مورد مشکوکی از ابتلا به آنفلوانزا در طیور خراسان جنوبی مشاهده نشده است

به گزارش واحد خبر پایگاه اطلاع‌رسانی آرش کرمانی به نقل از ایرنا، حسن اکبری، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان جنوبی با بیان اینکه مورد مشکوکی از ابتلا به آنفلوانزا در طیور خراسان جنوبی مشاهده نشده است، اظهار کرد: با توجه به مشکوک بودن برخی تالاب‌های کشور به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با پایش مشترک ادارات کل دامپزشکی و حفاظت محیط زیست استان تاکنون موردی از این بیماری در تالاب کجی نمکزار نهبندان مشاهده نشده است.

وی افزود: با توجه به کاهش دما و آغاز فصل مهاجرت پرندگان و به منظور پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و مراقبت از حیات وحش و پرندگان آبزی و مهاجر، پایش و بازدید از تالاب کجی نمکزار به صورت مستمر در حال انجام است.

مورد مشکوکی از ابتلا به آنفلوانزا در طیور خراسان جنوبی مشاهده نشده است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان جنوبی تصریح کرد: در پایش‌های صورت گرفته تاکنون هیچ مورد مشکوکی از ابتلای پرندگان به این بیماری مشاهده نشده است.

اکبری اضافه کرد: اردک سرسبز، خوتکا، فلامینگو، پلیکان و کاکایی از مهمترین پرندگانی هستند که در مسیر برگشت از مناطق جنوبی و عزیمت به سمت شمال در تالاب کجی نهبندان فرود می‌آیند و الان اردک‌های سرسبز مهمان این تالاب هستند.

وی ادامه داد: تالاب کجی یک تالاب نمکی و فصلی است که معمولا اواسط پاییز تا اواسط بهار آبگیری می‌شود.

تالاب کجی تا اواسط بهار آبگیری می‌شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین منبع تامین کننده آب تالاب کجی، ریزش باران و جاری شدن سیلاب‌های حوزه آبریز نهبندان و چشمه‌های کرانه تالاب است.

وی یادآور شد: تالاب کجی نمکزار در ادوار دور یکی از تالاب‌های دایمی ایران بوده و پرندگان مهاجر در تمام فصول در این منطقه حضور داشته‌اند، اما با گذر زمان و خشکسالی‌های به وجود آمده این تالاب به صورت فصلی آبگیری می‌شود.

اکبری افزود: پناهگاه حیات وحش تالاب کجی نمکزار با ۲۲ هزار هکتار شامل تالاب و محدوده جنگلی است که در ۷۵ کیلومتری شهر مرزی نهبندان و در حاشیه جاده ارتباطی بیرجند – زاهدان قرار دارد.

بیماری آنتروتوکسیمى در گوسفند چیست؟

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی، تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد عامل اصلی بیماری آنتروتوکسیمی در گونه دامی گوسفند، میکروب هوازی و هاگداری به نام کلستریدیوم ولشی است.

این ویروس به صورت قابل توجهی در بستر خاک وجود دارد و اطلاعات ارائه شده از سوی مراجع معتبر علمی در حوزه دامپزشکی نشان می‌دهد این بیماری بیشتر در گوسفندان جوان دوماهه تا یکساله دیده می‌شود.

قابل ذکر است، این بیماری اغلب دام‌های پیر را نیز تهدید می‌کند و احتمال تلف شدن حیوان در صورت ابتلا به این بیماری بسیار زیاد است.

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments