افزایش 10 درصدی تولید جوجه یک روزه نسبت به سال 95

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی به نقل از ایرنا، مرکز آمار ایران در گزارشی با اشاره به افزایش 10 درصدی تولید جوجه یک روزه نسبت به سال 95، خبر داد: پرورش مرغ به شکل صنعتی از سال ١٣٣٣ در کشور با وارد کردن جوجه مرغ‌های یکروزه یا تخم‌مرغ‌های نطفه‌دار از نژادهای اصلاح شده خارجی شروع شد.

توسعه آن در این مدت به حدی بوده که امروزه توانسته بخش قابل توجهی از پروتئین حیوانی مورد نیاز کشور را فراهم کند.

افزایش 10 درصدی تولید جوجه یک روزه نسبت به سال 95

اکنون واحدهای مختلف مرغداری در سطح وسیع و در اقصی نقاط ایران توسعه‌ یافته و تعداد ١٣۴ موسسه جوجه کشی در سطح کشور دایر است.

از این تعداد ١٢٠ مؤسسه فعال و بقیه (١۴ مؤسسه) غیر فعال‌اند.

مرکز آمار برای تامین اطلاعات پایه مسوولان و دست‌اندرکاران صنعت طیور کشور، سرشماری را انجام داده است.

تولید یک هزار و 356 میلیون قطعه جوجه یک روزه در سال گذشته

نتایج این طرح نشان می‌دهد مهمترین تولید موسسه های جوجه‌کشی، جوجه یکروزه (جوجه یکروزه مرغ گوشتی، مرغ تخمگذار، مرغ مادر گوشتی، مرغ مادر تخمگذار، مرغ بومی و سایر ماکیان) است که تعداد کل تولید آن در ١٢٠ موسسه جوجه‌کشی فعال در سال ١٣٩٨، بیش از یک هزار و ٣۵۶ میلیون قطعه گزارش شده و نسبت به سال ١٣٩۵ (آخرین نوبت سرشماری) حدود ١٠ درصد افزایش یافته است.

تعداد تخم نطفه‌دار استفاده شده در این موسسه ها در سال ١٣٩٨ بیش از یک هزار و ۶۶۴ میلیون عدد بود که نسبت به سال ١٣٩۵، حدود هشت درصد افزایش نشان می دهد.

تعداد کل کارکنان شاغل در مؤسسه های جوجه‌کشی در سال ١٣٩٨ برابر سه هزار و ۷۵ نفر بوده (۹۲.۵ درصد کارکن مرد) که از این تعداد دو هزار و ۹۷۹ نفر شاغلان با مزد و حقوق و بقیه (٩۶ نفر) شاغلان بدون مزد و حقوق بوده‌اند.

چگونه از بیماری سیاه زخم در انسان مراقبت کنیم؟

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی، بیماری شاربن یا سیاه زخم در دام سنگین یا سبک یکی از بیماری‌های شایع در گونه‌های دامی است که هرساله تعداد زیادی از دام‌ها را به کام مرگ می‌کشاند.

تحقیقات استاندارد در رابطه این بیماری نشان می‌دهد هر مورد زخم پوستی مشکوک به سیاه زخم را باید حتماً قبل از شروع درمان باید به مرکز بهداشت هر منطقه گزارش داد.

قابل ذکر است برای تشخیص قطعی سیاه زخم باید از ترشحات زخم، آزمایشات دقیق انجام شود و سپس با استفاده از آنتی بیوتیک اقدام به درمان این بیماری کرد.

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments