ایمن سازی ۴۶۶ هزار دام سبک علیه بیماری آبله در استان کرمان

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی به نقل از ایرنا،علی احمدی، مدیر اداره کل دامپزشکی جنوب استان کرمان با ایمن سازی ۴۶۶ هزار دام سبک علیه بیماری آبله در استان کرمان،اظهار کرد: دام توقیف شده در استان کرمان شامل ۲ هزار و ۱۵۳ راس دام سبک و ۲۷ راس دام سنگین است.

وی افزود: این دام ها از ابتدای سال جاری تا کنون در منطقه جنوب استان کرمان توقیف شده اند.

مدیر اداره کل دامپزشکی جنوب استان کرمان تصریح کرد:  سال گذشته یک‌هزار و ۳۴۳ راس دام سبک و سنگین در جنوب کرمان توقیف شد.

سه پست قرنطینه در استان کرمان وجود دارد

احمدی اضافه کرد: تعداد پست های قرنطینه دام در منطقه جنوب کرمان سه عدد است و محل استقرار این پست ها در شهرستان جیرفت، منوجان و رودبار جنوب میباشد.

وی ادامه داد: بیشترین میزان دام توقیف شده طی سه سال اخیر در این منطقه به ترتیب در شهرستان های منوجان، کهنوج و جیرفت ثبت شده است.

مدیر اداره کل دامپزشکی جنوب استان کرمان خاطرنشان کرد: موقعیت جغرافیایی منطقه جنوب کرمان  به دلیل همجواری با استان های مرزی عامل قاچاق دام است و مقصد دام های قاچاق منطقه جنوب کرمان، استان هرمزگان و در نهایت کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌باشد.

ایمن سازی ۴۶۶ هزار دام سبک علیه بیماری آبله در استان کرمان

احمدی افزود: بر اساس اطلاعات دریافت شده از ابتدای سال 99 تاکنون بیشترین دام کشف شده در منطقه جنوب کرمان در شهرستان فاریاب ثبت شده است.

وی یادآور شد: امکان ردیابی، رصد و پایش حمل و نقل دام زنده و فرآورده های خام دامی از طریق سامانه های سازمان دامپزشکی کشور برای این اداره کل میسر است.

مدیر اداره کل دامپزشکی جنوب استان کرمان در پایان گفت: جمعیت دامی منطقه جنوب کرمان ۲ میلیون و ۱۱۲ هزار و ۹۵۳ راس بوده و ایمن سازی ۴۶۶ هزار و ۱۱ راس دام سبک علیه بیماری آبله نیز طی سال جاری انجام شده است.

بیماری آبله در دام سبک چیست؟

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی، بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی سازمان بهداشت جهانی آبله به عنوان یکی از اصلی ترین معضلات پرورش دهندگان دام سبک، نوعی بیماری ویروسی بسیار حاد و مزمن است که هرساله آسیب های اقتصادی قابل توجهی را به فعالان این صنعت در سطح کشورهای جهان وارد می‌کند.

این بیماری تمامی نژاد های بز و گوسفند را تحت تاثیر خود قرار داده و برخلاف باور بسیاری از پرورش دهندگان دام و طیور در سبک کلاسیک، ارتباطی با سن، جنس یا وزن دام ندارد.

در حقیقت این بیماری در انواع دام سبک به صورت تاول هایی روی قسمت های گوناگون بدن دام همچون صورت و .. ظاهر می شود.

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments