استمرار نظارت بر عرضه فرآورده‌های خام دامی در بوکان

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع رسانی آرش کرمانی به نقل از ایرنا، اسماعیل محمدیانی، مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان بوکان با اشاره به استمرار نظارت بر عرضه فرآورده‌های خام دامی در بوکان، اظهار کرد: گسترش و شیوع ویروس کرونا، بسته شدن تالارهای عروسی و افزایش قیمت مرغ در ماه‌های گذشته باعث کاهش مصرف و به تبع آن تولید مرغ در این شهرستان شده است.

وی افزود: علاوه بر این بیش از ۶ هزار راس دام نیز در کشتارگاه این شهرستان ذبح شده است که از این تعداد چهار هزار و ۷۰ راس گاو و گوساله و ۲ هزار و ۱۹۰ راس گوسفند و بز بود.

افزایش 12 درصدی نظارت بهداشتی بر کشتارگاه های گاو و گوساله

مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان بوکان تصریح کرد: در این مدت میزان نظارت بهداشتی و شرعی بر کشتارگاه بوکان و میزان ذبح گاو و گوساله نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲ درصد و کشتار گوسفند و بز از ۹۳ درصد افزایش برخودار بوده است.

وی اضافه کرد: از ابتدای امسال تاکنون نیز ۱۰ هزار و ۱۳۷ مورد بازرسی از مراکز عرضه شهرستان انجام گرفته که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته پنج درصد کاهش یافته است.

محمدیانی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۰.۵ تُن گوشت و آلایش‌های غیرقابل مصرف از سطح کشتارگاه دام، مراکز عرضه سطح شهر و محورهای مواصلاتی بوکان ضبط و معدوم سازی شده که این آمار نسبت به سال قبل ۴۷ درصد کاهش داشته است.

استمرار نظارت بر عرضه فرآورده‌های خام دامی در بوکان

مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان بوکان خاطرنشان کرد: این میزان فرآورده خام دامی با نظارت و بازدید کارشناسان و بازرسان این شبکه و پس از نمونه‌گیری و آزمایش‌های لازم، غیرقابل مصرف تشخیص داده شده و با حکم قضایی نسبت به معدوم‌سازی آن اقدام شده است.

محمدیانی افزود: طرح نظارت بر عرضه فرآورده‌های خام دامی در بوکان به صورت مستمر در راستای حفظ سلامت عمومی توسط شبکه دامپزشکی اجرا می‌شود.

وی یادآور شد: بوکان دارای ۳۶ واحد عرضه گوشت قرمز، ۹ واحد فروش ماهی و ۴۰ واحد مرغ فروشی است.

بیماری نیوکاسل در طیور چیست؟

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی، بیماری نیوکاسل در پرندگان یکی از بیماری‌های شایع در طیور محسوب می‌شود و دانشمندان بر این باور اند که از خطرناک ترین بیماری‌های طیور به ویژه در گونه مرغ، خروس و جوجه مرغ است .

البته این بیماری در سایر پرندگان همچون بوقلمون هم وجود دارد اما به دلیل این که تعداد مرغ و خروس های پرورشی در یک سالن در کنار هم زیاد است شیوع بیشتری در این گونه‌ها دیده می شود.

همانطور که اشاره شد، در حقیقت بیماری نیوکاسل یک بیماری واگیردار است که امکان انتقال آن از پرنده بیمار به پرنده سالم و نیز از تخم مرغ بیمار به جوجه وجود دارد.

جوجه ها در مقابل این بیماری به شدت حساس بوده و در صورت ابتلا به آن در اغلب موارد تلف می‌شوند؛ عامل اصلی بیماری نیوکاسل ویروسی به نام پارامیکسو ویروس است.

بیشتر بخوانید:

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments