دامپزشکی متولی برخورد با قاچاقچیان دام و طیور نیست

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی به نقل از ایرنا، حامد طاهریان، رئیس اداره قرنطینه و امنیت زیستی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی با بیان اینکه دامپزشکی متولی برخورد با قاچاقچیان دام و طیور نیست ،اظهار کرد: بر اساس ضوابط تدوین شده در شیوه‌نامه حمل و نقل دام و طیور در سطح استان خراسان رضوی، نگهداری و عرضه دام زنده و تبصره چهار ماده ۱۸ قاچاق کالا و ارز، هرگونه حمل بدون گواهی بهداشتی و بدون پلاک ۱۵ رقمی بارکددار دامپزشکی قاچاق محسوب می‌شود.

وی افزود: در قالب گشت‌های مشترک با نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و تعزیرات حکومتی خراسان رضوی با متخلفان جا بجایی غیر مجاز دام برخورد قانونی شده است.

رئیس اداره قرنطینه و امنیت زیستی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی با تاکید بر اینکه این گونه محموله‌ها ضبط و توقیف می‌شود، تصریح کرد: در هفته‌های اخیر طبق مصوبات استانی و کشوری خروج هرگونه دام از خراسان رضوی به ویژه به مناطق غربی و جنوبی کشور با هدف پیشگیری از قاچاق ممنوع شده است.

دامپزشکی متولی برخورد با قاچاقچیان دام و طیور نیست

طاهریان اضافه کرد: گرچه گواهی بهداشتی حمل و نقل دام زنده توسط اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی صادر می‌شود اما متولی برخورد با متخلفان در این حیطه دامپزشکی نیست.

وی ادامه داد: این نهاد در قالب گشت‌های مشترک با دستگاه‌های ذیربط همکاری دارد.

رئیس اداره قرنطینه و امنیت زیستی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در حالی که خراسان رضوی رتبه نخست تولید گوشت قرمز را در کشور دارد در هفته های اخیر افزایش قیمت نهاده‌های دامی چالش‌های زیادی را برای دامداران، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان به دنبال داشته است.

طاهریان یادآور شد: برخی از دامداران به علت نرخ بالای نهاده‌های دامی متاثر از افزایش نرخ ارز، ترجیح می‌دهند سرمایه دامی خود را به فروش برسانند و بدین طریق دام‌ها به خارج کشور قاچاق می‌شود.

هرگونه صادرات دام از خراسان رضوی ممنوع شده است

رئیس اداره قرنطینه و امنیت زیستی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی تصریح کرد: هرگونه صادرات دام سبک و سنگین در استان خراسان رضوی  از دو سال گذشته ممنوع شده و در حال حاضر صادرات مرغ نیز ممنوع است.

وی ادامه داد: از شهروندان تقاضا می‌شود در صورت مشاهده هرگونه  تخلف مرتبط با دامپزشکی خراسان رضوی، مراتب را در تماس با سامانه  ۱۵۱۲ اطلاع‌رسانی کنند.

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی،براساس اطلاعات ارائه شده از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی، طی نیمه نخست امسال در استان بیش از ۴۲ هزار تن گوشت قرمز تولید شده است.

همچنین شمار بهره‌برداران گاو شیری در استان خراسان رضوی بیش از هزار و ۴۳۳ واحد با ظرفیت ۷۸ هزار و ۳۲۰ راس، گوساله پروار ۴۴۱ واحد با ظرفیت ۳۴ هزار و ۷۰ راس، ۵۹۹ واحد پرواربندی بره با ظرفیت ۲۱۱ هزار و ۱۶۲ راس و واحد پرورش شتر معادل چهار واحد به ظرفیت ۳۵۰ نفر است.

قابل ذکر است از ابتدای امسال تاکنون ۱۱۰ هزار تن سویا، ۲۰۳ هزار تن ذرت و حدود ۹۷ هزار تن جو که معادل ۶۷ درصد سویا، ۴۸ درصد ذرت و ۲۳ درصد جو مورد نیاز دامداران و مرغداران استان است از محل واردات تامین شده است.

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments