اختلال بزرگ در توزیع نهاده‌های دامی در سطح کشور

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی به نقل از ایسنا، محمد مهدی نهاوندی، عضو هیئت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور کشور با اشاره به اختلال بزرگ در توزیع نهاده‌های دامی در سطح کشور ، اظهار کرد: درحالی که تمامی مسئولان کشور بر تسریع در توزیع و تخلیه کالاهای اساسی از گمرکات تاکید دارند، عدم تایید آدرس توسط خریدار نهاده های دامی باعث توقف در عرضه نهاده های دامی در سطح کشور می شود.

وی افزود: همین امر در  روند توزیع اختلال ایجاد کرده و به واردکنندگان هزینه های بیشتر تحمیل می کند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور کشور تصریح کرد: این وضعیت به معضل بزرگ داخلی تبدیل شده که در نتیجه آن کالای اساسی که آماده توزیع  صرفا به خاطر یک ایراد سیستمی مشمول هزینه های انبارداری شده و کمبود مصنوعی در بازار ایجاد می کند.

اختلال بزرگ در توزیع نهاده‌های دامی در سطح کشور

قابل ذکر است براساس اطلاعات ارائه شده از سوی اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران، نهاوندی ادامه داد: در جلسات مختلف با مسئولین مربوطه این معضل مطرح و پیشنهاد شد به نحوی عمل شود که عدم اقدام خریدار در تایید آدرس محموله های دریافتی باعث توقف بارگیری و عرضه نهاده های دامی نشود.

وی اضافه کرد: اما متاسفانه اقدام موثری در این زمینه انجام نشده و واردکنندگان علاوه بر معضلات ناشی از تحریم وقت و هزینه های زیادی بابت موانع داخلی باید پرداخت کنند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور کشور خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی توزیع نهاده های دامی در بازار داخلی به حل مشکلات موجود بپردازد و به پیشنهادات دست اندرکاران این حوزه توجه بیشتری داشته باشد.

نهاوندی افزود: این وزارتخانه باید با توجه به حساسیت شرایط حاکم عکس العمل سریع تری نشان دهد.

نیاز وزنی و ریالی کشور به نهاده‌های دامی چقدر است؟

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع رسانی آرش کرمانی، بر اساس اطلاعات آخرین گزارش ارائه شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، آمارها نشان می‌دهد، جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از قطب‌های تولید دام و طیور در سطح منطقه خاورمیانه نیاز جدی و ویژه‌ای به نهاده‌های دامی و خوراک طیور دارد.

بر این اساس تولیدکنندگان دام و طیور و فعالان صنعت پیشران پرورش طیور در کشور سالیانه به بیش از 9 میلیون تن انواع نهاده‌های دامی و خوراک طیور همچون ذرت، جو و کنجاله سویا نیاز دارند.

برآورد هزینه نیاز تولیدکنندگان دام و طیور در کشور نشان می‌دهد سالیانه بیش از سه میلیارد دلار از ذخایر ارزی کشور صرف خرید نهاده‌های دامی و خوراک طیور برای رفع نیاز تولیدکنندگان و بنگاه های صنعتی می‌شود.

در حقیقت با این حجم از هزینه برای خرید خوراک دام و طیور، بیش از 80 درصد از نهاده‌های دامی مورد نیاز کشور به صورت واردات از دیگر کشورهای منطقه تامین می‌شود.

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments