مقاومت آنتی بیوتیک سلامت حیوانات را به خطر می‌‌اندازد

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی به نقل از ایسنا، حسین رشیدی، مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با بیان اینکه مقاومت آنتی بیوتیک سلامت حیوانات را به خطر می‌‌اندازد،اظهار کرد: دامپزشکی بر عدم استفاده از داروهای غیرمجاز و رعایت دوره پرهیز دارویی قبل از کشتار، نظارت دارد که سبب تضمین سلامت گوشت مصرفی جامعه می‌شود.

وی افزود: مقاومت آنتی بیوتیکی یک موضوع مهم است و سلامت انسان و حیوانات و اقتصاد کشور را با مخاطره جدی مواجه می‌سازد.

مقاومت آنتی بیوتیک سلامت حیوانات را به خطر می‌‌اندازد

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان تصریح کرد: امسال با توجه به همه گیری بیماری کرونا و شروع فصل سرما و شیوع بیماری های تنفسی خصوصا آنفولانزا، مبحث پیشگیری از ایجاد مقاومت میکروبی بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

رشیدی اضافه کرد: شعار امسال این هفته جهانی”اتحاد برای حفظ داروهای آنتی میکروبیال”  نامگذاری شده است.

وی ادامه داد: این اداره کل به‌منظور کاهش مقاومت میکروبی برنامه‌های متعدد و نظارت‌های ویژه دارد که شامل برنامه نظارت بر تولید، واردات، عرضه و مصرف داروهای حیوانی و نظارت بر چرخه تولید و توزیع فرآورده‌های خام دامی می‌باشد.

تشدید نظارت بر داروهای دامی

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان خاطرنشان کرد: نظارت بر داروهای دامی، افزایش آگاهی مردم، نظارت بر دوره مصرف آنتی بیوتیک برای دام و طیور، اجرای برنامه‌ها و توصیه‌های سازمان دامپزشکی، تقویت برنامه نظارت بر ایمنی غذا از مزرعه تا سفره، ارتقای عملکردی آزمایشگاه مرجع و مرکز تشخیص از جمله برنامه‌های این اداره کل برای کاهش مقاومت میکروبی می‌باشد.

وی اضافه کرد: آنتی بیوتیک یک منبع با ارزش دارویی است که برای درمان عفونت‌های باکتریایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و استفاده از آن تنها با تجویز پزشک و دامپزشک و در یک دوره درمانی کامل موثر است اما  استفاده نادرست و نابجا از آنتی بیوتیک، یکی از مهمترین دلایل افزایش باکتری‌های مقاوم به دارو می‌گردد.

رشیدی ادامه داد: امروزه استفاده از پروبیوتیک‌ها به جای آنتی‌بیوتیک‌ها به عنوان محرک رشد در غذای دام و طیور، به عنوان راهکار اصلی ممانعت از توسعه‌ی مقاومت آنتی‌بیوتیکی با منشا دامی شناخته می‌شود.

نشانه های بالینی بیماری بروسلوز چیست ؟

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی، بروز علائم بالینی بیماری بروسلوز در دام به سطح ایمنی گله ها وابسته بوده و در گله های غیر واکسینه، سقط جنین مهمترین علامت بروز بیماری می‌باشد.

در حقیقت سقط جنین در گاو از ماه پنجم آبستنی به بعد و در گوسفند و بز در آخرین 2 ماهه دوره آبستنی حادث می‌شود؛ هرچند در تعدادی از دام‌های مبتلا، سقط جنین در آبستنی های دوم و بعد از آن نیز مشاهده می‌شود.

قابل ذکر است با این وجود بسیاری از دام‌های مبتلا در آبستنی های دوم به بعد سقط جنین نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments