افزایش محسوس قیمت مرغ و تخم‌مرغ در بازارهای سراسر کشور

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی، در حالی افزایش محسوس قیمت مرغ و تخم‌مرغ صورت گرفته که مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ را در حدود 14 هزار و 500 تومان تعیین کرده و بر این اساس هر شانه که 30 عدد تخم مرغ در آن قرار گرفته باشد کمتر از 26 تا 31 هزارتومان قیمت‌گذاری می‌شود.

همچنین بر اساس مصوبه این ستاد مرتبط با وزارت صنعت، معدن و تجارت قیمت هر کیلوگرم گوشت گرم مرغ در روند معاملات روزانه بازار در حدود 20 هزار و 400 تومان قیمت‌گذاری شده و بر اساس این چارچوب فروشندگان صنفی و فعالان بازار خرید و فروش اقلام پروتئینی حق فروش مرغ با بیشتر از این قیمت را ندارند.

افزایش محسوس قیمت مرغ و تخم‌مرغ

اما بررسی و مطالعات میدانی پژوهشگران صنعت دام و طیور حاکی از افزایش بی‌سابقه قیمت هرکیلوگرم مرغ گرم در روند معاملات بازار است و در حال حاضر باتوجه به آخرین آمار ارائه شده از سوی اتحادیه‌های صنفی، هرکیلوگرم گوشت مرغ در کانال 26 تا 29 هزارتومان متغییر است.

قابل ذکر است که به رغم تاکید ستاد تنظیم بازار کشور که یکی از زیرمجموعه های راهبردی وزارت صمت محسوب می‌شود بر قیمت هرکیلوگرم 14 هزار و 500 تومانی تخم مرغ در روند معاملات بازار، نتایج یک پژوهش استاندارد از اغلب بازارهای خرید و فروش اقلام پروتئینی در سراسر کشور نشان می‌دهد هرکیلوگرم تخم مرغ مورد نیاز سبدکالای خانوار بین 31 تا 35 هزارتومان به فروش می‌رسد.

بسیاری از فعالان صنفی و صنعتی حوزه پرورش دام و طیور معتقدند افزایش قیمت نهاده‌های دامی بر اثر مشکلات ارزی و ناهماهنگی های به وجود آمده میان وزارت صمت، سازمان توسعه تجارت و بانک مرکزی باعث شده تا قیمت مرغ و تخم مرغ به این حد برسد.

بی‌توجهی دولت به بازار ملتهب مرغ و تخم مرغ

در حقیقت با وجود افزایش روز افزون جمعیت دام های زنده کشور، رشد سن مستمر دام و طیور در پرورشگاه‌های معتبر و استاندارد، زایش‌های جدید پاییزه، ممنوعیت صادرات دام زنده و کاهش تقاضا انتظار می رفت تا قیمت هرکیلوگرم مرغ و تخم مرغ در روند معاملات بازار کاهشی باشد اما متاسفانه دولت درحالی نظاره‌گر بازار ملتهب مرغ و تخم مرغ در ایران است که نوسانات قیمتی بخش قابل توجهی از ذهن اقتصادی و معیشت مردم را تحت تاثیر خود قرار داده است.

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments