مشکل اصلی در پرورش جوجه گوشتی آرین حساسیت به آسیت است

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی به نقل از ایرنا، کاظم یوسفی،عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان با بیان اینکه مشکل اصلی در پرورش جوجه گوشتی آرین را حساسیت به آسیت است، اظهار کرد: به ازای تلف شدن هر پرنده پس از ۳۵ روزگی، حداقل سه و نیم کیلو دان با قیمت واقعی کیلویی حداقل پنج  هزار تومان به کشور تحمیل می شود.

وی افزود: با محاسبه حداقل ۵ درصد تلفات بعد از ۳۵ روزگی و بیش از یک میلیارد جوجه­ ریزی در سال بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان (معادل ۱۷۵ هزار تن دان) صرفه ­جویی صورت می گیرد که رقم قابل توجهی است و همچنین به ازای حداقل هشت روز نگهداری بیشتر گله ۶۰۰ گرم دان بیشتر برای تولید هر کیلوگرم گوشت مرغ مصرف می شود، بنابراین بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان دیگر معادل ۱۷۵ هزار تن دیگر دان هدر رفت داریم.

مشکل اصلی در پرورش جوجه گوشتی آرین حساسیت به آسیت است

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان تصریح کرد: ۴۰۰ میلیارد تومان نیز بابت دیگر هزینه های تولید همچون واکسن، دارو، مکمل ها، ریزمغذی ها، هزینه کارگری، حمل و نقل و بیمه صرف می شود، به طور مثال برای یک مزرعه ۱۷ هزار قطعه ای مرغ گوشتی بابت یک دوره واکسن بیش از  ۱۰ میلیون تومان هزینه می شود، درحالی که در تولید مرغ سایز حداقل یک دوره از واکسیناسیون کاهش می‌یابد.

یوسفی اضافه کرد: مشکل اصلی در پرورش جوجه گوشتی آرین را حساسیت به آسیت است.

وی ادامه داد: آسیت علت عمده تلفات و حذف کشتارگاهی، وزن بدن کمتر در سن کشتار و بالا رفتن ضریب تبدیل غذایی جوجه­ های گوشتی و در نهایت عدم بازارپسندی به این سویه است.

بیشتر ابتلا به آسیت بعد از ۳۵ روزگی اتفاق می افتد

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان خاطرنشان کرد: بیشتر ابتلا به آسیت بعد از ۳۵ روزگی اتفاق می افتد. با کاهش سن کشتار و تبلیغ برای مصرف مرغ سایز تا حد زیادی جلوی آن گرفته می شود.

یوسفی افزود: تحقیقات در این سویه باید روی مقاومت به «آسیت»، افزایش درصد استحصال لاشه و بهبود ضریب تبدیل غذایی صورت گیرد.

وی یادآور شد: کشور ما از لحاظ واردات نهاده های خوراک عمدتا به خارج وابسته است.

درمان بیماری نیوکاسل در مرغ چگونه است؟

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی، بیماری نیوکاسل به اذعان بسیاری از کارشناسان و دانشمندان علوم دامپزشکی یکی از خطرناک ترین بیماری‌ها در حوزه طیور محسوب می‌شود و بر این اساس همواره فعالان صنعت پرورش دام و طیور می‌کوشند تا با استفاده از روش‌های مختلف، ابتلای مرغ خود به نیوکاسل را کاهش داده و یا درمان کنند.

کارشناسان معتقدند معمولا هزینه درمان نیوکاسل بسیار زیاد است و نسبت به این هزینه کارایی زیادی هم وجود ندارد.

بر این اساس معمولا درمان این بیماری انجام نمی‌شود؛ پس بهتر است اقدامات پیشگیرانه انجام شود تا از تلف شدن طیور جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments