اختلاف میان وزارت صمت و کشاورزی درباره میزان و نوع واردات نهاده‌های دامی

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی به نقل از ایسنا، جلال محمودزاده، نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اختلاف میان وزارت صمت و کشاورزی درباره میزان و نوع واردات نهاده‌های دامی ،اظهار کرد: در بحث واردات نهاده‌های دامی دو موضوع وجود دارد اول تاخیر در ترخیص این نهاده‌هاست.

وی افزود: محموله‌هایی وجود داشته و دارد که زمانی نسبتا طولانی در انبار می‌مانند و یا بلااستفاده شده یا بازار را با کمبود مواجه می‌کند.

اختلاف میان وزارت صمت و کشاورزی درباره میزان و نوع واردات نهاده‌های دامی

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بعضی محموله‌ها در آمار ثبت نمی‌شوند بارها اتفاق افتاده که چندین تن محموله در آمار ثبت نشده و اختلالاتی در زنجیره تولید به وجود آورده است به همین علت مسائلی بین گمرک و جهاد کشاورزی پیش می‌آید.

محمود زاده اضافه کرد: معمولا بین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت اختلافاتی در مورد میزان و نوع واردات نهاده‌های دامی وجود دارد. این موارد بازارهای ما را با مشکل مواجه کرده است.

وی ادامه داد: تامین ۳۰ تا ۴۰ درصد نهاده‌های دامی به عهده دولت است اما بقیه باید از بازار آزاد تهیه شود.

تامین 30 تا 40 درصد نهاده‌ها برعهده دولت است

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در واقع ۶۰ تا ۷۰ درصد این نهاده‌ها در بازار آزاد معامله می‌شود به همین دلیل ذرتی که با قیمت ۱۸۰۰ تومان تهیه شده است به قیمت ۵۰۰۰ تومان و سویای ۲۸۰۰ تومانی به قیمت ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان خریداری می‌شود.

وی افزود: چنین اتفاقاتی قیمت محصولاتی مانند مرغ و تخم‌مرغ را افزایش می‌دهد.

محمودزاده یادآور شد: ما باید اجازه دهیم که تولیدکنندگان ما خودشان کالاهای مورد نیاز را وارد کنند. نهادها می‌توانند روی این تولیدکننده‌ها نظارت داشته باشند در نهایت شرکت پشتیبانی دام باید همه تولید تولیدکنندگان را بخرد و آن را با قیمت مناسب عرضه کند.

چه عاملی باعث شیوع بیماری آبله گوسفند در گله می‌شود؟

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی، اطلاعات ارائه شده از سوی مراجع استاندارد در حوزه علوم دامپزشکی نشان می‌دهد، عامل اصلی این بیماری، ویروس خطرناکی است که توانایی زیادی برای مقاومت در برابر خشکی دارد.

در حقیقت گرد و غبار آلوده به‌وسیله تاول های خشک شده‌ای که می‌تواند حاصل بیماری های مختلف باشد یکی از اصلی ترین عوامل شیوع این بیماری در میان گوسفندان یک گله است.

البته متخصصان تاکید دارند که حضور دام در چراگاه و آغل آلوده، حمل و نقل پشم و گوسفندان بدون ملاحظات دقیق بهداشتی و عوام دیگری نیز باعث ابتلای گوسفند به این بیماری می‌شود.

فعالان صنعت پیشران پرورش دام و طیور ایران باید برای جلوگیری از ابتلای دام‌های خود به این بیماری، واکسیناسیون هرساله را در دستور کار داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments