معمولا پرنده‌های آزاد، انتقال دهنده ویروس آنفلوآنزا هستند

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی به نقل از ایرنا، حمیدرضا حسینی، مدیر اداره کل دامپزشکی استان سمنان با بیان اینکه معمولا پرنده‌های آزاد، انتقال دهنده ویروس آنفلوآنزا هستند،اظهار کرد: ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ویروسی سرما دوست است و احتمال شیوع آن در فصل سرد سال (پاییز و زمستان) وجود دارد.

وی افزود: برای مقابله با بیماری همکاری دستگاه‌های اجرایی مختلف ضروری است.

سمنان در مسیر پرواز پرنده‌های مهاجر قرار دارد

مدیر اداره کل دامپزشکی استان سمنان تصریح کرد: استان سمنان در مسیر پرواز پرنده‌های مهاجر(آزاد پرواز) قرار دارد و احتمال خطر شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در آن وجود دارد.

حسینی اضافه کرد: یکی از راهکارهای مراقبت، پیشگیری نسبت به تلفات غیرعادی پرندگان و طیور است.

وی ادامه داد: بخشی از مسیر کوچ پرنده‌های آزادپرواز به استان‌های شمال کشور مانند گلستان و مازندران از استان سمنان است و در این مسیر گاه شاهد توقف پرندگان هستیم و در صورت ابتلای پرنده، بیماری محیط را آلوده می‌کند.

معمولا پرنده‌های آزاد، انتقال دهنده ویروس آنفلوآنزا هستند

مدیر اداره کل دامپزشکی استان سمنان خاطرنشان کرد: پرنده‌های آزاد پرواز معمولا انتقال دهنده ویروس و فاقد علائم بیماری هستند و بیشترین خطر انتقال بیماری از پرندگان آزادپرواز مانند غاز و اردک وحشی است.

حسینی افزود: تاکنون موردی از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در حیات وحش استان سمنان گزارش نشده است و تیم‌های یگان حفاظت محیط زیست استان از مناطق عبور پرندگان مهاجر مانند تالاب‌ها به منظور بررسی وضعیت نظارت مستمر دارند.

وی یادآور شد: افزایش نظارت‌ها به منظور پیشگیری از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در دستور کار قرار دارد و با همکاری خوب بخش‌های مختلف و افزایش نظارت‌ها پیش‌بینی می‌شود مشکلی در استان به وجود نیاید.

تنیاى روده در گوسفند چیست؟

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی، تنیای رود در گونه دامی گوسفند یکی از شایع ترین انگل‌هاست که سالانه تعداد زیادی از گوسفندان را به خود مبتلا می‌کند.

تحقیقات استاندارد و علمی در بستر علوم دامپزشکی نشان می‌دهد این انگل در روده‌هاى گونه حیوانی گوسفند زندگى مى‌کند و ابتلای دام به این انگل با بروز برخی از موارد همچون اسهال، درد شدید، و لاغرى قابل توجه همراه می‌شود.

آمار ابتلا به این انگل در دامداری های سراسر کشور نشان می‌دهد، بره‌هاى جوان بیشتر از سایر گوسفندان به این انگل خطرناک مبتلا می‌شوند و بهترین موقع خورانیدن دارو علیه این انگل در اواخر خردادماه است.

قابل ذکر است بر اساس توصیه متخصصان دامپزشکی، در مواردى‌که آلودگى دام به این انگل شدید باشد خورانیدن دارو باید پس از ۲ ماه مجددا تکرار شود.

بیشتر بخوانید:

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments