نگرانی از بابت شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در مازندران وجود ندارد

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی به نقل از ایرنا، دکتر حسین رضوانی، مدیر اداره کل دامپزشکی استان مازندران با بیان اینکه نگرانی از بابت شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در مازندران وجود ندارد ،اظهار کرد: این کار با هماهنگی فرمانداری فریدونکنار ، بخشداری و دهیاران و اهالی منطقه ” ازباران ” که کانون آنفلوانزای حاد پرندگان بود انجام شد.

وی افزود: اکنون دیگر نگرانی از شیوع این بیماری در استان وجود ندارد.

نگرانی از بابت شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در مازندران وجود ندارد

مدیر اداره کل دامپزشکی استان مازندران تصریح کرد: همراه با معدوم سازی پرندگان بومی روستای ازباران ، فهرست مالکان آنها تهیه شده است تا غرامتشان پرداخت شود.

رضوانی اضافه کرد: در عین حال تیم های دامپزشکی در منطقه مستقر هستند و در صورت مشاهده هر گونه تلفات پرندگان وحشی و یا بومی شرایط را رصد می کنند.

وی ادامه داد: دامپزشکی مازندران دو روز پیش با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرده بود که بر اساس نتایج آزمایشات انجام شده ، علت مرگ چند بال از پرندگان وحشی در تالاب ازباران شهرستان فریدونکنار ابتلا به بیماری آنفلوانزا بوده است.

مهاجرت سالانه 1.5 میلیون پرنده به آبگیرهای مازندران

مدیر اداره کل دامپزشکی استان مازندران خاطرنشان کرد: سالانه ۱.۵ میلیون بال پرندگان زمستان گذران داخلی و خارجی به تالاب و آبگیرهای استان مهاجرت می کنند.

رضوانی افزود: خطر شیوع آنفلوانزای حاد پرندگان به خاطر پرندگان مهاجر در مازندران همواره وجود دارد.

وی یادآور شد:  روستاییان نباید اجازه دهند پرندگان بومی با پرندگان مهاجر در تماس قرار بگیرند.

علائم شاربن یا سیاه زخم در دام و انسان چیست؟

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی، مرگ ناگهانی دام سنگین یا سبک در موارد حاد ابتلا به این بیماری بر اساس نظرات متخصصان دامپزشکی یک امر طبیعی است و بر این اساس سالانه تعداد زیادی از دام‌ها به دلیل ابتلا به این بیماری تلف می‌شوند.

تحقیقات علمی نشان می‌دهد تب شدید تا 42 درجه سانتی گراد، بی اشتهایی، استاز دستگاه گوارشی، درد شدید، ادرار خونی و اسهال خونی یکی از اصلی‌ترین علائم ابتلا به بیماری شاربن یا سیاه زخم است.

گزارشات مراکز دامپزشکی معتبر نشان می‌دهد احتمال سقط جنین در دام‌های آبستن به هنگام ابتلا به این بیماری بسیار زیاد است و کاهش شیر دام‌های شیرده نیز یکی از مهم‌ترین علائم ابتلا به این بیماری دام سبک و سنگین است.

قابل ذکر است تورم ناحیه گردن و زیر شکم، افسردگی شدید، تنفس سریع و عمیق و تشنج یکی از علائم دیگر ابتلا به این بیماری است.

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments