مرغ گوشتی نژاد آرین یک ذخیره استراتژیک است

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی به نقل از ایرنا، سیدعزیز حسینی، مدیرعامل زنجیره یکپارچه تولید گوشت مرغ میاندوآب با بیان اینکه مرغ گوشتی نژاد آرین یک ذخیره استراتژیک است،اظهار کرد: از این پس پرورش این نژاد افزایش می‌یابد.

وی افزود: پرورش نژاد مرغ آرین در ایران که تا اوایل دهه هفتاد حدود ۸۰ درصد گوشت مرغ بازار ایران را تامین می‌کرد، در سال ۱۳۷۱ با خرید یک سویه بنام “هیبرو” از خارج و با ورود نژادهای خارجی کاهش یافت.

مرغ گوشتی نژاد آرین یک ذخیره استراتژیک است

مدیرعامل زنجیره یکپارچه تولید گوشت مرغ میاندوآب تصریح کرد: این نژاد ایرانی که به عنوان ذخیره استراتژیک تا سال گذشته حتی یک‌ درصد بازار ایران را در دست نداشت.

وی اضافه کرد: از سال گذشته براثر تحریم‌های ظالمانه، نژاد مرغ‌های خارجی نیز تحریم شد و خلأیی در این زمینه به‌وجود آمد که برای رفع این خلا، مسوولان بلافاصله با درک موقعیت، پرورش مرغ آرین را در اولویت قرار دادند.

حسینی ادامه داد: برای پرورش این نژاد مهم بسته‌های حمایتی نیز در نظر گرفته شده است.

مرغ نژاد آرین در ابتدا به دو شرکت ارتش و بنیاد شهید تعلق گرفت

مدیرعامل زنجیره یکپارچه تولید گوشت مرغ میاندوآب خاطرنشان کرد: حمایت‌های دولتی شامل اعطای تسهیلات ارزان قیمت با کارمزد ۶ درصد، تامین نهاده‌های دامی به صورت مستقیم توسط شرکت پشتیبانی، حذف عوارض صادراتی و تخفیف نصف حق بیمه است.

حسینی افزود: ابتدا احیای این مرغ به ۲ شرکت زیرمجموعه ارتش و بنیاد شهید تعلق گرفت.

وی یادآور شد: در این مسیر هم با توجه به اینکه مجموعه ما زنجیره کامل تولید گوشت مرغ در کشور و آذربایجان‌غربی است و سالانه با ۲۰ هزار تن تولید گوشت مرغ، ۲۰ درصد گوشت مرغ استان و یک درصد مصرف کشور در قبال مصرف سالانه کشور که ۲ میلیون تن است را تامین می‌کنیم در زمینه احیا و پرورش این نژاد مرغ پیشقدم شدیم.

بیماری جفت ماندگی در گاو چیست؟

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی، باقی ماندن لایه‌های جنینی (بعد از تولد گوساله) در گاو (بویژه گاوهای شیری) در مقایسه با دیگر حیوانات به دفعات بیشتری دیده می‌شود.

بطور معمول جفت گاو در یک محدوده زمانی ۱۲ ساعته پس از زایمان باید از بدن گاو خارج گردد؛ اگر قسمتی از جفت بعد از تولد به مدت طولانی‌تری باقی بماند یک مورد پاتولوژیکی و غیر نرمال در نظر گرفته می‌شود.

در حقیقت باقی‌ماندن قسمتی از جفت بیشتر معمول بوده و بخش درگیر، پلاسنتوم نزدیک تخمدان‌های شاخ آبستنی می‌باشد.

فراوانی جفت‌ماندگی در گله‌های گاو در شرایط عادی ۱۰-۷ درصد می‌باشد و زایمان غیر طبیعی (مانند دوقلوزایی، سخت زایی، سزارین، سقط جنین و گوساله‌زایی پیش از موعد) بروز جفت‌ماندگی را افزایش می‌دهد.

در گله‌هایی که آلوده به باسیلوز، لپتوزپیروز، ویبروز، لیستروز و سایر موجودات آلوده کننده هستند جفت‌ماندگی ممکن است به میزان ۵۰درصد و یا بیشتر در گله روی دهد.

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments