جوجه‌کشی از بوقلمون | پاسخ به همه سوالات شما در این زمینه

جوجه‌کشی از بوقلمون ؛ آزمون و خطا در مقابل تحقیقات و اطلاعات علمی

در چند سال اخیر پرورش و جوجه‌کشی از بوقلمون کانون توجه بسیاری از سرمایه‌‌گذاران قرار گرفت. افراد زیادی وارد این حرفه شدند. اما رشد این تجارت به معنای به‌کارگیری روش‌های اصولی و علمی روز دنیا نیست. این حرفه نیازمند اطلاعات جامع علمی، روش‌های کاربردی، هوشمندانه، دقیق و براساس تحقیقات متخصصان است. اطلاع از شرایط تولید مثل و جوجه‌کشی بوقلمون کمک می‌کند تا مسیر هموار‌تری را برای رسیدن به موفقیت در این حرفه طی کنید.

آشنایی با نکات مهم جوجه‌کشی از بوقلمون در آرش کرمانی

این پرنده از منابع مهم تأمین پروتئین در قاره اروپای و امریکا به حساب می‌آید. پس از ممنوع شدن ورود جوجه‌های بوقلمون از کشورهای دیگر، تنها تخم‌های نقطه‌دار برای جوجه‌کشی از بوقلمون وارد کشورمان می‌شوند. در زمان تهیه و خرید تخم نطفه‌دار به تاریخ انقضای آن توجه کنید. 24 تا 48 ساعت زمان نیاز است تا برای آماده جوجه‌کشی شود. بیشترین زمان نگه‌داری تخم‌ نطفه‌دار تا زمان جوج‌کشی نباید بیشتر از 6 روز باشد. پس از گذشتن این زمان نطفه ضعیف شده و امکان دارد از بین برود. پس در زمان مناسب باید جوجه‌کشی از بوقلمون را شروع کنید.

شرایط جوجه‌کشی از بوقلمون ؛ موانع پیش‌رو و راه‌حل‌های آن

با توجه به وزن زیاد بوقلمون جوجه‌کشی آن‌ها شرایط خاصی دارد. بخاطر همین موضوع تعداد دفعات جفت‌گیری بی‌ثمر بوقلمون‌ها امری طبیعی است. از آنجا که پیش‌نیاز شروع فرآیند جوجه‌کشی از بوقلمون، فراهم‌کردن تخم‌نطفه‌دار است، پس برای حل این مسئله و جفت‌گیری موفق، باید از روش‌های نوین لقاح مصنوعی استفاده کرد.

تخم‌ نطفه‌دار شیوه نگهداری و حمل و نقل تخم نطفه‌دار بوقلمون تاثیر زیادی بر بالا رفتن درصد هچ بوقلمون‌ها دارد. رعایت این اصول برای تمامی پرندگان یکسان بوده و باید در جا به جایی مراقب باشید که به تخم‌های نطفه دار آسیب وارد نشود. زمانی که جوجه‌کشی از بوقلمون‌ها را به صورت طبیعی انجام می‌دهید رعایت اصول اولیه و فراهم کردن شرایط زیست‌‌محیطی مطلوب بسیار مهم و ضروری است. شامل:

  • مکانی بی‌سر و صدا و بدون نور
  • رعایت بهداشت محیط به صورت مداوم
  • پیشگیری از بیماری با استفاده از داروهای ضد عفونت
  • بررسی نحوه تغذیه و میزان خوراک آن‌ها در این دوره
  • تهویه مناسب محیط و حفظ دمای استاندارد و مطلوب

دستیابی به هچ بیشتر در جوجه‌کشی از بوقلمون حفظ گرمای محیط لانه و برای رشد جنین بسیار مفید است. تغییرات دما، و عدم کنترل جریان هوا ممکن است آسیب‌های جدی به تخم‌ها وارد کند. روند جوجه‌کشی نیاز به دقت، عملکرد به موقع و بررسی روزانه برای خفظ شرایط مطلوب دارد. تغییرات بی‌دلیل در نتیجه جوجه‌کشی اثرگذار است و احتمال کاهش تعداد جوجه‌ها از تخم بسیار بیشتر می‌شود.

تولک رفتن بوقلمون و دلایل آن

از موارد طبیعی که برای بوقلمون‌ها رخ می‌دهد، تولک رفتن آن‌هاست. تولک‌رفتن در روند جوجه‌کشی از بوقلمون، و پس از زمان تخم‌گذاشتن پدیدار می‌شود. ریختن پرهای آن‌ها مثل دیگر پرنده‌ها در بعضی از فصل‌‌ها دچار تولک‌رفتن می‌شوند.

تولک رفتن بوقلمون و دلایل آن در آرش کرمانی

مهم‌ترین دلیل تولک زودهنگام، کم‌شدن آب بدن بوقلمون است. در زمستان و روزهایی سرد ممکن است آب در مسیر لوله‌ها یخ بزند، و سامانه آبرسانی مختل شود. آب‌خورها را مرتب در زمان‌بندی مشخص بررسی کنید تا بوقلمون‌ها تشنه نمانند. تشنگی بیشتر از 2 روز متوالی باعث تولک زودهنگام و کم شدن میزان تخم‌آوری‌ آن‌ها خواهد شد. بی‌توجهی به غذای مورد نیاز و مفید، از دیگر دلایل تولک زودهنگام است.

بیشتر بخوانید: آموزس پرورش بلدرچین گوشتی

کرچ شدن بوقلمون و راه‌های پیشگیری از آن

در شرایط جوجه‌کشی طبیعی از بوقلمون، یکی از ویژگی‌های بوقلمون‌ها کرچ شدن این جاندار است که اشتیاق بیشتری برای کرچ شدن نسبت به دیگر جانداران بیشتر است. هنگامی که بوقلمون دیگر تمایلی برای تخم‌گذاری ندارد، می‌گویند کرچ شده است. این جاندار رفتارهایی از خود بروز می‌دهد که نشان از زمان کرچ شدن بوقلمون دارد مثلاً، قبل از طلوع آفتاب و هنگام غروب خورشید تمایل دارند در لانه باشند.

در اکثر مواقع کرچ‌شدن آن‌ها هنگام تغییر فصل بهار و تابستان، در ماه‌های خرداد و تیر رخ می‌دهد. از دیگر نشانه‌های کرچ شدن:

  • بالا بودن دمای بدن آن‌ها
  • ریزش پرهای‌ ناحیه شکم
  • التهاب، ورم یا تغییر رنگ شکمی
  • تغییرات واضح در صدا
  • کم‌شدن خوراک و میل به خوابیدن بیشتر روی تخم‌ها

دمای استاندار و مورد نیاز بوقلمون‌ها 35/5 درجه سانتی‌گراد است، دمای بیشتر و یا کمتر از این میزان، باعث آسیب‌های مختلف خواهد شد.

بوقلمون‌ها به تناسب وزن و زمان کرچ‌شدن می‌توانند در حدود 20 تا 30 تخم بگذارند. برای تولید جوجه‌های سالم و قوی‌تر رعایت نکات بهداشتی محیط بوقلمون‌های مادر بسیار حائز اهمیت است.

  • تا جایی که امکان دارد نور محیط را کم کنید.
  • تعداد تخم‌های نطفه‌دار را در لانه‌ها افزایش دهید.
  • محیط داخلی لانه برای جوجه‌کشی باید به اندازه کافی جا داشته باشد

در زمان کرچ شدن بوقلمون باید دقت کنید که جنس ماده آن را انتخاب کنید. هر چند که در برخی نژادها، بوقلمون نر نیز بر روی تخم های نطفه‌دار می خوابد ولی غریزه کرچی ماده قوی‌تر است.

جوجه بوقلمون چند روزه درمی‌آید

طول مدت جوجه‌کشی از بوقلمون حدود ۲۸ روز ادامه خواهد داشد. بوقلمون مادر باید در یک زمان معین روی همه تخم‌ها بشیند، در غیر این صورت ممکن است بعضی از جوجه‌ها زودتر از تخم بیرون بیایند. اگر این موضوع رخ دهد، ممکن است بوقلمون مادر از روی تخم‌ها بلند شود و بقیه تخم‌ها نارس باقی بمانند. بیرون آمدن همه جوجه‌ها از تخم، زمانی صورت می‌گیرد که همه تخم‌ها در یک نوبت زیر بوقلمون مادر گذاشته شود. گرچه اگر جوجه‌ای زودتر از تخم بیرون آمد با جداکردن آن از مادر می‌توان با تغییر مکان و نگه‌داری در مکانی گرم و ایمن، از این موضوع جلوگیری کرد.

راه میان‌بر برای رسیدن به نتیجه مطلوب در جوجه‌کشی از بوقلمون

تعداد کسانی که وارد این حرفه می‌شوند زیاد است. اما افرادی که در زمان مناسب و با کمترین آزمون و خطا نتایج بهتر و سود بیشتری را از طریق جوجه کشی از بوقلمون به دست می‌آورند اندک هستند. در ابتدای مسیر وجود یک راهنما و کارشناس خبره به مسائل و اطلاعات کافی در پرورش بوقلمون به شما یاری می‌رساند، تا نتیجه دلخواه را با کمترین ضرر و زیان و سود قابل توجه به‌دست آورید. این همان راه‌میان‌بری است که اکثر کسانی که تصمیم به راه‌اندازی پرورش بوقلمون می‌گیرند، یا از آن یا مطلع نیستند و یا به وجود یک راهنما برای نشان دادن پستی و بلندی‌های مسیر اعتقادی ندارند.

اگر شما جزء دسته اول هستید و می‌خواهید از راه میان‌بر استفاده کنید، پیشنهاد ما مراجعه به سایت آرش کرمانی است. او بنیان‌گذار هوش پرورشی در ایران است. با تکیه بر دانش و اطلاعات دقیقی که در این زمینه دارد، دوره‌های مختلف در پرورش طیور و همچنین دوره هوش پرورش بوقلمون برای علاقه‌مندان این کسب‌و‌کار برگزار می‌کند. برای آشنایی با مطالب این دوره و شرکت در آن اینجا کلیک کنید.

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

2 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments