توزیع 451 تن نهاده دامی در شهرستان عجب شیر استان آذربایجان شرقی

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاعرسانی آرش کرمانی به نقل از ایرنا، احمد اسلامی، رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان عجب شیر با اشاره به توزیع 451 تن نهاده دامی در شهرستان عجب شیر استان آذربایجان شرقی، اظهار کرد: این میزان خوراک دامی استاندارد در ۶ واحد مستقر در عجب‌شیر، تبریز، مراغه و بناب تولید شده بود.

وی افزود: در روش تبدیل نهاده به خوراک دام و طیور، بین ۱۰ تا ۱۵ درصد مزیت نسبی در استفاده و تفاوت عملکردی وجود دارد.

توزیع 451 تن نهاده دامی در شهرستان عجب شیر استان آذربایجان شرقی

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان عجب شیر تصریح کرد: در صورت تحقق این مورد، می‌تواند بهبود قابل توجهی در میزان راندمان تولید و علوفه، صرفه‌جویی در مصرف آب و کاهش واردات داشته باشد.

اسلامی اضافه کرد: دامداران عجب‌شیر جهت دریافت سهمیه خوراک یارانه‌دار برای دام‌های کوچک و بزرگ خود، می‌توانند به صورت ماهانه به جهاد کشاورزی یا شرکت تعاونی دامداری شهرستان مراجعه کنند.

وی ادامه داد: عجب‌شیر در تولید فرآورده‌های دامیِ باکیفیت جزو شهرستان‌های برتر آذربایجان‌شرقی است.

برتری عجب شیر در تولید فرآورده های دامی

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان عجب شیر خاطرنشان کرد: عجب‌شیر با برخورداری از ۱۴۰ هزار راس دام سبک و هشت هزار راس دام سنگین، جزو شهرستان‌های برتر در تولید و فرآوری گوشت قرمز و شیر آذربایجان‌شرقی از نظر کیفیت به شمار می‌رود.

اسلامی افزود: خوراک دام در حقیقت یک ماده غذایی مکمل برای دام‌های سبک و سنگین به شمار می‌رود و از مواد عالی همچون پروتئین و فیبر برخوردار است؛ بر همین اساس دولت با توزیع یارانه‌ای آن به دنبال کاهش هزینه دامدار و افزایش راندمان تولید فرآورده‌های دامی است.

وی یادآور شد: همین مزیت‌های استفاده از خوراک دام از یک سو و اشتغال تعداد قابل توجهی از مردم جنوب آذربایجان‌شرقی به دامداری از سوی دیگر موجب شده تا طی دو دهه اخیر، واحدهای متعدد تولید خوراک دام و طیور در شهرستان‌های مختلف این استان شکل بگیرد.

بیماری مارک چیست؟

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی، بیماری مارک درحقیقت یک نوع ازدیاد سیستم لمفاوی است و به‌نام‌های فلج مرغان، لکوز حاد یا فلج منتشر نامیده شده که بسیاری از اندام‌ها و بافت‌ها را مبتلا کرده و تمایل خاصی به اعصاب سطحی دارد.

مارک در سال ۱۹۰۷ یک بیماری را در چهار جوجه خروس در مجارستان که دارای علائم اختلال در حرکت و تورم سراسری اعصاب بود گزارش نمود.

سپس بیماری در آمریکا، هلند، انگلستان، آلمان، ژاپن و تقریباً تمام دنیا مشاهده گردید؛ البته وقوع بیماری در ایران متداول است.

بیماری مارک اصولاً مرغان را آلوده کرده ولی بیماری در بوقلمون، قرقاول، مرغابی، قو، کبک، بلدرچین دیده شده و جراحاتی نظیر مارک در غاز، قناری و مرغ عشق نیز گزارش گردیده است.

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments