خراسان شمالی از نظر واحدهای صنایع تبدیلی بسیار فقیر است

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی به نقل از ایرنا، مهدی شکاری، مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان شمالی با بیان اینکه خراسان شمالی از نظر واحدهای صنایع تبدیلی بسیار فقیر است ،اظهار کرد: میزان دام تولیدی این استان به صورت خام به استان های گلستان، تهران، خراسان رضوی و یزد حمل شده و پس از کشتار روانه بازار می شود.

وی افزود: استان خراسان شمالی از نظر واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی حوزه دامی بسیار فقیر است و تنها یک کشتارگاه صنعتی در استان با ظرفیت ۱۳ هزار و ۵۰۰ تن فعال است.

خراسان شمالی از نظر واحدهای صنایع تبدیلی بسیار فقیر است

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان شمالی تصریح کرد: قاچاق دام کشور بیشتر از مرزهای غربی انجام می شود و دام خراسان شمالی به صورت قاچاق خارج نمی شود.

شکاری اضافه کرد: اما بخشی از دام های استان که به سایر استان ها حمل شده ممکن است به شکل قاچاق از آن استان ها به خارج از کشور منتقل شود.

وی ادامه داد: نبود واحدهای تولیدی، صنایع بسته بندی و فراوری محصولات دامی در استان موجب شده تا دام به صورت خام و بدون ارزش افزوده از استان خارج شود.

50 درصد واحدهای صنایع تبدیلی فعال است

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان شمالی خاطرنشان کرد: ۹۳ واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی خراسان شمالی وجود دارد که هم‌اکنون ۵۰ درصد آن فعال، ۲۵ درصد نیمه‌فعال و ۲۵ درصد راکد است.

شکاری افزود: از مجموع واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی این استان، ۱۲ واحد مربوط به فراورده های لبنی، ۹ واحد خوراک دام و طیور، چهار کشتارگاه صنعتی دام و طیور، ۱۱ مورد صنایع رب و عصاره محصولات کشاورزی، ۳۴ واحد بسته بندی محصولات کشاورزی، یک واحد جایگزین فراورده های گوشتی بر پایه سویا، هفت سردخانه، چهار برنجکوبی، یک واحد تولید قند و ۱۰ واحد نیز مربوط به سایر بخش ها است.

وی یادآور شد: استان در تولید گوشت قرمز در سطح کشور رتبه ۲۱ را دارد و از نظر زنجیره تولید و ارزش در بخش دام سبک و طیور در جایگاه نهم کشور است.

نقش صنایع تبدیلی در صنعت پرورش دام و طیور

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی،تبدیل فرآورده‌های کشاورزی و دامی به مواد و کالای نیمـه سـاخته و یـا آمـاده مـصرف یکی از مهم ترین وظایف واحدهای صنایع تبدیلی در استان های کشور است و این واحدهای صنعتی از بخش های مهم در رشته کشاورزی محسوب می شوند.

در حقیقت صنایع تبدیلی باعث ایجاد ارزش افزوده و درآمد ارزی ، ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ، استفاده بیشتر و متنوع تر از محصولات ، جلوگیری از هدر رفت و ضایع شدن محصولات می شوند و نقش آنها در تسهیل ارتباطات میان خریدار و فروشنده در صنعت پرورش دام وطیور غیرقابل انکار است.

قابل ذکر است صنایع تبدیلی در زمینه محصولات دامی شامل فراورده های لبنی ، کـشتارگاه دام و طیور ، بسته بندی گوشت و مرغ و فرآورده هـای گوشـتی مـی‌باشند.

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments