تولید مرغ سایز، صرفه اقتصادی بالایی برای تولیدکنندگان دارد

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی به نقل از ایرنا، محمدحسین انصاری فرد، عضو مشاوران کمیته ملی ارتقای مرغ صنعتی ایران با بیان اینکه تولید مرغ سایز، صرفه اقتصادی بالایی برای تولیدکنندگان دارد،اظهار کرد: اکنون در کشورهای توسعه یافته از مرغ سایز با حداقل بقایای آنتی بیوتیکی با وزن های ۱.۵ تا ۱.۸ کیلوگرم استفاده می شود.

وی افزود: کشورهای اروپایی همچون فرانسه و هلند و حتی غیر اروپایی همچون برزیل برای  واردات از مرغ‌های سایز پایین وزن همچون ۱.۲ تا ۱.۴ کیلوگرم استفاده می‌کنند.

تولید مرغ سایز، صرفه اقتصادی بالایی برای تولیدکنندگان دارد

عضو مشاوران کمیته ملی ارتقای مرغ صنعتی ایران تصریح کرد: ایران دارای مرغ گوشتی نژاد «هایبرو» است که مرغ زنده آن تا ۳۵ روزگی حدود ۲ کیلوگرم  و گوشت مرغ آن حدود ۱.۵ تا ۱.۶ کیلوگرم وزن می‌گیرد که در تمام  دنیا به آن مرغ سایز می‌گویند.

انصاری فرد اضافه کرد: این مرغ از نژادهای مشابه‌اش جلوتر بوده و صرفه اقتصادی بالایی برای فعالان صنعت پرورش دام و طیور دارد.

وی ادامه داد: مرغ سایز قبل از ۳۵ روز به دلیل اینکه هنوز دوره بیماری هایش شروع نشده واکسن و آنتی بیوتیک کمتری دریافت می‌کند، همین امر در طعم، مزه و هضم آسان توسط دستگاه گوارش موثر است.

مرغ از ۳۵ روزگی به بالا وارد دوره پیری و افول ایمنی می‌شود

عضو مشاوران کمیته ملی ارتقای مرغ صنعتی ایران خاطرنشان کرد: مرغ از ۳۵ روزگی به بالا وارد دوره پیری و افول ایمنی می‌شود، به همین دلیل شروع به وزن‌گیری می‌کند که اکثر تولیدکنندگان و کشتارگاه‌ها خواستار چنین مرغ‌هایی هستند که بتوانند درآمد بیشتری کسب کنند.

انصاری فرد افزود: سازمان جهانی بهداشت دام به طور مرتب بر کیفیت غذا و مصرف مرغ سایز در کشورها برای جلوگیری از مقاومت دارویی توصیه و تاکید دارد، اما در کشور ما تولیدکنندگان و مصرف کنندگان به دنبال مصرف مرغ های سنگین وزن هستند که به طور قطع دارای باقیمانده دارویی است.

وی یادآور شد: طبق آمارها ایران جز کشورهای دارای عارضه خطرناک مقاومت آنتی بیوتیکی بالاست و مرغ سنگین وزن به طور حتم دارای دوره پرورش ۴۵ تا ۵۰ روز با وزن بالای دو کیلوگرم و دارای باقیمانده آنتی بیوتیکی هستند.

بیماری یون در گونه دامی گاو چگونه تشخیص داده می‌شود؟

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی، کشت مدفوع می تواند دفع ارگانیزم( map )را در 30 تا 40 درصد حیوانات عفونی جدا نماید و دقیق ترین تست تشخیصی در گاوهای زنده است.

در حقیقت صرف هزینه بیشتر برای تشخیص این بیماری در گونه دامی گاو بی‌فایده است و شاید نیاز به چندین هفته یا ماه جهت نتیجه‌گیری بیشترداشته باشد .

تست‌های سرولوژی نظیر الایزا میزان آنتی بادی ها علیه ارگانیزم( map )را اندازه می گیرد و دقت کمتری دارد اما سریعتر انجام شده و ارزان تر می باشد.

در این روش آنتی بادی افزایش یافته در مراحل 3 و 4 را تعیین می کند و بهتر است برای غرلبالگری گله ها برای تعیین درصد آلودگی در آنها استفاده شود، تست‌های الایزا می تواند پاسخ مثبت کاذب ناشی از واکنش متقاطع با سایر ارگانیزمها نشان دهد.

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments