سود پرورش مرغ تخمگذار | ترفندها و آموزش‌های ضروری برای افزایش سود

تاریخ آخرین بروزرسانی : بهمن 1401

این روزها افراد زیادی به پرورش مرغ تخمگذار روی آورده‌اند. شغلی پردرآمد که با سرمایه اندکی راه اندازی شده و طی یک بازه زمانی کوتاه می‌تواند سوددهی مناسبی برای شما داشته باشد. افراد بسیاری که می‌خواهند به این حرفه وارد شوند، سوالات و ابهامات زیادی درباره میزان سوددهی دارند. در این مطلب قصد داریم تا شما را بطوری که زمان زیادی صرف نکنید با میزان سود پرورش مرغ تخمگذار آشنا کنیم. همچنین در این مقاله با این موضوعات آگاه خواهید شد:

  • حساب و کتاب به روز سود و زیان یک واحد 1000 قطعه ای مرغ تخمگذار
  • اصلی ترین دلیل موفقیت یا ورشکستگی بسیاری از متقاضیان
  • تکنیک های ساده مدیریت گله ( دما – نور – رطوبت – تهویه )
  • تحریک نوری و روش شروع تخمگذاری
  • دان دهی و تغذیه مناسب
  • انتخاب بهترین نژاد

عوامل موثر افزایش بازده و راندمان پرورش مرغ تخمگذار

جالب است بدانید که مرغ‌ها در شرایط عادی از هیچ الگوی ثابتی برای تخم گذاشتن استفاده نمی‌کنند. یعنی یک مرغ بالغ در دوره زمانی مشخص تعداد تخمگذاری متفاوتی دارد. اما چه عواملی باعث می‌شود که یک مرغ به بیشترین میزان تخمگذاری برسد؟ پرورش مرغ بومی نسبت به مرغ گوشتی کار به مراتب آسان تر ولی بسیار طولانی مدت تری است.

اما به همان دلیل طولانی مدت بودن دوره،کافیست تا یکی از عوامل تاثیرگذار به خوبی در پرورشگاه رعایت نشود. با این اتفاق روند تخمگذاری پرنده مختل شده و راندمان مزرعه به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل باید با این عوامل آشنایی داشته باشید تا در مدیریت پرورشگاه خود به خوبی عمل کنید. در این بخش ابتدایی مطلب قصد داریم تا عوامل مهمی که باید در راه اندازی پرورشگاه اهمیت دارند را بررسی کنیم.

عوامل موثر روی افزایش بازده پرورش مرغ تخمگذار
عوامل موثر روی افزایش بازده پرورش مرغ تخمگذار

بیشتر بخوانید: میزان تخمگذاری مرغ چقدر است؟ + [ ۸ روش‌ مناسب افزایش تخمگذاری ]

فضای مورد نیاز و سالن استاندارد مرغ تخمگذار

بطور کلی اگر از روش قدیمی یعنی پرورش در بستر میخواهید شروع به کار کنید، به ازای هر متر مربع 6 سر مرغ بالغ بایستی در نظر بگیرید. اما اگر انتخاب شما پرورش در ارتفاع و یا همان پرورش در قفس است، برای یک واحد 1000 قطعه ای مرغ تخمگذار نیاز به 100 متر مربع مساحت دارید.
سالن مناسب پرورش مرغ بایستی حداقل نکات ذیل را دارا باشد:

  • تمیز و بهداشتی با ارتفاع سقف حداکثر 3 متر.
  • دیوار ها و کف سیمانی قابل شستشوی.
  • فاصله از محل های مسکونی و واحد های دام و طیور دیگر.
  • دارای امتیازات کامل ( آب – برق – گاز ) .
  • امکان ایجاد ورودی و خروجی هوا از دو جهت .

بهترین نژاد مرغ تخمگذار در ایران

در کشور با اینکه در حال حاضر با نژاد های بسیار زیادی روبرو هستیم، اما بطور کوتاه و خلاصه دو نژاد برای پرورش مرغ صنعتی و بومی به شما پیشنهاد میکنیم. انتخاب این نژاد ها با توجه به تجربه نویسنده و در نظر گرفتن عوامل بسیار زیادی بوده است. ( اصالت نژاد – سازگاری با شرایط اقلیمی کشور – میزان راندمان تخمگذاری و … )
در صورت کی قصد پرورش مرغ سفید صنعتی را دارید، میتوانید نژاد ال اس ال را انتخاب کنید.اما اگر قصد پرورش مرغ تخمگذار بومی را دارید از نژاد گلپایگان استفاده کنید.
 

اهمیت سن مرغ در دوران تولید

بسیاری از پرورش دهندگان مرغ تخمگذار از جوجه‌های یکروزه استفاده می‌کنند. یعنی جوجه از طریق مزارع دیگر وارد پرورشگاه شده و تا دوره تولید پرورش داده می‌شود. انجام این کار از اولین دلایل شکست یک واحد پرورش است، در این روش پرورش دهنده تجربه کافی را هنوز کسب نکرده و باید بتواند نکات مهم رشد پرنده را به خوبی رعایت کند. برای مثال اگر هرگونه اشتباهی تا سن 5 هفتگی جوجه صورت بگیرد، مرغ در سن 16 هفتگی ( سن شروع تحریک نوری ) دچار مشکلات زیادی خواهد شد. این مشکلات که از موضوع این مقاله بدور است ، می‌تواند تاثیر منفی روی میزان تخمگذاری پرنده در دوران تولید بگذارد.

بهترین روش شروع یک پرورش اصولی در مرغ تخمگذار، شروع با پولت ( نیمچه یا پرنده 8 هفته ای ) و یا بهتر از آن پرنده 14 هفته ای است.

دمای مناسب برای پرورش مرغ تخمگذار

مرغ‌ها جزو پرندگان زیاد حساسی نیستند که به شدت نسبت به شرایط محیطی واکنش نشان بدهند. ولی چون ما قصد انجام کار اقتصادی را داریم بایستی دقت عمل کافی را داشته باشیم. بطو مثال با بر هم خوردن یکی از عوامل مهم نظیر دما – نور و یا سرو صدای ناگهانی پرنده دچار استرس شده و راندمان تخمگذاری کاهش می یابد.

دمای سالن پرورش مرغ تخمگذار باید بین 21 تا 23 درجه سانتی گراد تنظیم شود. در صورتی که دمای محیط اندکی سردتر یا گرم‌تر باشد، مرغ سریعا استرس دمایی پیدا می‌کند که اتفاق خوبی برای راندمان مزرعه شما نخواهد بود. به همین دلیل تجهیزات سرمایشی و گرمایشی مناسب را خریداری کرده و کنترل دقیقی روی دمای محیط داشته باشید.

 

سود پرورش مرغ تخمگذار
سود پرورش مرغ تخمگذار

بیشتر بخوانید: راه‌ های افزایش تخمگذاری مرغ | از عوامل موثر بر آن چه می‌ دانید ؟

نور مناسب برای محل پرورش مرغ‌های تخمگذار

جالب است بدانید اگر قرار بود شما بدون تجربه از جوجه یکروزه مرغ دوره را آغاز میکردید،یکی از مشکلات اساسی این بود که جوجه‌ها یکروزه به شدت نسبت به نور محیط حساس هستند. و بایستی برنامه خاصی جهت نوردهی به محل رشد جوجه‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. در صورتی که جوجه‌ها نور مناسبی از محیط پیرامون خود دریافت نکنند، در مرحله تولید تاثیر مخربی روی میزان سود پرورش مرغ تخمگذار خواهند گذاشت. ولی طبق تجربه بسیار زیاد آقای آرش کرمانی نویسنده این مقاله ،وقتی پرورش دهنده با مرغی که از آب و گل درآمده است شروع به کار میکند، بسیار به هدف خود نزدیک تر است.

مرغ‌های بالغ زمانی که به بلوغ جسمی ( 16 هفتگی ) می‌رسند،برای آماده سازی و رسیدن به بلوغ جنسی باید 8 تا 10 ساعت در روز نور کافی ولی باشدت کم دریافت کنند. یعنی از 16 هفتگی تا 22 هفتگی روال نور دهی به این صورت است، ما به این روش تحریک نوری میگوییم.

مرغ های بالغی که دوران تحریک نوری را سپری کرده و به بلوغ جنسی رسیده اند، به مرور روزانه یک ساعت به زمان روشنایی اضافه و یک ساعت از خاموشی کم میکنیم. تا در نهایت ساعات نوردهی به 16 ساعت روشنایی و 8 ساعت خاموشی برسد.

مدت زمان تخمگذاری مرغ چقدر است؟

مرغ تخمگذار در هر نژادی بطور میانگین از شروع بلوغ جنسی ( یعنی 22 هفتگی ) به مدت 18 الی 22 ماه توانایی تولید با میانگین راندمان 85 درصد برای مرغ ال اس ال صنعتی و میانگین راندمان 75 درصد برای مرغ بومی گلپایگان را خواهند داشت. پس از آن یا گله به جهت تهیه سوسیس و کالباس و یا تهیه پودر گوشت و … کشتار میشود.
البته روشی دیگر که منسوخ شده است، روش تولک بری و احیای مجدد مرغ تخمگذار برای شروع دوره ای جدید است که به دلیل راندمان پایین تخمگذاری در دوره جدید و هزینه های بالای تولک بری توصیه نمیشود، اما همچنان بعضی از مرغداران از این روش استفاده میکنند. مخصوصا زمانی که قیمت پولت در بازار بالا باشد.
 

چگونه می‌توان راندمان پرورش مرغ را افزایش داد؟

تمامی عواملی که در بخش قبلی مطلب گفته شد، به تنهایی تاثیر زیادی روی افزایش سود پرورش مرغ تخمگذار دارند. البته پرورش دهنگان مجرب به همراه کنترل عوامل محیط در مزرعه ترفندهای خاصی نیز انجام می‌دهند که نیازمند آموزش و کسب تجربه است. به همین دلیل این افراد با کمترین زیرساخت ممکن به سوددهی قابل توجهی می‌رسند. در این بخش از مطلب قصد داریم تا شما را با برخی ترفندهایی که روی افزایش راندمان مزرعه تاثیر دارند آشنا کنیم.

شدت نور در سالن پرورش مرغ تخمگذار

شدت نور یکی از نکات بسیار مهمی است که تاثیر مستقیم بر راندمان تخمگذاری و در نهایت سود آوری سالن پرورش مرغ تخمگذار دارد، در تمام مقالات و آموزش ها از شدت نور با پارامتر لوکس و … استفاده میشود که 99 درصد متقاضیان سر در نمی آورند. در این مقاله تجربه نویسنده حکم میکند بطور ساده این موضوع را به شما عزیزان منتقل کند.
نور بایستی بطور یک نواخت و به میزان کمی بیشتر از شدت نور منزل مسکونی خوده شما در سالن اجرا شود.
استفاده تلفیقی از دو طیف نوری مهتابی و آفتابی در سالن پرورش الزامیست.
رعایت فاصله 150 سانتی متری لامپ های ال ای دی 15 وات از یکدیگر ضروریست.
در صورتی که قصد پرورش مرغ تخمگذار در قفس را دارید،که امیدوارم این روش کار را مدنظر داشته باشید، اجرای همین قوانین + نصب چند عدد لامپ روی دیوار های جانبی به راندمان تخمگذاری بسیار کمک میکند.
سود پرورش مرغ تخمگذار
سود پرورش مرغ تخمگذار

بیشتر بخوانید: آشنایی با مقدار و نحوه مصرف ویتامین‌ ها

رطوبت مناسب سالن پرورش مرغ تخمگذار

پرورش دهندگان حرفه‌ای میدانند که رعایت تک تک این موارد چقدر میتواند در سود آوری یک واحد پرورش مرغ تخمگذار کمک کند، ولی ما در یک مقاله و به توضیح متنی توانایی انتقال اهمیت این موضوع را نداریم. ولی بطور کلی مرغ تخمگذار به رطوبت 55 درصدی در کل مدت زمان پرورش نیاز دارد. مرغداران سنتی از روش آبپاشی که روشی منسوخ شده است استفاده میکنند، ولی مرغدارن امروزی از روش ایجاد رطوبت با مه پاش اقدام به چنین کاری میکنند.

تهویه مناسب محل پرورش مرغ تخمگذار

باز هم کاری فعلا به میزان اهمیت تهویه و جریان هوای اصولی در سالن پرورش مرغ تخگذار نداریم، ولی بطور کلی تهیه و ایجاد یک جریان هوای مناسب نیاز به حساب و کتاب ریاضی دارد.  اما با نگاهی ساده شخص پرورش دهنده بایستی اگر یک ساعت داخل سالن فعالیت میکند، بایستی از دید همان شخص این موارد رعایت شده باشد:

  • به هیچ عنوان احساس تنگی نفس و یا کمبود اکسیژن نکند.
  • بوی نا مطبوع و گاز فضولات زیادی به مشام پرورش دهنده نرسد.
  • در تمام قسمت های سالن جریان یکنواخت هوا وجود داشته باشد.

با این روش ها شما یک جریان هوای استاندارد را ایجاد کرده اید.

 

دان دهی و میزان دان مورد نیاز هر مرغ بالغ

بطور کلی هر مرغ بالغ تخمگذار بصورت روزانه به 105 الی 110 گرم دان بالانس شده باکیفیت نیاز دارد. که این میزان دان در دو الی سه نوبت در مدت زمان روشنایی تقسیم شده و دو دستی و با احترام ! تقدیم پرنده میشود. یعنی حدودا هر 5 ساعت یک بار ، این کار به جهت کاهش پرت دان و تحریک و ایجاد انگیزه به راندمان تخمگذاری بیشتر انجام خواهد شد.

جنس و نوع خوراک مرغ تخمگذار بین مرغداران کاملا سلیقه ای رواج پیدا کرده، ولی پیشنهاد مدرس این مطلب آموزشی استفاده از خوراک پلت شده معتبر شرکتی است.

 

بهترین روش پرورش مرغ تخمگذار و تاثیر شگفت انگیز قفس روی افزایش سودآوری

در شرایط اقتصادی فعلی و توسعه صنعت پرورش طیور، پرورش در ارتفاع و استفاده از قفس استاندارد می‌تواند یکی از مهم‌ترین عوامل در افزایش سود پرورش مرغ تخمگذار باشد. به این دلیل که با انتخاب پرورش در ارتفاع با حداکثر تراکم در سطح یک سالن میتوانید بالاترین راندمان را تجربه کنید. تمیز و سلامتی تخم مرغ و جمع آوری تخم مرغ‌ها از قفس‌ کار ساده‌تری است و نیاز به نیروی انسانی کمتری دارد. همچنین داندهی و آبدهی به مرغ‌ها بسیار راحت‌تر شده و می‌توان سالن پرورش را به خوبی کنترل کرد. قطعا با کم شدن نیروی انسانی و مدیریت بهتر، به سود بیشتری خواهید رسید.

بدلیل عدم ارتباط پرنده با فضولات از بیماری های عفونی تا 99 درصد میتوانید آسوده باشید، در هر حال فقط میتوانیم بهترین و یکی از بزرگترین شرکت های ارائه دهنده سیستم های مدرن پرورش در ارتفاع را معرفی کنیم.در صورت تمایل میتوانید کلمه ” شرکت پرآور صنعت ” را گوگل کنید .

سود پرورش مرغ تخمگذار
سود پرورش مرغ تخمگذار

بیشتر بخوانید: تشخیص سن مرغ + [ آشنایی با روش‌ها و اهمیت اطلاع از سن این پرنده ]

سود حاصل از پرورش مرغ تخمگذار

جالب است بدانید که پرورش طیور به خصوص مرغ‌های تخمگذار در دسته مشاغل پردرآمد قرار می‌گیرد. همچنین برای راه اندازی نیاز به سرمایه زیادی ندارید و می‌توانید به راحتی کار را شروع کنید. برای مثال با فضایی 100 متری و پرورش 1000 مرغ بالغ می‌توانید به سود روزانه 800 تا 900 هزار تومان برسید.

 در این بخش از مطلب قصد داریم با ارائه یک جدول میزان سود پرورش مرغ تخمگذار ( بومی ) را به شما نشان دهیم.

تاریخ محاسبه(  بهمن ماه 1401 ) در هر ماه میتواند متغییر باشد!
میانگین قیمت فروش تخم مرغ در مزرعه4000 تومان
میانگین قیمت تمام شده هر عدد تخم مرغ2500 تومان
میزان تولید روزانه واحد پرورش 100 متری با 1000 مرغ 750 عدد
درآمد نا خالص حاصل از فروش به توزیع کنندگان3.000.000 تومان در هر روز
کل سرمایه مورد نیاز برای شروع بجز سالن پرورشکاملا بستگی به پرورش سنتی و صنعتی دارد
سود خالص حاصل از فروش به توزیع کنندگان800.000 تومان در هر روز
سود خالص حاصل از فروش در هر ماه24 میلیون تومان

 

و اما دلایل موفقیت و شکست های هر انسان، در کسب و کار و یا کل زندگی

دوستان عزیزم ، در حال حاضر زمان تهیه یک دوره آموزشی قوی در خصوص مرغ تخمگذار را هنوز نداشته ام که با افتخار به شما ارائه نمایم، ولی با تجربه 15 ساله این قسمت از مطلب را برای شما عزیزان دوست داشتنی که احتمالا در سنین 18 تا 35 سال بسر می برید نوشته ام. بنده آرش کرمانی به عنوان مدرس و مشاور هزاران متقاضی و با سابقه بسیار زیاد در مدیریت بیزینس های موفق مختلفی از جمله پرورش طیور و… دو عامل بسیار مهم موفقیت و شکست هر انسان را کشف کرده ام و بصورت یک فایل صوتی کوتاه تقدیم شما میکنم.

میزان توجه شما به این فایل، آینده و سرنوشت شما را بصورت تضمینی رقم خواهد زد.

 

blank
اصلی ترین دلیل شکست در کسب و کار

فایل صوتی

شنیداری و دانلودی

لطفا فایل را از آیکون سبز رنگ پخش یا دانلود کنید.

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

34 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments