زنگ خطر گسترش آنفلوانزای فوق حاد طیور در استان کرمان

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی به نقل از ایرنا، حسین رشیدی نژاد، مدیر اداره کل دامپزشکی استان کرمان با اعلام زنگ خطر گسترش آنفلوانزای فوق حاد طیور در استان کرمان، اظهار کرد: خطر انتقال بیماری آنفلوآنزای فوق حاد را از پرندگان وحشی باید مدنظر داشت زیرا استان کرمان کریدور مهاجرت پرندگان وحشی است و این پرندگان در مسیر خود در محل های تجمع آب فرود می آیند.

وی افزود: با توجه به مشکلات تامین واکسن و ایمن نبودن بخش قابل توجهی از جمعیت طیور کشور در مقابل این بیماری، اهمیت تشخیص سریع و صحیح بیماری و بررسی راهکارهای جایگزین واکسیناسیون برای کنترل این بیماری حائز اهمیت ویژه است.

زنگ خطر گسترش آنفلوانزای فوق حاد طیور در استان کرمان

مدیر اداره کل دامپزشکی استان کرمان، با اشاره به زنگ خطر گسترش آنفلوانزای فوق حاد طیور در استان کرمان، تصریح کرد:  گوشت مرغ و تخم مرغ در سبد غذایی خانوارهای ایرانی و مخصوصا در تامین پروتئین مورد نیاز خانوارهای کم درآمد نقش مهمی دارد.

رشیدی نژاد اضافه کرد: بر این اساس شیوع این بیماری و اشکال در تامین این مواد غذایی، جامعه را با مشکلات جدی مواجه خواهد کرد.

وی ادامه داد: دستورالعمل های کنترل این بیماری باید بر اساس واقعیت های موجود تنظیم شوند و تمام افرادی که در زنجیره ارزش تولید مرغ و تخم مرغ دخیل هستند در نظر گرفته شوند.

تاثیر زیاد واسطه های غیر رسمی در انتشار بیماری

مدیر اداره کل دامپزشکی استان کرمان خاطرنشان کرد: هر چند واسطه های غیررسمی در نقاط مختلف زنجیره ارزش و واحدهای غیرمجاز پرورش طیور مورد تایید نیستند اما به دلیل تاثیر زیاد آنها در انتشار بیماری باید بر اساس شرایط موجود در برنامه های کنترل و پیشگیری برای آنها هم برنامه داشت.

رشیدی نژاد یافتن راهکارهایی مثل جوجه ریزی همزمان واحد های کوچک یک منطقه، برنامه ریزی در مورد کشتار و همکاری و هماهنگی اتحادیه های پرورش دهندگان طیور و افراد و نهادهای ذیربط دیگر را در جلوگیری از گسترش ابتلا به آنفلوانزا موثر اعلام کرد.

وی یادآور شد: کتابی تحت عنوان “مدیریت خطر بیماری های حیوانات با رویکرد زنجیره ارزش” تهیه شده توسط دکتر سعیده رزبان، دبیر تیم بررسی و مطالعات اپیدمیولوژیک بیماری های دامی بزودی منتشر خواهد شد.

علائم و راه‌های انتقال آنفلونزای فوق حاد طیور

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‎رسانی آرش کرمانی، اطلاعات ارائه شده از سوی سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد، علائم شاخص این بیماری در طیور مواردی از قبیل شروع ناگهانی تلفات با روند افزایش در تعداد، انتشار ناگهانی بیماری در تعداد زیاد، بیحالی شدید، پژمردگی و دور هم جمع شدن طیور، کاهش شدید مصرف نهاده‌های دام و طیور و  افت ناگهانی و شدید تولید تخم مرغ روزانه است.

همچنین علائم تنفسی حاد و سیاه شدن و خونریزی تاج، ریش و ساق پا نیز می‌تواند نشان‌دهنده ابتلای طیور به این بیماری باشد.

اطلاعات قابل توجه و مستندی در رابطه با نحوه انتقال بیماری در دست نیست اما مراجع اصلی دامپزشکی در این حوزه معتقدند، تماس با پرندگان وحشی و پرندگان آبزی آلوده، تماس با طیور آلوده، ارتباط از طریق کفش، لباس، خودرو، آب، دان و مدفوع و بستر آلوده و ارتباط با سگ و گربه به عنوان ناقلینن مکانیکی از دلایل اصلی گسترش این بیماری در میان طیور و پرندگان است.

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments