تشدید پایش‌های مقابله با شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع رسانی آرش کرمانی به نقل از ایسنا، علیرضا حیدری، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به تشدید پایش‌های مقابله با شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، اظهار کرد:در این راستا تالاب‌ها و منابع آبی و رودخانه‌های استان کرمانشاه به طور مرتب و هفتگی علیه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان پایش می‌شوند.

وی افزود: در استان کرمانشاه حدود 23 تالاب وجود دارد که همگی آنها به طور مرتب برای مقابله با شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان پایش می‌شوند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: همچنین روستاهای اطراف تالاب‌ها نیز به طور مرتب مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

حیدری اضافه کرد: پرندگان وحشی مهاجر مخزن اصلی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هستند.

تشدید پایش‌های مقابله با شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

وی ادامه داد: با توجه به مهاجرت پرندگان مهاجر در فصول سرد سال از مناطق شمالی کره زمین به سمت مناطق جنوبی، احتمال انتقال و شیوع بیماری از پرندگان وحشی به پرندگان بومی و حتی صنعتی وجود دارد، لذا پرورش‌دهندگان طیور بومی  و صنعتی باید هشدارهای مرتبط با شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را جدی بگیرند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: رعایت اصول امنیت زیستی را در جلوگیری از بروز بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بسیار حائز اهمیت است.

وی از صاحبان مرغداری‌ها درخواست کرد تا رعایت موازین بهداشتی را برای ممانعت از شیوع احتمالی بیماری داشته باشند.

رد پای وانت‌های دوره‌گرد در شیوع بیماری آنفلوآنزا

حیدری یادآور شد: رد پای وانت‌های دوره‌گرد در شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مشهود است.

وی تصریح کرد: به صورت جدی از روستائیان تقاضا می شود از خرید طیور از وانتی ها صرف نظر کنند، چون تجربه نشان داده هرجا شیوع بیماری را داشته ایم وانتی های دوره گرد چند روز قبل از انتشار بیماری در آن محل حضور داشته‌اند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه در ارزیابی‌های صورت گرفته تاکنون هیچ مورد مشکوک به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سطح استان دیده نشده، گفت: خبری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان نیست، با این حال گزارشاتی از شیوع بیماری در کشورهای روسیه، قزاقستان و … داده شده که این موضوع ضرورت انجام اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع احتمالی بیماری در استان را با توجه به احتمال ورود پرندگان مهاجر به استان از آبان ماه به بعد نشان می دهد.

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments