بهترین روش ضد عفونی کردن تخم نطفه دار چیست؟

در حال بارگذاری...

در این مطلب از سایت آرش کرمانی بنیانگذار هوش پرورشی در ایران قصد داریم شما را با ضد عفونی کردن تخم نطفه دار آشنا کنیم. همانطور که می دانید، ضد عفونی کردن تخم نطفه دار یکی از نکات اصلی در مدیریت بهداشت جهانی جوجه ریزی است. هدف از این کار، کاهش ورود عوامل بیماری‌زا به فرآیند جوجه ریزی و به حداقل رساندن تأثیرات منفی آن بر نتایج آن است.

تخم های نطفه دار، دائما در معرض آلودگی قرار می‌گیرند. به همین دلیل از بین بردن ارگانیزم‌هایی که هنوز روی پوسته تخم جای دارند، یکی از اقدامات اساسی در صنعت پرورش طیور و مرغ است. باید بدانید که به محض نفوذ میکرو ارگانیزم ها به پوسته­، در عرض چند دقیقه خود را به غشای پوسته می‌رسانند. پروسه جوجه کشی، پروسه ای بسیار حرفه ای با مراحل متعدد است که در این مقاله فقط می‌خواهیم در مورد ضد عفونی کردن تخم با تشخیص نطفه دار بودن آن، صحبت کنیم. مطالعه این مطب به 6 دقیقه زمان نیاز دارد.

ضد عفونی کردن تخم نطفه دار یا ماشین جوجه کشی؟

از ضروری ترین مراحل شروع دوره جوجه کشی و حتی مهم‌تر از روش شستن مرغ، ضد عفونی تخم نطفه دار به شکل اصولی است و انجام این پروسه می‌تواند به راندمان کاری شما قبل از ورود تخم نطفه دار به جوجه کشی، کمک بسیاری کند. پوسته تخم‌ها برخلاف آن چیزی که شما به چشم می‌بینید، دارای روزنه هستند و به راحتی آلودگی‌های مختلف می‌تواند به داخل پوسته نفوذ کند و به نطفه یا جنین شکل گرفته، آسیب برساند. برای خرید تخم بلدرچین با مناسب ترین قیمت کلیک کنید.

ضدعفونی دستگاه جوجه کشی با الکل

اکثر افراد تصور می‌کنند باید تخم نطفه دار را خرید و مستقیم به ماشین جوجه کشی منتقل کرد، این در حالیست که عده ای نیز همچنان به ضدعفونی کردن خود ماشین جوجه اعتقاد دارند، ولی ضدعفونی دستگاه جوجه کشی با الکل، استفاده از روش جرمی ساید برای دستگاه جوجه کشی یا حتی استفاده از ضدعفونی کننده‌های خوراک با هدف افزایش سلامت فرآورده های طیور مانند ضد عفونی کردن نانوسیلور یا روش‌های دیگر، به تنهایی برای از بین بردن آلودگی‌ها و به ویژه ضد عفونی کردن تخم نطفه دار کافی نیست.

مراقب روزنه ها باشید

اگر چه محلول ضد عفونی کننده دستگاه جوجه کشی تا حدی به رفع آلودگی‌ها کمک می‌کند، ولی حتی اگر پوسته هم روزنه ای نداشته باشد که آلودگی را  به داخل منتقل کند، باز هم ضد عفونی کردن تخم نطفه دار الزامی است. چراکه در نهایت جوجه هچ می‌شود و با نوک زدن تلاش می­‌کند که بیرون بیاید.پس بدون شک، درگیر عفونت بند ناف جوجه یک روزه می‌شوید و آمار بالایی از تلفات جوجه‌ها را در همان روزهای ابتدایی، خواهید داشت.

البته توجه داشته باشید که برای هر نوع ضد عفونی در مراحل پرورش مرغ با طریقه مصرف ضدعفونی کننده ها از جمله طریقه مصرف جرمی ساید پی، آشنا باشید و بعد اقدام به پیاده سازی روش مورد نظر خود کنید.

ضد عفونی تخم نطفه دار
ضد عفونی کردن تخم نطفه دار

بیشتر بخوانید: پرورش مرغ بومی | روش ساده و پر درآمد، بدون نیاز به سرمایه‌گذاری سنگین

استفاده از اتاقک مخصوص ضد عفونی تخم نطفه دار و آجر فرمالین

در این مرحله فرض می‌کنیم که شما به خوبی با مباحث دیگر مانند عوامل موثر بر راندمان جوجه کشی آشنا هستید تا بتوانید به مرحله پاکسازی تخم نطفه دار برسید. مدل‌های ضدعفونی بسیاری وجود دارد که ما یکی از آنها را تایید می‌کنیم، به این دلیل که سریع‌ترین، کم‌هزینه ترین و مؤثرترین روش ممکن است.

اتاقک مخصوص و آجر فرمالین

در این روش ما نسبت به تعداد تخم‌های نطفه دار، یک اتاقک مخصوص ضد عفونی نیاز داریم. این اتاقک‌ها با توجه به سایز انتخابی خود شما، حجم مشخصی از تخم‌ها را در خود جای می‌دهد و ضد عفونی کردن تخم نطفه دار در آن انجام می‌شود. در این فرآیند، همه تخم های نطفه دار باید به خوبی بررسی شوند که اگر فضولاتی به پوسته آنها چسبیده باشد، با دستمال مرطوبی تمیز شوند و اگر ترک و شکستگی ای مشاهده شد، عملیات جداسازی انجام شود. این مرحله در داخل شانه های مخصوص سطری (تنظیم کننده) انجام می‌شود و تخم ها همراه شانه، به داخل اتاق منتقل می‌شوند.

در داروخانه های دامپزشکی، آجرهایی به نام آجر فرمالین وجود دارد که در آن مواد به صورت فشرده و به شکل آجر شکل گرفته اند و از آن حالت قدیمی در آمده اند. روی بسته بندی آجرها میزان حجم آنها به مترمکعب درج شده است که کارایی متناسب با حجم اتاقک را نشان می‌دهد. به این صورت که حجم اتاقک خود را محاسبه می‌کنید و به همان مقدار آجر فرمالین را جداسازی می‌کنید. مرحله بعد، فعال شدن آجر فرمالین است که با آتیش زدن آن انجام می‌شود و تا جایی باید ادامه پیدا کند که به اصطلاح “گر” بگیرد. وقتی گر گرفت، باید آن را فوت کنید و داخل اتاقک قرار دهید و درب اتاقک را ببندید.

ضد عفونی کردن تخم نطفه دار
ضد عفونی کردن تخم نطفه دار

بیشتر بخوانید: تکنیک های کاهش هزینه ها در پرورش بلدرچین + هزینه‌های ثابت و متغیر

نکات ضروری در ضد عفونی کردن تخم نطفه دار

  • هرگز برای پاک سازی پوسته از فضولات و ضدعفونی کردن تخم نطفه دار، از سمباده و اشیای تیز استفاده نکنید، چرا که این عمل به پوسته آسیب می‌رساند و روزنه های اکسیژن را مسدود می‌کند.روش درست، استفاده از دستمال زبر و مرطوب استفاده است. البته به هیچ عنوان تخم ترک خورده را (حتی ترک ریز) وارد دستگاه نکنید.

اگر جوجه کشی چند مرحله ای انجام داده باشید، حتما تخم انفجاری را به چشم دیده اید. در این حالت، میکروارگانیزم های موجود بر روی پوسته به داخل آن نفوذ کرده و بعد از گرم شدن تخم در دستگاه، فعال و حجیم می‌شوند، تولید گاز می‌کنند و در نهایت منفجر می‌شوند.وقتی این اتفاق می‌افتد و تخم منفجر می‌شود، آلودگی آن روی پوسته های دیگر  پخش می‌شود و در نهایت روی راندمان (هچینگ) نیز تاثیر می‌گذارد که به این تخم ها، تخم های انفجاری گفته می‌شود.

سد روزنه

  • اتاقک باید راه ورود هر روزنه ای را سد کند و وقتی درب آن بسته است نیز هیچ روزنه ای به داخل محیط آن وارد نشود.

وجود هرگونه روزنه ای در اتاقک، فعالیت این مرحله را دچار مشکل می‌کند. البته استفاده از این روش ضدعفونی کردن تخم نطفه دار نباید داخل ماشین جوجه کشی انجام شود، به این دلیل که دود زا است و به مرور سنسورهای دستگاه شما را از حالت کالیبره در می آورد.بارها پیش آمده که تولید کنندگان دستگاه جوجه کشی نیز به این موضوع توجه نکرده اند و دفترچه های آموزشی نیز همین روش پاکسازی را توصیه کرده اند.

گاز فرمالین

  • برای ضدعفونی فضاها و سالن ها باید تا چندین ساعت گاز فرمالین باقی بماند، ولی برای ضدعفونی کردن تخم نطفه دار فقط 7 الی 10 دقیقه مجاز هستید که گاز را داخل اتاقک‌ها حفظ کنید. به این نکته توجه داشته باشید که گاز فرمالین برای انسان مسمومیت ایجاد می‌کند، پس بدون ماسک این کار را انجام ندهید و بعد از باز کردن درب اتاق، محل مورد نظر را به مدت چند دقیقه ترک کنید.

دمای مناسب اتاقک

  • دمای مناسب اتاقک نیز بین 22 الی 25 درجه ی سانتی گراد است. این دما به نتیجه بهتری از فرآیند عفونت زدایی تخم نطفه دار ختم می‌شود.

شما برای ما از ضد عفونی کردن تخم نطفه دار بنویسید

نکات لازم برای پرورش مرغ بومی

در این مطلب از سایت آرش کرمانی بنیانگذار هوش پرورشی در ایران به طور کامل به بررسی ضد عفونی کردن تخم نطفه دار پرداختیم. چنانچه شما در این زمینه تجربه خاصی دارید، آن را از طریق قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. تجربیات شما می تواند به متقاضیان سایت آرش کرمانی کمک کند تا به بهترین شکل در کسب و کار خود به سوددهی برسند.

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

1 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments