صادرات بیش از یک میلیون تخم‌مرغ از ایران در سال 98

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی به نقل از ایرنا هدایت اصغری، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغ تخمگذار کشور با اشاره به صادرات بیش از یک میلیون تخم‌مرغ از ایران در سال 98، اظهار کرد: براساس آمارهای موجود سال گذشته (۱۳۹۸) بیش از یک میلیون تن تخم مرغ از کشور صادر شد که با توجه به میزان تولید، کشور امکان صادرات سالانه بین ۹۰ تا ۹۵ هزارتن از این محصول وجود دارد.

وی افزود: بهترین شرایط برای مدیریت بازار تخم مرغ تعیین و تنظیم بازار داخلی و صادراتی است.

صادرات بیش از یک میلیون تخم‌مرغ از ایران در سال 98

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغ تخمگذار کشور تصریح کرد: صادرات تخم مرغ باید به شکل هوشمند مدیریت شود به طوری که صادرات را به صورت کشوری انجام ندهیم بلکه استانی انجام شود.

وی اضافه کرد: براساس این فرایند، بازار تخم مرغ هر استانی که تامین است اجازه صادرات خواهد داشت و در واقع بازار توسط خود تولیدکنندگان تنظیم می‌شود.

اصغری ادامه داد: اکنون تولیدکننده ما از صادرات منتفع نمی شود در حالی که صادرات باید نقش رگولاتوری داشته باشد و منافع صادرات به جیب مرغداران برود.

ممنوعیت صادرات موجب می شود تولیدکننده داخلی آینده تولید نامشخصی داشته باشد

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغ تخمگذار کشور خاطرنشان کرد: ممنوعیت صادرات موجب می شود تولیدکننده داخلی آینده تولید نامشخصی داشته باشد بنابراین برای جلوگیری از ضرر و زیان خود به سمت حذف گله های مرغ می رود که حذف گله و کاهش جوجه ریزی،  کاهش تولید را در پی دارد.

اصغری افزود: صادرات، تنظیم و تامین بازار باید متناسب با شرایط بازار داخلی باشد.

وی یادآور شد: طی سال۸۸ تا ۹۰ شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان  بیش از ۲۵ میلیون قطعه مرغ تخم گذار معدوم شد، اما در ان زمان دولت طی توافق با اتحادیه مرغداران تخم‌گذار و سپردن بخشی از اقدامات،  قیمت کف و سقف به گونه‌ای تعیین شد که نه تنها تولید کننده بلکه مصرف کننده نیز متضرر نشود.

پیشگیری از آنفلوآنزای مرغی در طیور چگونه است؟

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی، پرندگان مهاجر و نیز آبزیانی همچون اردک و غاز مهم‌ترین عوامل انتشار بیماری های طیور از جمله بیماری آنفولانزا هستند.

بر این اساس لازم است از برخورد پرندگان مهاجر و وحشی با طیور پرورشی ممانعت کنید زیرا آنفولانزای مرغی از جدی ترین بیماری های طیور است چرا که تلفات بسیار سنگینی می تواند در بر داشته باشد.

باید توجه داشت که امکان انتقال بعضی از بیماری های طیور از پرنده به انسان وجود دارد مثل آنفولانزای مرغی که در انسان حتی می‌تواند کشنده هم باشد.

بیشتر بخوانید:

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments