تولید مرغ سایز، کاهش مصرف دان و دارو را به همراه دارد

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاعرسانی آرش کرمانی به نقل از ایرنا، مسعود مستشاری محصص، رئیس بخش علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین با بیان اینکه تولید مرغ سایز، کاهش مصرف دان و دارو را به همراه دارد، اظهار کرد: این بدان معناست که تولیدکننده‌ای که در یک سال، چهار دوره جوجه‌ریزی انجام داده و می‌تواند با عرضه مرغ سایز با وزن و سن پایین، تعداد دوره های پرورش را به پنج یا ۶ دوره افزایش دهد.

وی افزود: افزایش تعداد جوجه‌ریزی موجب افزایش بهره وری از تاسیسات وامکانات می شود.

تولید مرغ سایز، کاهش مصرف دان و دارو را به همراه دارد

رئیس بخش علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین تصریح کرد: تولید مرغ سایز می تواند در کاهش مصرف دان، دارو، واکسن و سایر هزینه های تولید اثرگذار باشد به طوری که اگر به طور معمول برای تولید هر مرغ گوشتی بین ۴ تا ۴.۵ کیلوگرم دان نیاز است با کاهش طول دوره پرورش حتی اگر نیم کیلوگرم مصرف دان کاهش یابد، از واردات نهاده‌های دان بطور معنی داری کاسته می شود.

مستشاری محصص اضافه کرد: طبق آمارها حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد ذرت و سویای مورد نیاز صنعت دام و طیور از محل واردات تامین می شود.

وی ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد اگر تولید مرغ سایز انجام شود بیش از پنج هزار میلیارد تومان می توانیم صرفه جویی دان داشته باشیم که رقم قابل توجهی است.

صرفه جویی پنج هزار میلیاردتومانی با تولید مرغ سایز

رئیس بخش علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین خاطرنشان کرد: بخشی از دارو و واکسن مورد نیاز صنعت طیور از محل واردات تامین می شود که در صورت کاهش سن پرورش می تواند در کاهش واردات این کالاها موثر واقع شود.

مستشاری محصص افزود: میزان تلفات مرغ گوشتی به دلیل سن بالا در کشور ما بیشتر از استاندارد است.

وی یادآور شد: تولید مرغ سایز در کاهش تلفات نیز اثرگذار است، زیرا اکنون بیشترین میزان تلفات مرغ گوشتی مربوط به پایان دوره است.

اقدامات بهداشتی برای جلوگیری از بیماری نیوکاسل در طیور چیست؟

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاعرسانی آرش کرمانی، تحقیقات دانشمندان علوم دامپزشکی در حوزه بیماری نیوکاسل طیور نشان می‌دهد، انجام موارد زیر می‌تواند از بروز بیماری نیوکاسل در طیور جلوگیری کند:

  • جداسازی مطلق و شدید در هنگام بروز این بیماری
  • حذف تمامی پرندگان مبتلا و همچنین پرندگانی که در معرض ارتباط مستقیم با این بیماری بوده اند
  • ضدعفونی کامل و دقیق محوطه های درگیر و غیر درگیر
  • انهدام درست لاشه ها
  • کنترل میزان آفت ها در گله
  • کنترل میزان رفت و آمد افراد
  • تجویز آنتی بیوتیک
  • وادار کردن گله به خوردن خوراک توسط افزودنی‌ها

بیشتر بخوانید:

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments