آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بیشتر در تالاب‌ها مشاهده شده است

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی به نقل از ایرنا، محمد رشتی باف، معاون امور سلامت اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی با بیان اینکه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بیشتر در تالاب‌ها مشاهده شده است،اظهار کرد: با توجه به مشاهده آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشورهای منطقه، خطر انتقال آن به این استان با توجه به فصل سرما وجود دارد.

وی افزود: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اکنون در چند استان کشور گزارش شده است.

آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بیشتر در تالاب‌ها مشاهده شده است

معاون امور سلامت اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی تصریح کرد:  از سوی دیگر با توجه‌ به مشاهده این بیماری در ژاپن و نقاطی از روسیه و سیبری، تالاب‌های ایران از طریق مهاجرت پرندگان از سیبری از نظر انتقال بیماری مورد تهدید قرار دارند.

رشتی باف اضافه کرد: آنفلوآنزای فوق ‌حاد پرندگان سویه‌های متعدد دارد و بیشتر با پرندگان مهاجری منتقل می‌شود که از مناطق شمالی در نیمه دوم سال به ‌سوی خط استوا پرواز می‌کنند.

وی ادامه داد: این پرندگان در مسیر خود از مکان‌هایی عبور می‌کنند که در مجاورت پرندگان و مرغ‌های روستایی است که این امر امکان انتقال بیماری را افزایش می‌دهد و آنفلوآنزا بیشتر در تالاب‌ها مشاهده شده است.

آنفلوانزای فوق حاد، بیشتر مرغ‌های تخم‌گذار را مبتلا می‌کند

معاون امور سلامت اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: آنفلوآنزای فوق حاد بیشتر مرغ‌های تخم‌گذار را مبتلا می‌کند و خراسان رضوی بعد از استان آذربایجان شرقی بیشترین جمعیت مرغ تخم‌گذار را در کشور دارد.

رشتی باف افزود: در صورت انتقال و شیوع آن با رخدادهای سختی مواجه خواهیم شد.

وی اضافه کرد: جمعیت مرغ تخم گذار در استان خراسان رضوی بین ۹ تا ۱۰ میلیون در ماه و جوجه ریزی مرغ گوشتی ماهانه بین ۶ تا هفت میلیون قطعه است.

رشتی باف یادآور شد: آخرین مورد مشاهده این بیماری در این استان در شهرستان طرقبه و شاندیز بود که معدوم سازی ۱۰ هزار قطعه طیور در این شهرستان انجام شد.

انگل‌هاى خارجى در گونه دامی گوسفند چیست؟

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی، در بسیارى از موارد گوسفندان به انواع مختلف کنه‌ها و شپش‌ها که در پوست حیوان زندگى مى‌کنند، آلوده مى‌شوند و ابتلای دام به این موارد با عوارضی همچون خارش و حتی مرگ همراه می شود.

انگل‌های مذکور علاوه بر اینکه بر حیوان آسیب مى‌رسانند، در بعضى موارد بیمارى‌هاى مختلفى را به حیوان منتقل مى‌کنند که در اثر برخی از موارد خاص، مرگ حیوان را به همراه دارد.

در اغلب موارد فعالان صنعت پرورش دام و طیور براى از بین بردن انگل‌ دام‌های خود از حمام‌هاى ضد کنه یا حمام‌های دارویی که به صورت ویژه از سوی متخصصان پیشنهاد شده، استفاده می‌کنند.

همچنین استفاده از مواد خاص همچون حشره‌کش‌هاى آلى کلردار، فسفردار یا حشره‌کش‌هاى آلى گیاهى یکی دیگر از توصیه‌های تخصصی در رابطه با انگل‌های خارجی در گونه دامی گوسفند است.

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments