سه سال عدم شیوع آنفلوآنزای فوق حاد طیور در استان کرمان

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاعرسانی آرش کرمانی به نقل از ایسنا حسین رشیدی، مدیر اداره کل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به سه سال عدم شیوع آنفلوآنزای فوق حاد طیور در استان کرمان، اظهار کرد: استان کرمان از سه سال قبل جزو استان‌های پاک در بحث آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بوده است.

وی افزود: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از جنبه های مختلف اقتصادی دارای اهمیت ویژه است.

سه سال عدم شیوع آنفلوآنزای فوق حاد طیور در استان کرمان

مدیر اداره کل دامپزشکی استان کرمان تصریح کرد: این بیماری از این جهت که قابلیت انتقال به انسان را دارد از لحاظ بهداشت عمومی نیز دارای اهمیت است که در صورت بروز، در عملیات برخورد با این بیماری همه دستگاه های مرتبط باید تعامل داشته باشند.

رشیدی اضافه کرد: یکی از نگرانی های اداره کل دامپزشکی درخصوص این بیماری، پرندگان مهاجر است.

وی ادامه داد: پرندگان مهاجر نقش مهمی در انتقال این بیماری دارند و از آنجا که استان کرمان جزو 18 استان کشور است که دارای پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی با درصد قابل توجه از تنوع این پرندگان است، احتمال آلودگی بالقوه استان از طریق این پرندگان وحشی وجود دارد.

پرندگان مهاجر نقش مهمی در انتقال آنفلوآنزای فوق حاد دارند

مدیر اداره کل دامپزشکی استان کرمان خاطرنشان کرد: در این رابطه همکاری محیط زیست با دامپزشکی درخصوص رصد و پایش تالاب ها، آبگیرها و سدها در پیشگیری از ورود این بیماری به استان موثر بوده است.

وی یادآور شد: بیش از 40 تالاب طبیعی و انسان ساخت شامل سد و بندها در استان وجود دارد که در زمستان ها محل استراحت موقت پرندگان مهاجر آبزی است که از مهم ترین آنها می توان به سد بافت، سد تنگوئیه سیرجان، و نساء بم اشاره کرد.

رشیدی افزود: این بیماری در صنعت طیور یک بیماری مهلک است زیرا درمان نداشته و واگیری بالا و تلفات زیاد دارد و خسارت های زیادی به صنعت طیور کشور( گوشت مرغ و تخم مرغ) وارد می کند.

علائم بالینی بیماری کوکسیدوز در طیور چگونه است؟

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاعرسانی آرش کرمانی، در اغلب موارد ابتلای پرندگان به این بیماری خطرناک باعث اسهال می‌شود که ممکن است این اسهال موکوئیدی یا خونی باشد.

در اکثر موارد اسهال ناشی از بیماری کوکسیدوز به همراه اسهال دهیدراتاسیون (کمبود آب) ،ژولیدگی پرها ،کم خونی، بی حالی، ضعف، جمع کردن سرو گردن به طرف بدن و خواب آلودگی می‌شود.

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments