راه‌های افزایش تخمگذاری مرغ | از عوامل موثر بر آن چه می‌دانید ؟

راه‌های افزایش تخمگذاری مرغ

مرغ از آن دست طیوری است که به دلایل مختلفی، مورد توجه پرورش دهندگان بومی و صنعتی بوده و در حال حاضر نیز این توجه بیش از پیش است. پرورش مرغ یک کسب و کار پایدار و پرسود است که افزایش درآمد از آن تا حدی به افزایش تولید تخم مرغ بستگی دارد. در نتیجه لازم است پرورش ‌دهندگان مرغ راه‌های افزایش تخمگذاری مرغ را بدانند و به عوامل موثر در آن توجه داشته باشند تا به موفقیت و حاشیه سود مطمئن برسند.

آشنایی با راه‌های افزایش تخمگذاری مرغ

راه‌های افزایش تخمگذاری مرغ مختلف است و باید به عوامل موثر بر آن و نیز عوامل بازدارنده آن توجه داشت. پرورش‌دهندگان مرغ با کسب دانش در این زمینه و تجربه‌ای که به مرور به دست می‌آورند به این نتیجه خواهند رسید که اصلاح نژاد مرغ، بهینه سازی جیره غذایی، فراهم کردن شرایط مناسب زیستی و … به نحوی بر افزایش تخمگذاری مرغ تاثیر دارد. بهتر این است که افراد پیش از راه اندازی کسب و کار خود در این زمینه این راهکارها را بیاموزند و از ابتدا برای هدف خود خیز بردارند.

بیشتر بخوانید: بلدرچین گوشتی

عوامل موثر بر تخمگذاری مرغ

عوامل زیادی بر افزایش تخمگذاری مرغ تاثیردارند و بی‌توجهی به هر کدام می‌تواند نتیجه زیان باری به دنبال داشته باشد و از میزان تخمگذاری مرغ‌ها کم کند. در این بخش از مطالب ما به عوامل موثر بر تخمگذاری مرغ می‌پردازیم که به نوعی می‌توان آن‌ها را همان راه‌های افزایش تخمگذاری مرغ دانست.

راه‌های افزایش تخمگذاری مرغ ؛ تغذیه

ساده‌ترین و البته مهم‌ترین عامل موثر بر افزایش میزان تخمگذاری مرغ،  تغذیه است. میزان تخمگذاری مرغ رابطه نزدیکی با وضعیت  و نحوه تغذیه آن دارد.  جوجه‌ها از بدو تولد تا رسیدن به سن تخمگذاری و پس از آن، نیازهای غذایی متفاوتی دارند که باید آن را به شیوه‌ای صحیح و اصولی تامین کرد.

عوامل موثر و راه‌های افزایش تخمگذاری مرغ

آنچه مهم است، تامین تمام نیازهای تغذیه‌ای مرغ است بگونه‌ای که بر راندمان تخمگذاری تاثیرگذار باشد. جیره مناسب غذایی حاوی مواد معدنی بسیار ضروری است، از این جهت که علاوه بر تاثیر مثبت بر رشد مرغ، بر تخمگذاری آن نیز موثر است. بنابرابراین می‌بایست تغذیه مرغ شامل مواد غذایی غنی از پروتئین و کلیسم باشد. انواع دانه‌ها، ذرت، حبوبات و سویا، کلم و کاهو می‌تواند پروتئین، ویتامین و کلیسم مورد نیاز مرغ را تامین می‌کند. البته جیره غذایی آماده به صورت کنسانتره نیز وجود دارد که می‌توان از آن استفاده کرد.

راه‌های افزایش تخمگذاری مرغ ؛ بهداشت و واکسیناسیون

از راه‌های افزایش تخمگذاری مرغ مقابله با انواع بیماری در طیور است. بیماری عامل مهمی است که می‌تواند موجب کاهش یا حتی توقف تخمگذاری مرغ باشد. به طور کلی برای پیشگیری از بیمار شدن گله باید واکسن‌های مورد نیاز مرغ را در فاصله‌های سنی و فصلی مشخص تزریق کرد. محیط سالم و تمیز پرورش مرغ و همچنین سالم و پاکیزه بودن تغذیه آن در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها بسیار موثر است.

راه‌های افزایش تخمگذاری مرغ ؛ دمای محیط

گاهی مشاهده می‌شود که با وجود تغذیه صحیح مرغ، سلامت کامل آن و با توجه به اینکه مرغ در اوج سن تخمگذاری قرار دارد، هیچگونه تخمی تولید نمی‌کند. در این وضعیت باید شرایط محیطی را بررسی کرد که یکی از آن‌ها دمای محیط پرورش مرغ است. دمای مناسب محیط برای مرغ تخمگذار 22 الی 26 درجه سانتی گراد است که عدم توجه به آن موجب کاهش میزان تخمگذاری خواهد شد.

بنابراین تنظیم دمای محیط پرورش مرغ، یکی دیگر از راه‌های افزایش تخمگذاری مرغ است که در صورت کنترل آن می‌توان شاهد افزایش میزان تخمگذاری مرغ‌ها بود. با استفاده از وسایل مختلف می‌توان محیط پرورش مرغ‌ها را تا دمای مورد نظر گرم کرد. معمول‌ترین این وسایل گرمازا که در سالن‌های پرورش طیور استفاده می‌شود، بخاری گازی، هیتر برقی و جت هیتر است.

راه‌های افزایش تخمگذاری مرغ ؛ اصلاح نژاد

نژاد مرغ عاملی است که تاثیر زیادی بر میزان تخمگذاری مرغ دارد و اصلاح نژاد آن از راه‌های افزایش تخمگذاری مرغ است. برخی از مرغ ها به طور ذاتی استعداد بالایی در تخمگذاری دارند اما  برخی نیز تمایلی به تخم گذاشتن ندارند. بنابراین لازم است پیش از خرید جوجه‌ها، نوع نژاد مورد نظر خود را تعیین کنید تا بتوانید از حداکثر تخمگذاری آن‌ها در دوره تخمگذاری بهره‌مند شوید. از این جهت لازم است اطلاعاتی درباره انواع نژاد مرغ و ویژگی‌های آن‌ها را بدانید تا بتوانید تصمیم درستی در این باره اتخاذ کنید.

 راه‌های افزایش تخمگذاری مرغ ؛ روشنایی محیط

یکی دیگر از عوامل محیطی که تاثیر مهمی در میزان تخمگذاری مرغ دارد، روشنایی سالن پرورش مرغ است. مرغ‌های تخمگذار معمولا به  14 الی 16 ساعت روشنایی نیاز دارند که باید این عامل را به جهت بالا بردن راندمان تخمگذاری مورد توجه قرار داد. تنظیم روشنایی محیط پرورش طیور، اقدام ساده‌ای است که می‌تواند به افزایش تخمگذاری کمک کند. حتی در شش ماهه دوم سال که طول روز کوتاه است، می‌توان از لامپ‌های آفتابی  برای القای نور طبیعی به مرغ ها استفاده کرد.

عوامل موثر بر تخمگذاری مرغ

راه‌های افزایش تخمگذاری مرغ ؛ لانه تخمگذاری

یکی از عوامل موثر در بهبود وضعیت تخمگذاری مرغ، لانه تخمگذاری است که در حالت پرورش سنتی یا بومی مرغ بیشتر مورد توجه است. در روش پرورش سنتی مرغ، بهتر است لانه تخمگذاری متمایز از سالن پرورش باشد تا مرغ هنگام تخمگذاری راحت باشد. به شیوه‌های مختلف . حتی با روش‌های ابتکاری می‌توان لانه‌های مناسبی برای مرغ تخمگذار آ باماده کرد تا هنگام تخمگذاری در آن قرار بگیرد. بهتر است محیطی راحت برای مرغ آماده شود به طوری که بیشتر اوقات را در لانه سپری کند. به همین منظور می‌توان کف لانه را با خاک اره، پشم شیشه یا گیاهی نرم پوشانید و محیط آن را گرم نگه داشت.  با مهیا بودن شرایط مورد نیاز در لانه، احتمال تخمگذاری مرغ بیشتر می‌شود.

آموزش و راه‌های افزایش تخمگذاری مرغ

تا کنون با عوامل و راه‌های افزایش تخمگذاری مرغ آشنا شدیم و دیدیم که حتی با راهکارهای ساده مانند تنظیم نور محیط می‌توان بر میزان راندمان تخمگذاری اثر گذاشت. پرورش‌دهندگان مرغ، این عوامل و راهکارها را به مرور زمان با کسب تجربه می‌آموزند اما احتمال ضرر در این مدت کسب تجربه بسیار بالا است. راه حل منطقی و عاقلانه این است که در همان ابتدای کار، آموزش‌های لازم را ببینند و همه نکات را عملی کنند. در واقع افراد با سرمایه گذاری بر آموزش این امکان را دارند که موفقیت خود را حتمی کنند و از ابتدای کار بازده خوبی داشته باشند.

بهترین روش‌های افزایش تخمگذاری مرغ را بدانید

به عنوان مثال محیط مورد نیاز برای رشد و تخمگذاری مرغ به نژاد آن و تعداد جوجه‌ها بستگی دارد؛ بنابراین لازم است اطلاعاتی درباره انواع نژاد مرغ داشته باشید. عامل مهم دیگر در پروش مرغ، انواع بیماری‌ها و مساله‌ای به نام سندرم افت تولید تخم مرغ است.  مساله دیگر نوع تعذیه در سنین مختلف است و …. . افزایش تخمگذاری مرغ به همه این عوامل بستگی دارد و با کسب دانش و آموزش شیوه‌های نوین می‌توان هر کدام را در جهت موففقیت خود به کار گرفت.

پرورش مرغ تخمگذار در قفس

از روش‌‍‌های نوین در  پرورش و نگهداری مرغ‌های تخمگذار، پرورش مرغ تخمگذار در قفس است که امروزه در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. پرورش مرغ بومی در قفس در مقایسه با پرورش آن‌ها در بستر، دارای مزایای اقتصادی و بهداشتی بیشتری است که مرغ‌داران را به استفاده از آن مشتاق کرده است. علاوه بر مرغ‌های تخمگذار، از این روش برای نگهداری از جوجه‌ها و مادرهای گوشتی نیز استفاده می‌شود.

استفاده از قفس بویژه استفاده از قفس‌های طبقاتی و مجزا موجب می‌شود که از فضای مرغ‌داری به صورت بهینه استفاده شود. با تفکیک مرغ‌ها در قفس‌ها می‌توان دقیق و منظم بر آن‌ها نظارت و کنترل داشت همچنین فضولات طیور را می‌توان به سهولت تخلیه و از تولید گاز آمونیاک در سالن جلوگیری کرد.
علاوه براین، استفاده از قفس برای جلوگیری از شکسته شدن تخم مرغ‌ها  توسط خوده مرغ بسیار مناسب است.

نکاتی مهم برای پرورش مرغ تخمگذار

رعایت نکات مهم برای  پرورش مرغ بومی تخمگذاردر قفس

برای نگهداری مناسب مرغ‌ها در قفس باید شرایط محیطی  آن از همه جهت مهیا باشد. اول از همه، لازم است مصالح مورد استفاده در ساخت، محکم، سبک و قابل ضدعفونی باشد و بتواند وزن مرغ را تحمل کند. اندازه قفس از نظر ارتفاع و مساحت نیز باید برای حرکت راحت مرغ مناسب باشد و شیب مناسبی برای کف آن در نظر گرفت. علاوه بر این باید از فضا به گونه‌ای استفاده کرد که صرفه اقتصادی داشته باشد. قفس‌ها بگونه‌ای باید قرار بگیرد که راهی برای فرار مرغ وجود نداشته باشد و در عین حال به راحتی بتوان واکسیناسیون یا کارهای دیگر را در آن انجام داد. تجهیزات لازم اعم از دانخوری و آبخوری مرغ‌ها در قفس باید به گونه‌ای چیده شود که موجب ریخت و پاش و کثیفی نشود.

سخن پایانی

در این مطلب به راه‌های افزایش تخمگذاری مرغ پرداختیم و آنچه می‎‌توان از آن نتیجه گرفت، اهمیت شناخت روش‌ها با توجه به نیازهای مرغ است. این کار مگر با آموزش مدون و اصولی میسر نمی‌شود و در واقع اگر بخواهیم با روش آزمون و خطا پیش برویم، احتمال آن هست پیش از رسیدن به هدف، دچار مشکل و شکست شویم. با آموزش و کسب دانش و استفاده از تجارب دیگران، موفقیت حتمی است.

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

3 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments