هشدار شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در طیور صنعتی و روستایی خبر داد.

بر این اساس در این گزارش آمده است: بدنبال مشاهده کانون بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در حیات وحش تالاب سد میل مغان در شمال استان اردبیل و تایید تشخیص ویروس بیماری در مرکز تشخیص سازمان دامپزشکی کشور، اداره کل دامپزشکی استان اردبیل با صدور اطلاعیه‌ای مجدد نسبت به بروز و شیوع این بیماری در طیور صنعتی و روستایی هشدار داد.

هشدار شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در طیور صنعتی و روستایی

در این اطلاعیه آمده است: با عنایت به بروز یک کانون بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در حیات وحش تالاب سد میل مغان به اطلاع تمامی فعالان صنعت طیور و پرورش‌دهندگان طیور بومی، سنتی و روستایی بویژه در حاشیه ۲۰ کیلومتری منطقه می‌رساند:

ضمن تقویت اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای از هرگونه تردد غیرضروری خودداری کرده و در صورت بروز هرگونه تلفات غیرمتعارف و یا افت معنی‌دار آب و دان و یا کاهش تولید مراتب را به نزدیک‌ترین اداره دامپزشکی اطلاع دهند.

در این اطلاعیه همچنین از صاحبان طیور بومی و روستایی درخواست شده نسبت به محصور کردن محل نگهداری طیور خود اقدام و ضمن قطع ارتباط با پرندگان وحشی آزاد پرواز و مهاجر از تماس با این پرندگان خودداری کنند.

لزوم محصور شدن طیور بومی و روستایی

اداره کل دامپزشکی استان اردبیل از عموم مردم شهرستان اصلاندوز مغان و روستاهای منطقه خواسته از نزدیک شدن به تالاب و تماس با پرندگان مهاجر و آبزی پرهیز نموده و از هرگونه نقل و انتقال و خرید و فروش طیور بومی و روستایی جدا خودداری کنند.

تالاب سد میل مغان با ۱۵۰ هکتار وسعت بزرگترین تالاب شمال استان است که همه ساله میزبان ۳۰ هزار قطعه از ۷۲ گونه پرندگان مهاجر می‌باشد.

بیماری سیاه زخم یا شاربن در انسان چگونه است؟

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی، انسان به صورت قابل توجهی در برابر اغلب بیماری‌ها نسبت به دام های سبک یا سنگین مقاوم تر است و هرساله تعداد کشتار بیماری های مشترک میان انسان و دام در بخش دامی بیشتر می‌باشد.

با این حال اغلب متخصصان دامپزشکی وقوع مرگ در انسان بر اثر بیماری سیاه زخم یا شاربن را غیرمعمول نمی‌دانند و معتقدند این بیماری تا حد زیادی برای انسان خطرناک است.

شاربن جلدی یا سیاه زخم حدود 95 تا 98 درصد موارد بیماری انسانی را شامل می شود که با آلوده شدن زخم و بریدگی و خراشهای پوستی حادث می شود.

فرم تنفسی از طریق استنشاق گرد و غبار آلوده به هاگ باکتری و فرم گوارشی از طریق مصرف گوشت ، مواد غذایی و آب آلوده وارد دستگاه گوارش انسان می شود.

گزش حشرات و تماس با خون و لاشه دامهای تلف شده و پوست آلوده از جمله راههای انتقال بیماری در انسان است.

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments