دام‌ها به صورت مرتب علیه بیماری‌های دامی واکسینه می‌شوند

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی به نقل از ایرنا، محمد اصغرزاده، مدیرکل دامپزشکی استان خراسان جنوبی با بیان اینکه دام‌ها به صورت مرتب علیه بیماری‌های دامی واکسینه می‌شوند ،اظهار کرد: یک میلیون و ۷۱۰ هزار دام سبک و ۳۵ هزار گاو و گوساله در استان وجود دارد که بر اساس برنامه‌های پیش بینی شده علیه بیماری‌های دامی به صورت مرتب واکسینه می‌شوند.

اصغرزاده افزود: سال گذشته در این مدت سه میلیون و ۵۰ هزار و ۷۵۸ راس دام در استان خراسان جنوبی واکسینه شدند.

دام‌ها به صورت مرتب علیه بیماری‌های دامی واکسینه می‌شوند

مدیرکل دامپزشکی استان خراسان جنوبی جنوبی علت افزایش واکسیناسیون امسال نسبت به سال گذشته را عملیات واکسیناسیون ppr از ۵۰۰ هزار به یک میلیون و ۳۰۰ هزار راس دام دانست.

اصغرزاده افزود: در ۹ شهرستان واکسن آبله به صورت هدفمند تزریق می‌شود و در شهرستان قاینات نیز واکسن شاربن در سال ۹۹ هدفمند شده است.

وی یادآور شد: آموزش رعایت نکات بهداشتی و روش‌های صحیح دامداری در کنار اقدامات کنترلی دامپزشکی از قبیل واکسیناسیون، مراقبت از بیماری و نمونه‌گیری، از مهمترین راه‌های پیشگیری از بروز بیماری‌های دامی و و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است.

اقدامات کنترلی برای بیماری‌های دامی انجام شده است

مدیرکل دامپزشکی استان خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: از مهم‌ترین بیماری‌هایی که می‌تواند باعث فلج شدن صنعت دامداری شود می‌توان بیماری‌های سل گاوی، تب برفکی، بروسلوز، طاعون نشخوارکنندگان کوچک، هاری، آنتروتوکسمی ( زهره درد یا سرخ روده ) و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو ( CCHF ) را نام برد.

وی افزود: خوشبختانه اقدامات کنترلی در این زمینه انجام می‌شود.

اصغرزاده ادامه داد: یک میلیون و ۷۱۰ هزار دام سبک و ۳۵ هزار دام سنگین جزو سرمایه‌های دامی خراسان جنوبی هستند.

راه‌های تشخیص بیماری بروسلوز در دام

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی، اطلاعات مراجع مورد تایید دامپزشکی در کشورهای توسعه یافته جهان نشان می‌دهد که بیماری بروسلوز به عنوان یکی از بیماری‌های خطرناک در میان انسان و دام از علائم مختلفی برخوردار است و همواره این علائم بروز می‌شوند.

اما در صورت وجود سابقه تماس با باکتری مرتبط با این بیماری و مشاهده نشانی‌های بالینی احتمال وقوع بیماری در بدن دام به صورت جدی وجود دارد و فعالان صنعت پرورش دام و طیور باید در صورت مشاهده این موارد، دام مذکور را فورا به مراکز دامپزشکی تحویل دهند.

تشخیص اولیه بیماری در دام‌ها از طریق تست‌های غربالگری مختلف که در مراکز دامپزشکی صورت می‌گیرد همچون رزبنگال RBPT ، تست حلقه‌ای شیر MRT و الایزای مستقیم D-ELISA انجام می‌شود.

قابل ذکر است در دام‌های سبک و سنگین سرم خون، شیر وجنین سقط شده نمونه های مرضی مناسب جهت ارسال به آزمایشگاه برای تشخیص بروسلوز می باشد.

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments