شیوع سریع‌تر ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در هوای سرد

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی به نقل از ایرنا، سید امید خلیل زاده، مدیر اداره کل دامپزشکی استان آذربایجان غربی با اشاره به شیوع سریع‌تر ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در هوای سرد،اظهار کرد: مراقبت و پایش های لازم در سطح مرغداری ها، واحدهای طیور بومی و همچنین تالاب ها با توجه به خطر بالای انتشار بیماری در زیستگاه‌های پرندگان، از جمله اقدامات بسیار موثر در زمینه کنترل و مبارزه با این بیماری است که بصورت مداوم و مستمر توسط کارشناسان اداره کل انجام می‌شود.

وی افزود: به علت شیوع سریع ویروس در هوای سرد و تعامل پرندگان مهاجر با پرندگان بومی، پایش مستمر زیستگاههای استان به طور منظم انجام می‌شود.

شیوع سریع‌تر ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در هوای سرد

مدیر اداره کل دامپزشکی استان آذربایجان غربی تصریح کرد: در این راستا طی تعاملاتی با اداره کل حفاظت محیط زیست، محیط بانان کارشناسان دامپزشکی را در پایشهای خود یاری می‌کنند.

خلیل زاده اضافه کرد: در صورت مشاهده هرگونه تلفات مشکوک آن را به این نهاد اطلاع رسانی می‌کنند تا نمونه برداریهای لازم در این راستا انجام شود.

وی یادآور شد: به روستاییان و مالکان واحدهای صنعتی نیز اطلاع رسانی لازم انجام شده تا در صورت مشاهده تلفات غیر عادی موارد را سریع به ادارات دامپزشکی اعلام کنند تا طی مشخص شدن نتایح اقدامات قرنطینه ای انجام شود.

فعالیت 65 واحد تولید مرغ مادر در آذربایجان غربی

مدیر اداره کل دامپزشکی استان آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: لازم است تا مسوولان این مناطق نسبت به برخورد با این افراد اقدامات لازم را انجام دهند چرا که آلودگی های ثانویه و تاثیرات آن برروی جامعه غیر قابل جبران است.

خلیل زاده افزود: تمامی این اقدامات رصد می‌شود و با متخلفان در این زمینه برخورد قانونی خواهد شد.

وی یادآور شد: ۷۳۰ واحد گوشتی، ۶ واحد جوجه کشی، ۳۳ واحد تخم گذار تجاری و ۶۵ واحد مرغ مادر در استان وجود دارد.

انگل‌ قزل قورت چیست؟

به گزارش واحد خبر پایگاه اطلاع‌رسانی آرش کرمانی، انگل‌های قزل قورت شامل انگل‌های معدی یا ریوی شایع در گونه دامی گوسفند می‌شود.

تحقیقات تخصصی در علوم دامپزشکی نشان می‌دهد این انگل‌ها از دسته انگل های استرونژیلوس‌ بوده اند و برای بسیاری از حیوانات خطرناک محسوب می‌شوند.

آمار نشان می‌دهد بروز این انگل در گوسفند با عوارضی همچون لاغری، ضعف، کم‌خونی، شکنندگى پشم، سرفه، ناراحتى‌هاى تنفسی، اسهال سیاه یا قهوه‌اى همراه است.

پژوهش های دقیق حاکی از شایع تر بودن این نوع از انگل در مناطق پرباران است و هر ساله تعدادى از گوسفندان در اثر ابتلاء به این انگل از بین مى‌روند.

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments