افزایش احتمال شیوع ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع رسانی آرش کرمانی به نقل از ایرنا، حسین صالحی، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به افزایش احتمال شیوع ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور، اظهار کرد: همه ساله با آغاز  فصل سرما، موضوع شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کانون‌های تجمع پرندگان و مرغداری‌ها به عنوان یکی از مسائل جدی این استان مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی افزود: این بیماری، علاوه بر وارد کردن خسارات زیاد به پرورش دهندگان، مخاطراتی نیز برای انسان به همراه دارد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: وجود تالاب‌های بین‌المللی گندمان، چغاخور و سولقان و جاری بودن سه رودخانه کارون، دز و زاینده‌رود استان باعث می‌شود تا همه ساله هزاران قطعه پرنده مهاجر برای زمستان‌گذرانی، این آبگیرها را انتخاب کنند.

افزایش احتمال شیوع ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور

صالحی اضافه کرد: همین این امر نیز می‌تواند احتمال شیوع ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را افزایش دهد.

وی ادامه داد: پرورش بیش از ۴۵۰ هزار طیور در خانه‌ها به صورت سنتی در مناطق روستایی و عشایری و ۲۱۳ مرغداری، باعث می‌شود تا توجه مسوولان به پیشگیری از شیوع این بیماری معطوف شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: در این فصل با محصور کردن طیور خانگی و جلوگیری از تماس آنها با پرندگان مهاجر به توصیه‌های کارشناسان شبکه‌های دامپزشکی توجه کنند.

تاکنون موردی از آنفلوانزای طیور در چهارمحال و بختیاری مشاهده نشده است

صالحی یادآور شد: تاکنون در این استان و سطح کشور هیچ‌گونه موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مشاهده نشده است و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی، پرورش طیور یکی از مهمترین زیر بخش های اقتصادی کشور و استان چهارمحال و بختیاری است و 203 واحد پرورش مرغ گوشتی  به ظرفیت 4 میلیون و 200 هزار قطعه در استان چهارمحال و بختیاری فعال می باشد.

پرورش دهندگان مرغ گوشتی در چهارمحال و بختیاری، سال گذشته با 11 میلیون و 300 هزار قطعه جوجه ریزی بیش از 21 هزار تن گوشت مرغ به بازار عرضه کردند و در حال حاضر یک هزار نفر در صنعت پرورش طیور استان مشغول به کار هستند.

لازم به ذکر است در 3 سال اخیر جهادکشاورزی در این استان به منظور افزایش تولید در واحد سطح و صرفه جویی در هزینه ها با پرداخت تسهیلات طرح مکانیزه کردن مرغداری های قدیمی را در دستور کار قرار داده است.

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments