هشت مورد از مهمترین خصوصیات یک مرغدار موفق

طبیعی است که هر پرورش دهنده ای، چه با داشتن مرغداری خانگی و چه با سیستم مدرن در حوزه مرغداری ایران، به موفقیت فکر می­ کند. اما آیا همه آنها موفق هستند؟ بدون شک خیر! پس باید بدانیم که افراد موفق در این شغل چه ویژگی‌­هایی دارند و چه عواملی، فرد را در این شغل به موفقیت نزدیک می‌کند؟ چگونه می‌­توان به تولیدکنندگان کمک کرد تا تصور نکنند “مرغ همسایه غاز” است و رقبای آنها، ویژگی­های پیچیده ای دارند؟ در این مقاله به مهم‌­ترین خصوصیات یک مرغدار نمونه و پاسخ این سوال­ها پرداخته ایم. اگر مایلید تا به یکی از موفق ترین افراد در زمینه مرغداری مبدل شوید تا انتهای این مطلب با سایت آرش کرمانی بنیانگذار هوش پرورشی در ایران همراه باشید. مطالعه این مطلب به 8 دقیقه زمان نیاز دارد.

مرغدار موفق
مرغدار موفق

حتما بخوانید: پرسود ترین شاخه پرورش پرندگان کدام است؟

  1. داشتن اخلاق کاری قوی

مرغداری کار ساده ای نیست. اگر چه شما تا حدی، رئیس خود هستید و می­‌توانید تصمیم بگیرید که چه زمانی می‌­خواهید روز خود را در مرغداری شروع و به پایان برسانید. با این حال، پرورش دهندگان موفق، مرغ­ های خود را خیلی زود (5 تا 6 صبح) می­بینند و دیروقت (9 تا 10 شب) با آنها خداحافظی می­‌کنند. آنها همچنین به صورت متوالی در طول روز به پرندگان و مرغ­ ها، سرکشی می­‌کنند. برای آموزش پرورش بلدرچین کلیک کنید.

پرورش طیور فعالیتی کارمندی نیست که 9 صبح شروع شده و 5 عصر به پایان برسد. شما به عنوان یک مرغدار موفق، مطابق این زمان­بندی به نتیجه نخواهید رسید. مطمئن باشید که همیشه در قفسه ها و بخش­‌های مختلف نگهداری پرندگان و مرغ­ ها، اتفاقی می‌­افتد که شما مجبورید به آن رسیدگی کنید. هرچه سریع­تر مسائل و مشکلات پیش آمده را شناسایی کنید، بدون شک موفق‌­تر نیز خواهید بود. منظور ما این نیست که شما مجبورید شبانه روز در محل و بخش‌های پرورش مرغ ­ها و پرندگان زندگی کنید، بلکه باید توجه خود را به زمان معطوف کنید و هر مسئله ای را در زمان خود بررسی و به سرعت برطرف کنید. در واقع باید نگرش “بعدا آن را برطرف خواهم کرد” را کنار گذاشته و خود را به اخلاق کاری قوی مجهز کنید.

  1. تمایل به حضور و صرف وقت در محل مرغداری

اجازه ندهید نیروهای استخدام شده، پرندگان شما را پرورش دهند! اکثر مرغداران بیش از حد به افرادی که کنترل کننده اوضاع مزرعه یا مرغداری هستند، اعتقاد دارند و انتظار دارند که آنها، رشد پرندگان را به نتیجه دلخواه برسانند. پرورش دهندگان موفق کسانی هستند که در درک پرندگان، تجهیزات و محل نگهداری آنها، بسیار خوب عمل می­‌کنند.

همان­طور که قبلا اشاره کردیم، نیازی نیست شما در مرغداری­ ها زندگی کنید تا حتی یک مرغدار بومی موفق باشید، اما لازم است زمان کافی را در آنجا صرف کنید تا همه چیز را به خوبی درک کنید. اولین و مهم­‌ترین عامل موفقیت این است: باید بفهمید که پرندگان شما به شما چه می‌گویند! بله، پرندگان شما چیزهای زیادی به شما می­‌گویند. بنابراین، باید یاد بگیرید که هرچه سریع­تر به زبان آنها، صحبت کنید.

مرغدار موفق
مرغدار موفق
  1. تشنه یادگیری و بهترین بودن

مرغداران موفق همیشه در تلاشند تا اطلاعات جدیدی بیاموزند، روش­‌های بهتری برای انجام کارها پیدا کنند و در انجام فعالیت خود، الگوی سایرین باشند. این افراد، سعی می­‌کنند بهترین فناوری­‌ها را در پرورش مرغ ­ها به کار بگیرند و از آنچه در دنیای پرورش مرغ و طیور می­‌گذرد، مطلع باشند. همچنین به صورت مداوم هرگونه نشریه، سایت آموزشی، سمینار، همایش و یا جلساتی را که مربوط به تولید و مدیریت پرورش مرغ­ ها و مرغداری است، پیگیری می­‌کنند.

بیشتر افرادی که از مرغداری سنتی فاصله گرفته اند، حداقل سالی یک بار جلساتی را برگزار می‌کنند که بسیاری از تولیدکنندگان گرد هم می­‌آیند و از آخرین اتفاقات و تکنولوژی‌­های این حوزه، مطلع می شوند. مرغ دار موفق کسی است که همیشه از آخرین تکنولوژی‌­ها و فعالیت‌­های سایر پرورش دهندگان به قدر کافی، مطلع است. باز هم به نوعی، درگیر یک اخلاق کاری قوی و علاقمند به یادگیری اطلاعات جدید و رشد بیشتر است.

اگر تصمیم گرفته اید که یک مرغداری موفق و مجهز را اداره کنید یا حتی به مرغداری سنتی یا خانگی، فکر کرده اید، می‌توانید از مشاوره رایگان قبل از خرید تجهیزات یا دوره هوش پرورش مرغ بومی توسط آرش کرمانی بهره مند شوید تا با داشتن اطلاعات درست از راهکارهای مناسب پرورش طیور، به کسب و کار خود رونق بیشتری بدهید.

  1. داشتن تخصص در مسئله آب طیور

توجه به مسئله آب مزرعه و مرغداری، از ویژگی‌های اساسی یک مرغدار خوب در محیط پرورش طیور است. اگرچه این موضوع در گذشته خیلی مورد توجه نبود و از طریق روش­هایی مانند ایجاد چاه­‌ها، لوله کشی و عدم سرکشی به مرغ ­ها در هنگام آبخوری، ضررهای زیادی را متوجه این صنعت می‌­کرد.

لازم است آب طیور مدام آزمایش و بررسی و در صورت لزوم این مشکل، برطرف شود. در بسیاری از موارد، کیفیت پایین آب، اصلاح شدنی است. با این حال، قبل از حل مسائل، باید بدانید چه مشکلی وجود دارد. یکی از موارد ضروری، کنترل مقدار مواد معدنی و pH  آب است. سطح PH آب می­تواند به سلامت دستگاه گوارش مرغ ­ها آسیب بزند. مرغداران موفق به خوبی از وضعیت آب طیور مطلع هستند و در صورت لزوم در کیفیت آن، تجدید نظر می‌­کنند. هر پرورش دهنده ای که ضعف‌­هایی را در سیستم آب­رسانی به مرغ­ ها داشته باشد، بدون شک با مشکلاتی مانند شل شدن روده آنها، ایجاد فضله های شل، کف مرطوب، تبدیل زیاد خوراک و کاهش وزن قابل توجه مرغ­ ها و… مواجه می‌­شود.

  1. حرکت به سمت تولید مهندسی شده

پرورش و تولید مهندسی شده طیور، موضوعی است که اخیرا بسیاری از مرغداران موفق، مجبور به یادگیری آن شده اند یا هنوز در مراحل یادگیری هستند. پرورش پرندگان و مرغ­ ها به صورت مهندسی شده، به معنای یادگیری مجدد نحوه پرورش آنها و فاصله گرفتن از بسیاری از روش‌­های مرغداری سنتی است.

بیشتر بخوانید: پرورش بلدرچین گوشتی

برای مثال عدم مصرف آنتی بیوتیک در مراحل جوجه ریزی و خوراک به معنی آن است که پرورش دهندگان، مرغداران و عاملین طیور، باید اقدامات مدیریتی غلط را تغییر و توجه و تمرکز بیشتری بر روی مسئله بهداشت در تمام سطوح تولید از جمله مکان‌­های پرورش مرغ ­ها و تولید گوشت، مزارع مرغداری گوشتی، بسته­ های تخم مرغ، جوجه کشی، خوراک طیور، قفس‌های مخصوص پرورش طیور، کارخانه های فرآوری و… داشته باشند.

همچنین، بسیاری از مرغداران و مجموعه ­های پرورش مرغ­، باید یاد بگیرند که با حذف آنتی بیوتیک‌ها از چرخه خوراک مانند گذشته های دور و با بهره گیری از سیستم ارگانیک پرورش طیور، جوجه هایشان را بدون آنتی بیوتیک پرورش دهند. این موضوع ارتباط زیادی با منابع حائز اهمیت در تغذیه مرغ تخمگذار نیز دارد که باید درباره آن اطلاعات کافی را داشته باشید.همچنین، برای کمک به مقاومت بهتر در برابر چالش‌­های بیماری در مرغداری ها، باید سطح استرس در طیور را به حداقل رساند و تنها به ایده مرغدار بومی موفق یا بهترین مرغداری ایران، اکتفا نکرد. بنابراین، مرغدار نمونه انعطاف پذیری لازم برای تغییر سطوح مدیریتی و حفظ عملکرد را داراست.

  1. آگاهی از امنیت زیستی و بیولوژیکی مرغ ­ها

در یک سیستم مرغداری موفق، یک نقض به ظاهر جزئی هم اهمیت زیادی دارد، چرا که این موضوع می­تواند امنیت زیست پرندگان و مرغ ها را به خطر بی‌اندازد، مانند آنفولانزای مرغی که بیماری شایعی در بین مرغ­ ها است و سلامت آنها را به خطر می‌اندازد. بنابراین، اهمیت دادن به امنیت زیستی پرندگان از اولین ویژگی‌­های یک مرغدار موفق است. مرغدار خوب کسی است که پروتکل‌های امنیت زیستی در مزارع و محل‌­ها را اجرا می‌کند و از ورود و خروج افراد مختلف به مرغداری خود مطلع است و دلیل رفت و آمدها را نیز کنترل می‌کند.

بیماری‌های طیور می‌­تواند به راحتی و حتی با مراجعه به فروشگاه‌­های تهیه خوراک پرندگان نیز انتقال یابد. مرغدارانی که بدون تعویض لباس و چکمه قبل از بررسی پرندگان، به اماکن مشترک رفت و آمد   می­‌کنند، خطر انتقال بیماری­‌های مختلف به مرغداری های دیگر را نیز افزایش می­‌دهند. پرورش دهندگان موفق، امنیت زیستی را کاری سخت نمی­‌دانند، بلکه آن را به عنوان عاملی برای محافظت از مرغ­ ها، مرغداری، مزرعه و شیوه زندگی خود در نظر می‌گیرند.

مرغدار موفق
مرغدار موفق

حتما بخوانید: دلایل شکست استارت آپ ها

  1. توانایی مدیریت مکان و کیفیت هوا

مرغدار موفق توجه دارد که یکی از مهم­ترین عواملی که می‌­تواند در رشد مرغ ها موثر باشد، برخورداری آنها از هوای بیشتر و تهویه استانداردتر است. ممکن است تهویه هوا در زمستان انرژی و هزینه بیشتری را به همراه داشته باشد، اما مزایای آن بسیار بیشتر از معایب آن است.

کیفیت محل پرورش و کیفیت هوا در ارتباط با یکدیگر قرار دارند. سطح بالای آمونیاک که غالباً با انباشت زباله و فضولات و هوای مرطوب در محیط پرورش طیور به وجود می آید، تهدیدی جدی برای مرغ­ها محسوب می‌شود و پرندگان را مستعد ابتلا به عفونت­‌های تنفسی و آسیب­های چشمی، از جمله نابینایی می­‌کند.

  1. برخورداری از گروه پشتیبانی قوی

احتمالاً مواقعی وجود خواهد داشت که شما قادر به مراقبت از مزرعه خود نیستید. اگر به هر دلیلی چند روزی نتوانستید به مرغداری سر بزنید، مسئولیت مراقبت از مرغ­ ها به عهده کیست؟ مرغدار موفق، افرادی در بین خانواده و دوستان خود دارد که می تواند به آنها اعتماد کند و در مواقع ضروری یا شرایط پیش بینی نشده، می­‌تواند رسیدگی به امور مرغداری را به آنها بسپارد.

پرورش مرغ و داشتن مرغداری موفق، شغلی انفرادی نیست. داشتن افرادی که پشتیبان شما در این کسب و کار باشند، بسیار مهم است. البته، ممکن است در بیشتر زمان­‌ها به این افراد احتیاج نداشته باشید، اما در صورت نیاز، حضور آنها ضروری و دلگرم کننده است. در واقع، پرورش دهندگان موفق به بیشتر موقعیت‌­ها فکر کرده اند و برنامه و افراد مشخصی دارند که در صورت لزوم، از آنها بهره مند می‌ شوند. توصیه ما این است که سعی کنید تا حد امکان چند مهارتی باشید. اگرچه برای یک مرغدار، تسلط به کارهای فنی ضرورتی ندارد، اما آشنایی با مواردی که می­توان عیب نوردهی محیط، مشکل خط آبرسانی، موانع دستگاه تهویه و غیره را برطرف کرد، در کاهش هزینه ها و اتلاف وقت بسیار تاثیرگذار است.

شما برای ما از خصوصیات مرغدار موفق بنویسید

در این مطلب از سایت آرش کرمانی شما را با 8 خصوصیت منحصر به فرد مرغدار موفق آشنا کردیم. اگر جای گزینه ای را در بین موارد گفته شده خالی دیدید، آن را از طریق قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. این موارد از مهم‌ترین خصوصیات یک مرغدار موفق بود، خصوصیاتی که به اعتقاد ما در بین همه تولید کنندگان پیشروی این حوزه، مشترک است. در صورت داشتن هر سوال یا انتقاد و پیشنهادی می‌ توانید از طریق همین صفحه با ما در ارتباط باشید. امیدواریم از این مطلب نهایت بهره را ببرید.

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

1 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments