بهترین نژاد مرغ تخمگذار ایرانی و خارجی برای پرورش کدام نژاد است؟

آشنایی با مرغ خانگی

مرغ خانگی که به آن “مرغ” و “ماکیان” می‌گویند، پرنده‌ای مشهور از اعضای خانواده قرقاولان است. به‌طور متوسط چیزی در حدود 24 میلیارد از این پرنده در دنیا وجود دارد و پرجمعیت‌ترین حیوان اهلی در جهان به‌شمار می‌آید. مرغ خانگی عموما با دو هدف تولید تخم و گوشت پرورش داده می‌شود. در زبان فارسی امروز، مرغ خانگی نر را “خروس” و مرغ خانگی ماده را “مرغ” می‌خوانند. در این مطلب با بهترین نژاد مرغ تخمگذار آشنا می‌شویم.

آشنایی با بهترین نژاد مرغ تخمگذار در آرش کرمانی

بیشتر بخوانید: پرورش بلدرچین گوشتی

بهترین نژاد مرغ تخمگذار چه ویژگی‌هایی دارد؟

در صنایع پرورش مرغ یا همان مرغ‌داری‌ها از دو نوع مرغ گوشتی و تخمگذار استفاده می‌شود. برای پرورش مرغ تخمگذار باید با انواع نژاد این نوع از مرغ و بهترین نژاد مرغ تخمگذار آشنا باشیم. بر این اساس بهترین نژاد این نوع از مرغ، نژادی است که بیشترین میزان تولید تخم را در سال دارد؛ همچنین انتخاب این نژاد باید براساس مقاومت در برابر بیماری‌ها و سازگاری با ویژگی‌های اقلیمی انجام شود. برخی از ویژگی‌های دیگرِ نژادهای برتر مرغ تخمگذار عبارتند از:

  • عموما تاج بزرگ‌تری نسبت به مرغ گوشتی دارند
  • منقاری محکم و کوتاه دارند
  • پرهای آن‌ها ساییده شده و کهنه به‌نظر می‌رسد
  • شکمی نرم و پهن و عضلات سینه‌ای درشت دارند
  • در شرایط ایده‌آل در حدود 200 تخم در سال تولید می‌کنند
  • هزینه پرورش آن‌ها به نسبت سودی که از آن‌ها ایجاد می‌شود، مقرون‌به‌صرفه است

انواع نژادهای مرغ تخمگذار در دنیا

انواع نژادهای مرغ را عموما با دسته‌بندی اصالت آن‌ها و در گروه‌های مبتنی‌بر نام کشور طبقه‌بندی می‌کنند. برای مثال، مرغ دورکینگ (Dorking Chicken) نوعی مرغ انگلیسی و مرغ بریس (Bresse Chicken) نوعی مرغ فرانسوی است. شیوه دیگر دسته‌بندی براساس هدف تولید یعنی تخمگذاری، تولید گوشت یا ویژگی تزئینی مرغ است. ویژگی‌های برخی از بهترین انواع مرغ تخمگذار در دنیا را با هم مرور می‌کنیم.

بررسی انواع نژادهای مرغ‌های تخم گذار در آرش کرمانی

مرغ لگهورن

مرغ لگهورن (Leghorn Chicken) یکی از نژادهای مرغ ایتالیایی است که به توانایی بالا در تخمگذاری شهرت دارد. نوع سفید رنگ آن شهرت بیشتری دارد؛ اما این پرنده دارای تنوع رنگی بالایی است. مرغ لگهورن در سال بین 280 تا 320 تخم تولید می‌کند. یکی دیگر از امتیازهای این مرغ، نسبت کم خوراک آن به میزان تخم تولید شده است. برخی از تولیدکنندگان ایرانی اما پرورش نژادهای برتر بومی را همچنان دارای صرفه اقتصادی بیشتر می‌دانند.

مرغ آسترالورپ

مرغ آسترالورپ (Australorp Chicken) یک نژاد استرالیایی برای تولید تخم و گوشت است. این ماکیان در رنگ‌های سیاه، سفید و آبی یافت می‌شود و بیش از 250 تخم در سال می‌گذارد. مرغ آسترالورپ حدود 3 و خروس آن حدود 4 کیلوگرم وزن می‌گیرد. آسترالورپ از حدود 5 تا 6 ماهگی به بلوغ می‌رسد و توانایی تخمگذاری دارد.

بررسی مرغ آسترلورپ در آرش کرمانی
SONY DSC

مرغ لوهمن قهوه‌ای

مرغ لوهمن قهوه‌ای (Lohmann Brown) یکی از نژادهای آلمانی پرطرفدار و پرشمار مرغ تخمگذار در دنیا است. این مرغ با وزنی در حدود 2 کیلوگرم یکی از ریزجثه‌ترین انواع مرغ تخمگذار است که در حدود 240 تا 300 تخم در سال می‌گذارد. راندمان تولید تخم در لوهمن‌های نسل دوم کاهش می‌یابد. لوهمن قهوه‌ای در طول روز تنها 110 گرم دان مصرف می‌کند و عموما به رنگ قهوه‌ای است.

مرغ رودآیلند

مرغ رودآیلند (Rhode Island Chicken) یک نژاد بومی آمریکایی است که با دو هدف تخمگذاری و تولید گوشت پرورش داده می‌شود؛ اما هدف اصلی تولید آن‎ها تولید تخم مرغ محلی به رنگ قهوه‌ای است. این مرغ دارای 3 نوع قهوه‌ای، سفید و قرمز است. مرغ رودآیلند قهوه‌ای 280 تخم در سال تولید می‌کند. مرغ رودآیلند قهوه‌ای تقریبا 2.9 و خروس آن 3.9 کیلوگرم وزن می‌گیرد.

مرغ ساسکس

مرغ ساسکس (Sussex Chicken) از نژادهای انگلیسی است که با دو هدف تولید تخم و گوشت پرورش داده می‌شود. مرغ ساسکس توانایی تولید 250 تخم را در سال دارد و از آن‌جا که بسیار اهلی و آرام است، برای پرورش در حیاط و باغ و مکان‌های کوچک نیز مناسب است.

نژادهای مرغ تخمگذار ایرانی

نژادهای مرغ تخمگذار ایرانی از انواع نژادهای اصیل، بومی و اصلاح شده هستند.  برای مثال در مرکز اصلاح نژاد مرغ بومی شهر ساری در استان مازندران نوعی نژاد اصلاح شده پرورش داده می‌شود که به آن مرغ جهادی نیز گفته می‌شود. این مرغ بومی اصیل سالانه بین 180 تا 200 تخم می‌گذارد و از جمله بهترین نژاد مرغ تخمگذار ایرانی است.

نژادهای اصلاح شده بومی دیگری نیز در مراکز استان‌ها پرورش داده می‌شوند. از دیگر نژادهای مناسب برای پروش با هدف تخمگذاری می‌توان به انواع: نژاد مرندی، مرغ تخمگذار سفید رنگ صنعتی، مرغ رنگی و مرغ دورگه گلپایگانی اشاره کرد. در این بین نژاد مرندی یکی از بهترین انواع مرغ تخمگذار ایرانی است که مقاومت بالایی در برابر عوامل محیطی اقلیم ایران به‌ویژه سرما دارد. این مرغ بسیار اهلی است و در حدود 150 تا 200 تخم در سال می‌گذارد.

بهترین نژاد مرغ تخمگذار برای پرورش کدام است؟

با اینکه میزان تولید تخم در برخی از نژادهای مرغ تخمگذار خارجی بیشتر از نژادهای داخلی است؛ اما عموما هزینه نگهداری این نژادهای خارجی بیش از نژادهای داخلی است. از طرفی سازگاری نژادهای داخلی نسبت به تغییرات آب‌وهوا و شرایط اقلیمی مناطق مختلف ایران بیشتر از نژادهای خارجی است. همچنین تخم تولیدی نژادهای داخلی در بازار ایران، مشتریان بیشتری دارد. به‌همین دلیل عموما پیشنهاد می‌شود انتخاب شما یکی از نژادهای برتر داخلی باشد.

بهترین نژاددهای مرغ تخم گذار در آرش کرمانی

مهارت‌های پرورش مرغ را کجا بیاموزیم؟

کسب‌وکار پرورش مرغ بومی در ایران کسب‌وکاری با پیشینه تاریخی طولانی است. از سوی دیگر روش‌های این کسب‌وکار با استانداردها و تجارب صنعتی خارجی تقویت و تکمیل شده است. در یک کلام، موفقیت در این کسب‌وکار را می‌توان در گرو آشنایی با مهارت‌های تخصصی، تجارب ملی و دانش به‌روز جهانی دانست.

اگر مایل هستید کسب‌وکار پرورش مرغ بومی را به‌صورت حرفه‌ای راه‌اندازی کنید و یا کسب‌وکار خود را براساس اصول تخصصی توسعه دهید، ما دوره آموزشی هوش پرورش مرغ بومی را در سایت آرش کرمانی به ‌شما پیشنهاد می‌کنیم.

در این دوره تمامی موارد مورد نیاز پرورش دهندگان مرغ بومی، از راه‌اندازی سالن و تجهیزات، بهترین روش‌های تولید تخم خوراکی، تکنیک‌های بازاریابی و افزایش راندمان تولید به فراگیران آموزش داده می‌شود. با دوره هوش پرورش مرغ بومی، اعتبار برند و درآمد خود را افزایش دهید.

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments