امکان مسمومیت دام‌‌ از طریق کود اوره وجود دارد؟

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی به نقل از ایرنا، احمد برات پور، کارشناس مسئول بررسی بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان خراسان شمالی در پاسخ به اینکه امکان مسمومیت دام‌‌ از طریق کود اوره وجود دارد ،اظهار کرد: کود اوره از کودهای مغذی کشاورزی است که در این  فصل سال به منظور تقویت خاک و غنی سازی مزارع کشاورزی از آن استفاده می شود.

برات پور اضافه کرد: در مزارع اغلب با حل کردن مقادیر قابل توجهی کود در استخرهای ذخیره سازی آب، برای کوددهی مزارع اقدام می شود که در صورت دسترسی دام ها به این منابع آبی شاهد مسمومیت و در پاره ای مواقع، تلفات در این دام ها خواهیم بود.

امکان مسمومیت دام‌‌ از طریق کود اوره وجود دارد؟

وی ادامه داد: گزارش هایی مبنی بر مسمومیت دام ها با کود اوره در  استان گزارش شده است.

کارشناس مسئول بررسی بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان خراسان شمالی تصریح کرد: دام ها پس از مصرف منابع آلوده به کود اوره، علائمی از جمله لرزش عضلانی، تشنج، خروج آب و کف از دهان و بینی و زمین گیری را از خود بروز می دهند و در نهایت تلف می شوند.

برات پور اضافه کرد: گوشت دام های مسموم نیز قابلیت مصرف انسانی ندارد و باید معدوم شود.

دسترسی دام‌ها به منابع کود اوره محدود شود

کارشناس مسئول بررسی بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان خراسان شمالی خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از رخداد مسمومیت باید دسترسی دام ها به منابع کود اوره محدود شود و برای کاهش موارد مرگ و میر هم باید دام‌ هایی را که وضعیت مناسبت تری دارند، برای رسیدگی سریع به مراکز درمانی دامپزشکی منتقل کرد.

برات پور افزود: اطلاع رسانی به موقع کشاورزان هنگام استفاده از کودهای شیمیایی و حصول اطمینان دامداران از آلوده نبودن منابع آبی و غذایی دام ها به کودهای شیمیایی، نقش موثری در جلوگیری از مسمومیت دام دارد.

وی یادآور شد: هم چنین دامداران باید با توجه به سمپاشی باغ ها و مزارع با سموم شیمیایی، از وضعیت مراتع قبل از ورود دام ها به این مناطق نیز اطلاع حاصل کنند.

اکتینومیکوز چگونه درمان می‌شود؟

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی، بیماری اکتینومیکوز یکی از مهم‌ و شایع‌ترین بیماری‌های خطرناک در میان دام‌های سنگین از جمله گونه حیوانی گاو است و بسیاری از فعالان صنعت پرورش دام و طیور در هنگام ابتلای دام‌های خود به این بیماری نسبت به فرایند درمان دام‌های خود اطلاع ندارد.

بر اساس گزارشات رسمی مراجع مستند دامپزشکی در جهان استفاده از ترکیبات یددار به دلیل حساسیت عامل اکتینومیکوز در برابر ید و تزریق استرپتومایسین در اطراف جراحات یکی از مهم‌ترین راهکارها برای درمان این بیماری در سطح بدن دام است.

قابل ذکر است تجویز سولفامیدها و یدور پتاسیم، یدور سدیم ازراه وریدی و خوراکی و مالیدن در محل نیز از دیگر راهکارهایی است که می‌تواند به دامدار در روند درمان دام سنگین خود در رابطه با این بیماری کمک کند.

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments