انواع نژاد بلدرچین را بشناسید| کدام نژاد برای پرورش مناسب‌تر است؟

معرفی انواع نژاد بلدرچین

پرورش بلدرچین یکی از گزینه‌های پرسودی است که شما می‌توانید به عنوان یک ایده‌ی خود اشتغالی بسیار موفق به آن نگاه کنید. نکات بسیار مهمی باید از همان ابتدا مورد بررسی قرار بگیرند؛ از شرایط سالن گرفته تا نکات مربوط به پرورش، تغذیه و … اما یکی از اولین مسائلی که باید به آن پرداخته شود، انتخاب در بین انواع نژاد بلدرچین است. نژاد بلدرچین‌ها طیف وسیعی را شامل می‌شود و شما باید قبل از شروع کار، در مورد آنها مطالعه‌ی کاملی داشته و گزینه‌ی مناسب خود را انتخاب کنید. در ادامه بیشتر در مورد انواع نژاد بلدرچین، خصوصیات و نیازهایشان توضیح داده و بهترین آنها را به شما معرفی می‌کنیم.

آشنایی با بهترین انواع نژاد بلدرچین در آرش کرمانی

بلدرچین معمولی

یکی از محبوب‌ترین انواع نژاد بلدرچین در ایران، بلدرچین معمولی با نام علمی coturnix coturnix است که در آسیا، آفریقا و اروپا وجود دارد. این نوع بلدرچین در مناطق شمالی ایران نیز وجود دارد. از نظر ظاهری نژاد معمولی، پرهای قهوه‌ای و سفید در هم دارد و یک نوار سفید هم پشت چشم‌هایش کشیده شده است. از نظر اندازه هم طول آنها بین 16 تا 18 سانتی‌متر است. این نژاد از بلدرچین می‌تواند پروازهای طولانی داشته باشد و حتی مهاجرت کند.

بیشتر درباره پرورش بلدرچین گوشتی بدانید.

از مزیت‌های پرورش این نژاد، این است که رشد سریعی دارد و طی شش هفته، بالغ می‌شود و بعد از رسیدن به بلوغ، وزنی معادل 90 تا 120 گرم پیدا می‌کند. با آغاز بلوغ، پرنده آماده‌ی جفت گیری می‌شود و دوره‌ی جوجه کشی آنها نیز 17 روز طول می‌کشد.

بلدرچین ژاپنی

بلدرچین ژاپنی یکی دیگر از انواع نژاد بلدرچین است که از نظر ظاهری بسیار شبیه بلدرچین معمولی است. این نژاد بیشتر در بخش‌های جنوب شرقی آسیا زندگی می‌کند و از این رو به نژاد شرقی نیز معروف است. هدف از پرورش آن استفاده از تخم‌ است. از نظر ظاهری بلدرچین بالغ ژاپنی، 20 سانتی‌متر طول و وزنی در حدود 100 تا 160 گرم دارد. تنها تفاوت ظاهری نژاد ژاپنی با نژاد معمولی، مربوط به پرهای گردن آنها است. در نژاد معمولی این پرها سفید است اما در نژاد ژاپنی قهوه‌ای تیره هستند. رنگ در این نژاد می‌تواند متفاوت باشد. بسیاری از آنها قهوه‌ای و خاکستری هستند ولی انواع سفید و قرمز مایل به قهوه‌ای آن نیز وجود دارد.

از مزایای پرورش این نژاد این است که با آب و هواهای مختلف سازگار است و نژاد بسیار مقاومی است. بعلاوه تعداد تخم‌هایی که می‌گذارد نیز بسیار زیاد است و از گوشت آن نیز برای اهداف درمانی استفاده می‌شود.

بلدرچین چینی

یکی از زیباترین انواع نژاد بلدرچین، بلدرچین چینی یا آبی آسیایی است که به پادشاه بلدرچین‌ها معروف است. از مشخصه‌های ظاهری بارز این پرنده، رنگ آبی و بسیار زیبای آن است. طول بدنِ بلدرچین بالغ چینی در حدود 14 سانتی‌متر بوده و در حدود 28 تا 40 کیلوگرم وزن دارد. بدلیل جثه‌ی کوچک، این پرنده بسیار پر جنب و جوش است. یکی از اهداف پرورش بلدرچین‌های چینی، اهداف زینتی است. و به خاطر جثه‌‌ی ریز و تخم‌گذاری کمی که دارد، به ندرت برای اهداف تجاری پرورش داده می‌شود.

آشنایی با نژاد بلدرچین چینی در آرش کرمانی

بلدرچین کاهگلی

نوع دیگری از انواع نژاد بلدرچین، بلدرچین کاهگلی است. این نژاد یک نژاد استرالیایی است که در زمان بلوغ طولی در حدود 18 سانتی‌متر و وزنی در حدود 100 تا 130 گرم پیدا می‌کند. رنگ این پرنده ترکیبی از رنگ‌های قهوه‌ای و سفید است و در قسمت سینه‌‌ی آن هم پرهای سیاهی وجود دارد که جلوه‌ی بسیار زیبایی به این بلدرچین بخشیده است.

بلدرچین آبی آفریقایی

بلدرچین بومی آفریقایی یکی از انواع بلدرچین است که محل زندگی ویژه‌ی آن؛ در جنگل‌های مرطوب و باتلاقی است. این نژاد به صورت وحشی در چمنزارها زندگی می‌کند و به ندرت برای اهداف تجاری از آن استفاده می‌شود. بعد از بلوغ، اندازه‌ی آن به 14 تا 16 سانتی‌متر می‌رسد و وزنی معادل 44 گرم پیدا می‌کند. رنگ آن نیز ترکیبی از رنگ‌های آبی، زیتونی و قهوه‌ای است. این پرنده بیشتر گیاهخوار است و به ندرت از حشرات تغذیه می‌کند.

بلدرچین کالیفرنیایی

این بلدرچین یکی از زیباترین انواع نژاد بلدرچین است و از این رو برای اهداف زینتی پرورش داده می‌شود. نژاد کالیفرنیایی در بین سایر نژادها، وزن نسبتاً زیادی پیدا می‌کند و حتی تا 250 گرم نیز می‌رسد. یکی از ویژگی‌های بازر این پرنده این است که کاکلی شبیه به قطره اشک دارد که در هر دو جنس نر و ماده وجود دارد. این نژاد در برابر سرما و بیماری‌ها بسیار مقاوم است. دوره‌ی جوجه کشی بلدرچین کالیفرنیای 23 روز است و قابلیت پرواز دارد. از دیگر مزایای آن، صدای دلنشین این پرنده است و در ایران نیز پرورش داده می‌شود.

آشنایی با انواع نژاد بلدرچین در آرش کرمانی

بلدرچین گامبلی

بلدرچین گامبلی یکی دیگر از انواع نژاد بلدرچین است که از نظر ظاهری شباهت زیادی به بلدرچین کالیفرنیایی دارد. تنها تفاوت آنها در شکل سر است. سر بلدرچین گامبلی قرمز است و یک نژاد کاملاً وحشی است و کمتر کسی آن را پرورش داده یا اهلی می‌کند. این پرنده می‌تواند پرواز کند اما دوره‌های پرواز بسیار کوتاهی دارد و بیشتر یک دونده است. بعلاوه قدرت تخمگذاری خوبی هم دارد. این نژاد گیاهخوار است اما هرزگاهی از حشرات نیز تغذیه می‌کند.

این پرنده هم سنگین وزن است و قدی تا حدود 35 سانتی‌ متر و وزنی در حدود 260 گرم دارد. جنس ماده قهوه‌ای ساده است ما در جنس نر، رنگ‌بندی‌های متفاوتی وجود دارد و پرهای شکم و گردن آن تیره‌تر است. و حتی یک نوار سفید هم دور گردن خود دارد.

بلدرچین باب وایت

نوع دیگری از انواع نژاد بلدرچین؛ نژاد باب وایت است که بومی کانادا، مکزیک و آمریکا است. از نظر اندازه هم نسبتاً بزرگ است و طولی در حدود 24 تا 28 سانتی متر و وزنی تا 170 گرم پیدا می‌کند. جنس نر و ماده از نظر ظاهری با هم تفاوت دارند. نرها بزرگتراند و دور سر و گردن آنها نوارهای سیاه و سفید وجود دارد. پرورش این گونه از بلدرچین به ندرت در ایران انجام می‌شود.

دوره پرورش بلدرچین آرش کرمانی

آنچه در بالا گفته شد، تنها بخشی از انواع نژاد بلدرچین موجود در جهان است. پرورش هر کدام از آنها مزایا و معایب خاص خود را دارد و به طور کلی نمی‌توان گفت کدامیک بهترین است و این موضوع تا حد زیادی به محل پرورش آنها بستگی دارد. اگر می‌خواهید بلدرچین پرورش دهید، به آموزش نیاز دارید. و ما در گروه آرش کرمانی می‌توانیم بهترین‌ آموزش‌ها را در این زمینه در اختیارتان قرار دهیم. در دوره پرورش بلدرچین، نه تنها به شما کمک می‌کنیم نژاد مناسب محل زندگی خود را انتخاب کنید، بلکه روش‌های صحیح نگهداری، تغذیه و پرورش آن را نیز به شما آموزش می‌دهیم. برای ثبت نام در دروه‌های ما تنها کافی است با کارشناسان مجموعه تماس بگیرید.

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

1 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments